Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lax eller öring?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Jarkko_r Visa inläggUndrar om fisken nederst är en lax eller är det en öring? [ATTACH=CONFIG]36537[/ATTACH]
Att käkvinkeln ligger i lodlinje något framför ögats iris tyder på att fisken på bilden ovan kan vara en Lax. Hos en Öring och då speciellt Havsöring brukar käkvinkeln ofta ligga något bakom ögats iris. Att stjärtfenan är V-formad baktill tyder också på att fisken kan vara en Lax. Den övre fisken på bilden är sannolikt en Öring eftersom stjärtfenan är rak och dessutom har fisken många prickar nedanför sidolinjen.
Jarko, är den nedre fisken fångat i Östersjön utanför Mariehamn vågar jag också gissa på att det är en liten Lax.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Inte helt solklart. Spontant tror jag nog mest på öring. Ser ut att ha fläckar över hela ryggfenan vilket lax oftast inte har. Även antalet fläckar under sidolinjen samt på gällocket tycker jag ser ut som öring. Angående munnen kan det vara vinkeln men det är svårt att säga något om den. Oftast så brukar laxen ha ett längre huvud. Säkraste kortet är att kolla på gälräfständerna som skilljer mellan lax och öring, hos laxen är de stora och spetsiga hela vägen längs första gälbågen medans öringen har mest knölformade vid "vecket" på mitten. Även formen på gälbågen är annorlunda. Laxens rundare och öringens lite "tillplattat" baktill. Man kan även räkna fjällen mellan sidolingen och fettfenan, lax 10-13fjäll och öring 13-16. Passa även på att räkna fenstrålarna på ryggfenan, 10-12 på lax, 8-10 på öring. Stjärten hos lax är nästan rak med lite varierande spetsar i ändarna medans öringens mer markerat vformad. Men här finns varianter hos båda som är svåra att särskilja. Tycker det ser ut som en slank öring men svårt när man inte har den framför sig.
Kommentera
-
JAg tycker båda ser ut som öringar. Öringen har ett kortare och kraftigare huvud än laxen och såvitt jag kan se, med en stor stock i munnen, så ser båda ut att ha samma huvudform och samma ögonplacering.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Fick upp denna när jag var ute och fiskade harr i älven. Osäker på om det var en...1 Foto-
Kanal: Våra svenska fiskar
2024-09-08, 19:18 -
-
av hnkmVi får en hel del av denna lilla gynnare när vi metar med mask i Norrländsk älv. Trodde först det var...1 Foto
-
2024-07-23, 07:52 -
-
Svar till Stäm eller benlöja?av hnkmTack för alla svar! Nu är det dags för nästa lilla gynnare, här gissar jag på Id eller Stäm. Uppehåller...1 Foto
-
2024-07-28, 06:21 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
|
11 svar
506 visningar
0 gillar