ABU Suverän 1000/2000 eller 3000/4000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Suverän 1000/2000 eller 3000/4000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• [Köpes] ABU Suverän 1000/2000 eller 3000/4000

Hej,
    Jag skulle vilja köpa en abu suverän haspelrulle som jag drömt om enda sedan jag låg och läste fiskejournalen som 6åring

Om priset är okej så! Jag ser att den senaste suverän på tradera gick på strax över 1000kr nu men jag hann inte med på den.. såg att en modell 1000 såldes här på fiskesnack för 1000kr också.

Är väl mest sugen på modell 1000 (det är väl minsta? vill helst ha den minsta) eller 2000 modellen men 3000/4000 kan nog vara ok också.

Om ni har någon i gott skick som ni vill sälja så hör gärna av er! jag ska ta hand om den väl och försöka lura någon fisk också!
    Senast ändrad av Johan_Trybom; 2017-11-23, 20:30.

Dessa rullar är väldigt sällsynta. Ett alternativ är att leta efter CD4 eller CD6 som är i stort samma rullar men med mindre antal kullager.

En sak till: 1000 och 2000 är samma rulle bara spolen skiljer sig. Samma sak med 3000 och 4000.

Lycka till!
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Finns en viss skillnad, Suverän är gjord i Svängsta vilket CD4/6 mm inte är. Suverän har bättre stativ mm. Sen stämmer det att spolen är samma mellan 1000/2000 samt 3 och 4000, men även rotorn skiljer i storlek.

Kommentera

Okej ja CD4 och CD6 har jag aldrig sett till salu. Har dock hört rykten om att de går sönder och sånt där, men jag vet som sagt inte... De tillverkades väl i Korea tror jag? Jag vill nog ha en Suverän men tack för tipset ändå.

Suverän är väl sista rullen som abu tillverkande i Sverige? Det känns kul och det är ju en riktig legendarisk rulle. Jag undrar hur det är att fiska med den?

Har en känsla av att den är riktigt skön att fiska med, någon som har en och kan berätta? Bra kastlängd? broms?
        Den har ju rätt många år på nacken trots allt. Hade varit roligt att ha en och fiska med!
        Senast ändrad av Johan_Trybom; 2017-11-25, 13:23.

Kommentera

Läs det här! http://www.alanhawk.com/reviews/suv4.html

Kommentera

Ursprungligen postat av Johan_Trybom Visa inlägg
            Okej ja CD4 och CD6 har jag aldrig sett till salu. Har dock hört rykten om att de går sönder och sånt där, men jag vet som sagt inte... De tillverkades väl i Korea tror jag? Jag vill nog ha en Suverän men tack för tipset ändå.

Suverän är väl sista rullen som abu tillverkande i Sverige? Det känns kul och det är ju en riktig legendarisk rulle. Jag undrar hur det är att fiska med den?

Har en känsla av att den är riktigt skön att fiska med, någon som har en och kan berätta? Bra kastlängd? broms?
            Den har ju rätt många år på nacken trots allt. Hade varit roligt att ha en och fiska med!
            Ja, det är sista haspelrullen som är tillverkat i Sverige.

Den är jätte fin att fiska med. Linupplägget är suverän (sic!) och kastlängderna likadana. Bromsen var revolutionerande: den är central placerad. Så vitt jag vet ingen annan haspelrulle har haft/har sådan broms. Den är jätte stark.

Det enda negativa är att den är lite tyngre än andra i samma storlek men det kompenseras lätt genom den revolutionerande konstruktionen och höga kvalitet.
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              Ja, det var den artikel som jag läste oxå för länge sedan. Bra skrivit!
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

Ja jag måste bara få tag i en suverän!

Kommentera

https://www.ebay.com/itm/abu-garcia-...s/112672513971
                  Tight lines!
                  CDan

Kommentera

Har 2 St oanvända suverän rullar liggande. En 1000 och en 3000. Båda är kompletta förutom ena lådan som saknar underdelen. Skicka mail vid intresse.
                    Lars-Erik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Daniel Henriksson, 2015-12-11, 16:34
                    1 svar
                    1 107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Stranger