Sportfiske eller köttfiske? Vad tycker du... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiske eller köttfiske? Vad tycker du...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sportfiske eller köttfiske? Vad tycker du...

Click image for larger version

Name:	64fc0da8f346224ea7cdbadb7492d461.jpg
Views:	1
Size:	357,5 KB
ID:	1811838

”Nu när ni fått som ni velat, varför slår ni då ihjäl all fisk!” Dessa ord sas till mig för en kort tid sedan av en norrlänning med fiskerätt i en svensk älv, uttalade med stort allvar och indignation.

Ja, vad skulle jag svara? Skulle jag sagt - ja, laxen är till för oss sportfiskare, såklart vi slår ihjäl den! Eller skulle jag sagt - Skit i det du, så länge folk följer reglerna... Nej, jag sa – Jag vet, och jag skäms.... För det gör jag....

Läs mer här -> FishEco
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Ursprungligen postat av karbo001
    Jag tycker du kunde förklara lite bättre vad det hela handlar om när du postar..
    Jag tycker rubriken stämmer ganska bra med innehållet..

Kommentera

Ursprungligen postat av karbo001
      Ok, men vad betyder t.ex. "nu när ni fått som ni velat" ?

Men det står väl ändå "Läs mer -->" och sedan en länk till artikeln???

Kommentera

Bra artikel! Detta kan nog appliceras på mer än laxfisket. Allt för ofta ser man ett stort rovfiske efter många typer av fisk av personer med spö, rulle och en klubba....

Kommentera

Detta är korrekt uppfattat..

Kommentera

Bra artikel av Jan O tycker jag...dags att någon ryter till. Ge vattenfall en släng av sleven med efter deras torrlägging av fåran i Älvkarleby....massor av död lax efter stränderna blev följden...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Roligt att ni gillar detta. Jag tror att problemet är ytterst allvarligt. Det är så lätt att tappa trovärdighet i dessa frågor och det är verkligen nu vi har möjlighet att skapa världens bästa laxfiske, där det även finns utrymme för ett kustnära yrkesfiske, om nu någon vill äta giftig lax som sagt...

//Jan O
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

Om du skäms för att fiska lax och ta rätt på fångsten är svaret självklart, låt bli att fiska, stick och golfa istället, ett gott råd, och norrlänningen, med största säkerhet sur för att HAN inte fick slå ihjäl dem runt hörnan.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Bra artikel för debatt. Hade gärna sett en lite tydligare beskriven skillnad på vild och odlad lax. Att ta hem en odlad lax i Dalälven, Indalsälven, Ångermanälven, Luleälven etc kan jag inte se något fel i (även om jag själv inte fiskar lax). Det är ju P&T-fiske och laxens alternativa död är att stånga sig mot betongen tills den dör av utmattning.
                  Att bygga en laxtrappa gör ingen skillnad, lekbottnarna längre uppströms finns inte kvar. Det är ju vitsen med den nya fiskeripolitiken för Östersjölaxen, att kunna styra uttaget av lax till de utbyggda älvarna och att hålla igen vid vildlaxälvarna. I vildlaxälvarna skulle det kunna finnas en poäng i att begränsa sportfisket.

Kommentera

Svår fråga, men personligen är jag ute efter adrenalinkicken, så att returnera fisk efter foto och vägning är inte ett problem för mig..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Cannonball, 2012-03-07, 20:43
                    1 251 svar
                    102 452 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av Markusth, 2012-12-07, 15:48