Sportfiske eller köttfiske? Vad tycker du... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiske eller köttfiske? Vad tycker du...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Truttakungen, du trycker på något viktigt, själva sportfiskeupplevelsen. Tamtam, läs debattartikeln, det kan du inte ha gjort. Norden, du har rätt, det handlar om vild fisk, odlad och kompensationsutsatt fisk är i grund och botten ett otyg men då kommer vi in på frågan om utbyggda älvar mm...
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Personligen har jag aldrig förståt mig på dessa som tar upp bjässarna på 15+, varför ? Låt dessa simma vidare till lekplatserna och föröka sig. Själv återsätter jag nästan all vild fisk jag får, förutom om man är på långvandring då tar man medel fiskar till stekpannan. Men förekommer det återkommande isättning av fisk tar jag upp matfisk som äts på plats eller tas hem om möjligheten finns (max 2-4 fiskar, beroende på storlek, för det är det som får plats i röken). Visst fisk är jäkligt gott men under vilka omständigheter ?!

Finns för många som gnäller på medelstorleken i våra fiskevatten, vad kan detta bero på ? Vatten som nära civilisationen är oftast tömda och kvar blir då de minsta som inte ens är värda att fångas. Om alla skulle börja tänka lite mer när det fiskar så skulle man inte ha så stora problem med "tomma" vatten drag och sjöar.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
        Truttakungen, du trycker på något viktigt, själva sportfiskeupplevelsen. Tamtam, läs debattartikeln, det kan du inte ha gjort. Norden, du har rätt, det handlar om vild fisk, odlad och kompensationsutsatt fisk är i grund och botten ett otyg men då kommer vi in på frågan om utbyggda älvar mm...
        Möjligt att jag läste den halvsvagt...
        Men jag läste detta:

Citat: Ja, vad skulle jag svara? Skulle jag sagt - ja, laxen är till för oss sportfiskare, såklart vi slår ihjäl den! Eller skulle jag sagt - Skit i det du, så länge folk följer reglerna... Nej, jag sa – Jag vet, och jag skäms.... För det gör jag.... slutcitat

Då så golfa istället som sagt ett gott råd helt enkelt mvh
        (PS se dock upp vid utslag så du inte träffar en fågel! sånt kan hända)
        Senast ändrad av TAMTAM; 2012-08-24, 20:14.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag har länge reagerat mot legitimiteten att bonka lax och havsfiskar men inte grov gädda,gös och abborre. För mig svider det alltid att klubba, även om det är nödvändigt pga skada odyl. Tycker känslan av att se en välkonditionerad fisk simma iväg efter en skonsam hantering med råge slår matupplevelsen av att käka sagda fisk.
          pannben, pannben, pannben..

Kommentera

jag säger nog inget om att man bonkar en lax eller en börsting, eller någon annan fisk heller så länge man äter upp den själv.
            jag tar upp ett par per år för att äta (lax eller börsting) resten går tillbaka om dom inte är skadade så dom ändå inte kan överleva.

Kommentera

Intressanta åsikter vilket man kan hålla med dom flesta, men en intressant detalj i sammanhanget är inte bara hur man gör utan hur man definierar sitt fiske. ! !

Vad jag menar är detta.
              Jag accepterar nätfiske och yrkesfiske (inte för att jag tycker om det eller stöttar det, utan bara respekt för deras sak och syn)

Sportfiske är för mig sportfiske (visst lite då och då blir det mat, ibland kanske varje tillfälle, men att 1 gädda av 30 fångade blir mat är fortfarande sport)

Och nu kommer problematiken, , Personer som bedriver ett fiske där större mängder fångas, för egen räkning men även säljs och förmedlas, förekommer i stor utsträckning inom laxtrollingen, detta skulle kunna få min respekt liksom nätfiske om det inte vore för att dom själva anser sig bedriva SPORTFISKE.

Problemet har 2 sidor, om det retar yrkesfiskare, ortsbefolkning och svensson så dras allt sportfiske över samma kam. Att dessa "s.k. sportfiskare" tar stora mängder fisk vore ok och respektabelt om dom kallade sig för fiskare och inte sportfiskare, men saken är ju att dom absolut inte vill bli kallade fiskare för dom vill åtnjuta sportfiskets fördelar av fritt fiske och att gå fri från kvoter och kontroller.

