Hur hittar jag gäddan i nytt vatten med båt men utan ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur hittar jag gäddan i nytt vatten med båt men utan ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur hittar jag gäddan i nytt vatten med båt men utan ekolod?

Som topic lyder... när ni kommer till ett helt nytt vatten hur gör ni för att lokalisera fisken?( Utan ekolod men med båt)
    Det finns ju hur många vikar som helst t.e.x. Är det bara att gå på känsla och ta vad som ser bra ut?

Jag letar efter fallna träd,vikar och vass i allmänhet men det funkar sådär. Ska man som regel alltid kasta "utmed" vassen eller kan man få firre även 10 meter ut?

Snart kanske O F och ev. några till kommer och ger dig alla svar du kan tänkas behöva.

Men tills vidare så ger jag dig min syn på det hela. Det är inte BARA nytt vatten. väder, vind, årstid mm spelar ju roll. Utgå från det du kan och dina hemmavatten till att börja med och sök utåt bort från dina riktmärken, grundare/djupare, vass inte vass och liknande. När du väl hittar gäddan så prova vidare.

Min erfarenhet är att det inte skiljer så mycket på ståndplatser (utom strömmingsgäddan), däremot skiljer det enormt vilka beten som funkar beroende på vad Gäddan är präglad på för typ av bytesfisk.

I mina vatten och vissa områden och tider så funkar enbart blå/vit, blå/silver. strömming är huvudbytet. Bara en bit bort, några 20 tal sjömil så är det grön/brun, brun/svart som gäller. abborre, tånglake mm som byten.

Annat område gäller mycket skitmört, guldfärgat, rödaktiga, ruda, mört och liknande som primärbyte

Dock så funkar grön/gul mer eller mindre alltid då Gäddan är kannibal
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

bättre tips än så kan jag inte ge dig : http://www.trumman.com/fisketips.htm

Kommentera

Jag har fiskat gädda i många år jag äger fortfarande inget ekolod . För några år sedan hade vi fisketävling i våran fiskeklubb . Det var väll 10-15 båtar med där . Många brände i väg i 20 knop jag hade varken motor eller ekolod . Men jag visste att vinden hade legat på från söder hela veckan å 5 km upp i sjön låg det ett stort grundområde med gräsbevuxen botten vinden borde ligga på där . Det tog 1 timme att ro dit jag hade 5 timmar på mig . Detta var i slutet av september å fisken i sjön är präglad på sarv som står kvar på grunt vatten längre än mörten som söker sig till djupare vatten tidiagre .

Jag valde en Buster jerk i färg kexchoklad ( CWC har slutat med den nu) jag tror jag fick 15 gäddor den dagen största på 5 kg . Vid dagen slut hade det kommit upp ca 20 gäddor varav jag hade fått 15 stycken . Det var rätt kul å en av mina bästa fiskeminnen.

Så kolla vädret vilket håll vinden har legat på å följ vädret ett par dagar före du ska fiska . Leta efter grundflak med mycket gräs på djup mellan 1-4 meter . Sen gör du det inget att det är 50 meter till vassen så länge botten ser bra ut . Dvs att du får gräs på krokarna .

Som andra val kan man ta en djupvass . Ser vassen kortbevuxen ut å har ett berg bakom sig så fortsätter förmodligen berget ut i sjön .
        Där kan det vara bra att fiska med sjunkande wobbler .Då menar jag inte jerkbaites för dom är helt värdelösa till sånt fiske .

skitfiske

/Fredrik

Kommentera

Läste ett tips jag själv tycker funkar bra i en gammal fiskebok..

För mindre sjöar med ett maxdjup upp till 6-7 meter -> Sök Gäddan främst i vassen
          För större sjöar med större maxdjup -> Frijagande gädda

Sedan stämmer ju inte ovan på t ex Skärgården.. Men ser jag till de 2 sjöar jag spenderar mest tid i så är det precis så det är. Lilla sjön där finns all fisk i Vassen eller strax i anslutning. Större sjön alltid frivatten.

Kommentera

Men när man säger att de är i frivatten... det är ju som att leta efter en nål i en höstack?
            Där jag fiskat har jag inte stött på någon verklig beväxt botten så som du beskriver det limpan. Men det var ett bra tips med vädret, detta ska följas upp!!

Men nu när det är höst ska väll fisken vara lättare att lokalisera då den ska dra sig in mot grundare vatten, dvs "kanterna" av sjön... men när man sedan kommer till sommar fisket... är det då möjligt att bedriva ett lyckat fiske utan ekolod? När man inte vet var djup,grund och allt annat finns ?

Tack för alla svar och jag ska läsa igenom de där fisketipsen!

