Köpes ILLEX THE ARTIST X5 S2402H DARK WITCH - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpes ILLEX THE ARTIST X5 S2402H DARK WITCH

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpes ILLEX THE ARTIST X5 S2402H DARK WITCH

Är det någon som har ett
    ILLEX THE ARTIST X5 S2402H DARK WITCH
    till salu?

Har du prövat detta Ilex så du vet vad du får? Fina spön men väl dyra för vad man får enligt det jag läst, alltså inte känt på dem själv. Kollat på Bullseye Jig Whip 255 40-80g eller det billigare Beast Boat Spin 240 45-90g? Vet dock inte om de liknar Illexspöt.

Kommentera

Jag har bara kollat på det med öronen genom telefon genom att en handlare undersökte det och svarade på mina frågor om spöt. Så med andra ord inte testat.

Tack för tipsen om de andra spöna. Jag ska kolla dem också. Utöver att det ska vara ett spö med bra känsla i så ska det vara tvådelat på mitten och 7fot6tum-8fot långt. Verklig max betesvikt 80-100g. Det finns ju inte oändligt många finare modeller som passar in där att känna på i närheten.

Egentligen skulle jag kunna låta någon spöbyggare göra snygga öglebyten på mitt AGS i stället. Mina egna snabbytta öglor ser ut att vara ganska provisoriskt monterade. Inget fel på funktion… men ser rätt hafsigt ut.

Kände på ett Rocksweper i butik i höstas men det kändes ganska underklassat när jag kände på det i butik.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
        Jag har bara kollat på det med öronen genom telefon genom att en handlare undersökte det och svarade på mina frågor om spöt. Så med andra ord inte testat.

Tack för tipsen om de andra spöna. Jag ska kolla dem också. Utöver att det ska vara ett spö med bra känsla i så ska det vara tvådelat på mitten och 7fot6tum-8fot långt. Verklig max betesvikt 80-100g. Det finns ju inte oändligt många finare modeller som passar in där att känna på i närheten.

Egentligen skulle jag kunna låta någon spöbyggare göra snygga öglebyten på mitt AGS i stället. Mina egna snabbytta öglor ser ut att vara ganska provisoriskt monterade. Inget fel på funktion… men ser rätt hafsigt ut.

Kände på ett Rocksweper i butik i höstas men det kändes ganska underklassat när jag kände på det i butik.
        Tjena, undrar om du har kvar dina gamla spöringar? Har blivit av med en själv.

/Uffe

Kommentera

Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg

Tjena, undrar om du har kvar dina gamla spöringar? Har blivit av med en själv.

/Uffe
          Jag har inte plockat bort fler än de trasiga än, men blir det ett byte av allihop har du såklart först tjing på de jag plockar bort.

Kommentera

Perfekt, tackar.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Har du prövat detta Ilex så du vet vad du får? Fina spön men väl dyra för vad man får enligt det jag läst, alltså inte känt på dem själv. Kollat på Bullseye Jig Whip 255 40-80g eller det billigare Beast Boat Spin 240 45-90g? Vet dock inte om de liknar Illexspöt.
              Jag har ett Artist, men Black Shadow. Det är klassat upp till 60 gram men det klarar betydligt mer. Hur som helst är klingan definitivt på min topp tre lista över de skönaste jag har testat, kanske till och med det bästa.

Kommentera

Ursprungligen postat av ajoan Visa inlägg

Jag har ett Artist, men Black Shadow. Det är klassat upp till 60 gram men det klarar betydligt mer. Hur som helst är klingan definitivt på min topp tre lista över de skönaste jag har testat, kanske till och med det bästa.
                Tack för info om klinga och klassning. Har du någon känsla av om ”betydligt mer” är 20g mer, eller 30g mer eller…?

Kommentera

Ursprungligen postat av ajoan Visa inlägg

Ja det låter ju bra och kan nog hjälpa någon som söker. Har den en toppig aktion eller mer åt säg halv- rent av 3/4-dels aktion när det belastas ordentligt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

Tack för info om klinga och klassning. Har du någon känsla av om ”betydligt mer” är 20g mer, eller 30g mer eller…?
                    Jag inser att jag borde ha utvecklat inlägg redan från början. Jag kan börja med att konstatera att det här med klassning är väldigt individuellt. När jag fiskar gädda fiskar jag sällan med klenare spön än st croix Lipstick.

Just Black Shadow-spöet använda jag första säsongen/säsongerna främst till fiske med spinnerbait, skeddrag och gummi i storlek upp till pigshad jr. Alltså inte beten över eller så mycket över 60 gr. MEN, spöet har en otrolig ryggrad och skulle utan att skämmas ihjäl kunna kasta iväg t ex en mc tail. Självklart inte med full laddning, men det klarar inte mitt Westin Powershad med klassning upp till 180 gr heller…. Det jag egentligen borde ha sagt är att spöet har en ryggrad som motsvarar något betydligt tuffare än de flesta andra spön med liknande klassning som jag har testat. Men skulle jag använda det för en Buster eller en Grinder, nej, till det har jag andra spön.

När det kommer till aktionen är det toppigt och snabbt utan att toppen beter sig som på ett quiver-spö.

Hoppas att det gav lite input :-)

När

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Daniel Henriksson, 2015-12-11, 16:34
                    1 svar
                    1 115 visningar
                    0 gillar