Av den anledningen brukar jag vara lite vass i tonen mot bla, laxtrolling, inte för vad dom gör och hur dom fiskar (det respekterar jag) utan för vad dom kallar sig och av vilken anledning. Tänk tanken som norrlänningen i artikeln (väldigt kloka människor för övrigt där uppe) Sportfisket har agerat mot yrkesfisket och nätfisket, när detta är nästan borta och dom där näten som tog 1000-tals laxar försvann så dök plötsligt armador av trollar upp och drog 1000-tals laxar. Då framstår ju sportfisket som egoistiska galningar som skiter i fisket bara det är vi som får ta fisken och ingen annan ! ! !

Den som inte förstår att detta kommer att bli ett gissel för sportfisket borde byte hobby.

Människan har alltid försökt att bedriva sin verksamhet så att den inte kan klandras. Och där kommer det viktiga i vilket namn man bedriver sin verksamhet. För människan har en benägenhet att förblindas av vad något kallas även om man inte står bakom vad som sker. Liksom prästskapet i delar av världen som likt en diktator styr människor, med skillnaden att man gör det i guds namn och kan därmed inte klandras.
              Senast ändrad av Exxet; 2012-08-25, 17:06.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ja kan misstänka att ovanstående är viss kritik mot mej och inläggen jag gjort.
                Iaf nåt "försäljningstrollingfiske" av lax bedriver jag ikke, lovar, Ebberöds bank skulle framstå som en bra affär i jämförelse och det gäller nog de flesta inom "laxtrollingen" kan väl möjligen vara relevant i södra Östersjön av och till men nog inte mycket mera om man vet vad man pratar om....
                Varför jag skrev som jag gjorde är helt enkelt vilka skygglappar vissa har vad gäller de älskade fiskarna, matindustrin slår ihjäl hästar kor grisar kycklingar och listan kan bli hur lång som helst, jakten tar älgar rådjur hare och allt annat ätbart därifrån som vildsvin tex.
                Men när det kommer till våra älskade fiskar så ska de skyddas totalt, visserligen vill vi fiska upp dem för "adrenalinkicken" men sen vill vi stryka deras fenor dra dem fram och tillbaka i vattnet för att de ska hämta anden och glatt se när de simmar iväg, till detta ska vi känna oss "humana" vi har ju storsint släppt fånsten detta visar att vi verkligen bryr oss om deras fortlevnad i våra vatten.
                Dock "betonglaxar" ska slås ihjäl, de är mat men ikke sprättlaxarna de ska skapa nya generationer som vi ska dra upp sedan släppa tillbaka genom att dra dem fram och åter i vattnet innan de simmar ut till sina lekområden lätt till svårt omskakade. mvh
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

mitt exempel på "fulfiske" blir då det hittades över 30 mjärdar i våran sjö, det visade sig vara en "utböling" som tog upp allt han fick och sålde....
                  byns första åtgärd var att kasta upp samtliga mjärdar där han hade sin båt, men gesten var tydligen inte fin nog då han satte ut dom igen, nu kan han ju leta efter dom bäst han vill....
                  Norrbottnischstyle.....
                  men tar någon upp fisk för att äta, fine with me

Kommentera

Att dessa "s.k. sportfiskare" tar stora mängder fisk vore ok och respektabelt om dom kallade sig för fiskare och inte sportfiskare, men saken är ju att dom absolut inte vill bli kallade fiskare för dom vill åtnjuta sportfiskets fördelar av fritt fiske och att gå fri från kvoter och kontroller.
                    Skulle tro mer en 75% av alla som fiskar med spö gör det som avkoppling och tar hem och äter det lilla dom får upp.

En annan typ av fiske som kan diskuteras är det som bedrivs från turbåtarna där majoriteten plockar allt som är över minimimått utan att bry sig för konsekvenserna,, en sak jag absolut avskyr är det så kallade bule-fisket där dom avsiktligt inriktar turerna på stim av lekande torsk

Kommentera

Nej Tamtam, om de nu va mina ord du menade så var det INTE riktat som kritik mot dig, kanske dumt att ta trolling som exempel men de va händelsen med en viss trollingtävling i åtanke som jag drog den liknelsen.

Jag ville bara säga att jag förstår den där norrlänningen och hans kommentar. Om sportfiskare börjar framstå som köttjägare i samhällets ögon så har vi inte vunnit mycket. Risken finns ju att fler och fler vatten blir stängda för sportfisket på sikt.
                      Senast ändrad av Exxet; 2012-08-25, 19:21.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Cannonball, 2012-03-07, 20:43
                      1 251 svar
                      102 459 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av Markusth, 2012-12-07, 15:48