Kommentera

Efter att jag för något år sedan skaffade ekolod förändrades mitt fiske ganska drastiskt. Plötsligt hittade jag betesfisken och kunde koncentrera mig på att fiska runt stimmen. Jag såg även intressanta strukturer i vattnet ex kanter, grund mm som jag kunde rikta mitt fiske mot. Det gav heltklart utdelning, plus att fisket blev ännu intressantare, man lärde sig känna vattnet på ett helt nytt sätt och fiskar man i ett nytt vatten ger det såklart en stor fördel.
              Jag kombinerar även mitt fiske med topomarkörer och märker ut intressanta strukturer och stim för att kunna fiska av dem effektivare. Men även om man fiskar utan ekolod kan topomarkörerna göra stor skillnad, speciellt på frivattnet. Om du ex bondtrollar och får en fisk och samtidigt kastar i en markör, kan du vända tillbaka och fiska samma ställe igen. Oftast finns det fler fiskar i närheten. Som ett ex kan jag nämna en dag då jag fiskade och inte fått något alls, men helt plötsligt högg en fisk och jag kastade i en markör. När jag sedan vände båten och passerade markören small det igen. Efter ett par vändor hade jag fått 10 fiskar och alla högg alldelens i närheten av markören.

Kommentera

Ursprungligen postat av 0lle Visa inlägg
                Som topic lyder... när ni kommer till ett helt nytt vatten hur gör ni för att lokalisera fisken?( Utan ekolod men med båt)
                Det finns ju hur många vikar som helst t.e.x. Är det bara att gå på känsla och ta vad som ser bra ut?

Jag letar efter fallna träd,vikar och vass i allmänhet men det funkar sådär. Ska man som regel alltid kasta "utmed" vassen eller kan man få firre även 10 meter ut?
                Jag har fått gädda långt ut från stranden, antagligen grynnor eller liknande så att loda djupet är ingen dum idé i okända vatten..

PS, elektroniska hjälpmedel är för amatörer å fuskare ;-) DS.

Kommentera

många bra tips här.
                  Först skulle jag vilja säga: Ge det mycket tid. Ofta får man testa en hel del innan det ger resultat, men för att ge några konkreta tips. Här är hur jag går tillväga.

När jag har ett nytt vatten brukar jag först studera kartor, sjökort och helst djupkartor för att gissa vilka platser jag tror är heta. Har du ingen djupkarta eller sjökort kan du titta på google maps flygfoton och fundera över hur sjön kan se ut under ytan och var t ex den största och bästa lekviken ligger eller var det finns en djuphåla. Sen planerar jag fisketuren efter detta och då brukar jag börja att fiska grunt på uppenbara platser som syns ovanför ytan t ex vassar och uddar. När jag testat några ställen tar jag en vända längre ut från land och provar områden med ett djup om kanske 4 meter(har jag inget lod gissar jag djup och testar med drag jag vet går på ett särskilt djup). Därefter tar jag en sväng på 6 meter och sist kanske jag dänger ner nåt djupare än så om inget annat har gett resultat. Det viktiga här är att inte prova varenda liten vassvik i sjön och slösa all tid på detta om inte de första vikarna ger något. Variera metod och djup samt miljö brukar funka bra för mig men ibland har man bara otur och då får man prova igen en annan dag.
                  Senast ändrad av Zet; 2013-05-21, 20:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zet Visa inlägg
                    många bra tips här.
                    Först skulle jag vilja säga: Ge det mycket tid. Ofta får man testa en hel del innan det ger resultat, men för att ge några konkreta tips. Här är hur jag går tillväga.

När jag har ett nytt vatten brukar jag först studera kartor, sjökort och helst djupkartor för att gissa vilka platser jag tror är heta. Har du ingen djupkarta eller sjökort kan du titta på google maps flygfoton och fundera över hur sjön kan se ut under ytan och var t ex den största och bästa lekviken ligger eller var det finns en djuphåla. Sen planerar jag fisketuren efter detta och då brukar jag börja att fiska grunt på uppenbara platser som syns ovanför ytan t ex vassar och uddar. När jag testat några ställen tar jag en vända längre ut från land och provar områden med ett djup om kanske 4 meter(har jag inget lod gissar jag djup och testar med drag jag vet går på ett särskilt djup). Därefter tar jag en sväng på 6 meter och sist kanske jag dänger ner nåt djupare än så om inget annat har gett resultat. Det viktiga här är att inte prova varenda liten vassvik i sjön och slösa all tid på detta om inte de första vikarna ger något. Variera metod och djup samt miljö brukar funka bra för mig men ibland har man bara otur och då får man prova igen en annan dag.

På tal om att bumpa :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    505 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn