Kan fisken smälta en jigg eller tail? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan fisken smälta en jigg eller tail?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
    Jag är helt övertygad om att en fisk inte kan kan smälta en gummi jig,däremot kan den spy upp den efter ett tag om man ska tro positivt.
    Av era kommentarer så utgår jag från att ingen av er har läst nån av länkarna jag la in.

Fakta. Det är inte gummi, det är plast i någon form. Finns dom som är biologiskt nedbrytbara men inte alla som är tydligen.

Av alla rapporter och studier i ämnet så har jag inte läst i någon utredning att fisken spyr upp en jigg, Den blir kvar och ger fisken en mättnad samtidigt som den tar plats för riktig mat. Detta innebär att fisken dör av undernäring, Även om den klarar sig så är den gissningsviss oduglig som fisk (reproduktionsoduglig) av den kemikaliebomb den försökt livnära sig på.

Thirty-eight brook trout Salvelinus fontinalis were fed a commercial trout diet mixed with a free-choice assortment of soft plastic lures (SPLs) over a 90-d period. Fish growth was recorded and compared with that of a control group. The brook trout readily ate the SPLs from the water's surface as well as from the tank bottom. At the conclusion of the study, SPLs were recovered from the stomachs of 63% of the test fish. Several fish stomachs contained multiple lures. Twelve percent of the fish voluntarily ingested more than 10% of their body mass in SPLs. These fish lost a significant amount of weight during the study, had a significant decrease in body condition factor, and began displaying anorexic behaviors. For these reasons, anglers should be discouraged from discarding used SPLs in trout waters.
    Without regard to the chemical toxicity of ingested soft plastics, the fact that these lures are occupying space in a trout’s stomach limits the amount of space available for natural food. There is a lot of veterinary medical evidence that foreign bodies in the digestive tract cause ulcers (sår), weight loss and anorexia.
    Senast ändrad av Exxet; 2011-11-28, 23:34.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Min mage smälte iaf inte en 5' Relax Kopyto, tuggade i mig den i tre-fyra tuggor och den kom ut likadan

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
        Av era kommentarer så utgår jag från att ingen av er har läst nån av länkarna jag la in.

Fakta. Det är inte gummi, det är plast i någon form. Finns dom som är biologiskt nedbrytbara men inte alla som är tydligen.

Av alla rapporter och studier i ämnet så har jag inte läst i någon utredning att fisken spyr upp en jigg, Den blir kvar och ger fisken en mättnad samtidigt som den tar plats för riktig mat. Detta innebär att fisken dör av undernäring, Även om den klarar sig så är den gissningsviss oduglig som fisk (reproduktionsoduglig) av den kemikaliebomb den försökt livnära sig på.

http://www.wisconsinengineer.com/articles/98
        Nu har jag plöjt igenom dom där sidorna och faaan vad dålig man är på engelska Men ganska intressant och man blir lite frågande när man förstår att fisken troligtvis inte får ut jiggen och att den troligtvis är cancer eller sjukdomsframkallande. men å andra sidan så får man ju cancer av allt människa som djur så så mycket bryr jag väl inte om de men att de blir kvar och kan ge skador så som tumörer och vävnadsproblem låter inte roligt. tack för artiklarna.

Kommentera

Fisken kan visst få ut en jigg. Jag har varit med om det otroliga och lite nasty att jag fick en tail avbiten som jag några dagar senare återfann i vassen. Den hade garanterat varit nere och vänt. Om den kom ena eller andra vägen vet jag inte...Dessutom fått en båge med följande maginnehåll: ciggfimp, räkbitar, maggots, en hel montanafluga,en ljusstav, en halvt smält maskjigg och diverse annat smått och gott. Tror de flesta fiskar har ett ganska tolerant system precis som vi själva och att det kommer ut igen genom endera hållet.

Kommentera

När jag rensade en torsk på ca 3kg så var där en curlytail i magen på den, , nu vet jag såklart inte hur länge den legat i magen, men den var helt intakt iaf, så jag antar att dem inte har någon möjlighet att smälta en jigg.

Kommentera

Man har ju hittat diverse plåtburkar petflaskor glasburkar och annat skrot i magen på haj så vill man måla fan på väggen så ok men jag tror inte på skrämsel propagandan.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Tack själv Greenlock ! kul att du läste och har tänkte till

Och visst har du rätt i mycket av det du säger, mycket som är farligt och man kan ju inte sluta leva och fiska för det. Men varför inte välja bättre mindre farliga om det nu finns alternativ? Men först måste man ju inse och vara medveten om problemet och sen måste man ju även veta om alternativen.

Vad jag tycker är konstigt är att det är så svårt att hitta info om vad olika tillverkare har för kemikalisk sammansättning i sina jiggar. Att tillverkarna INTE går ut och talar om detta öppet, vilket dom borde om dom nu gör nedbrytbara miljövänliga jiggar. Avsaknaden av denna information gör mig väldigt misstänksam på att många fortfarande tillverkar giftiga ftalat-PVC jiggar

Skrämselpropaganda, , och Jpejs egna garantier för att fisken spottar ut jiggen är smått roande. Varför denna reaktion, jag försöker inte skrämma er, jag förmedlar bara det som finns att läsa om saken. Men intresse för fisken välmående fanns plötsligt inte kvar.

Men en sak är tydlig, sportfiskare tycker mycket bättre om att kasta skulden på andra när det gäller vårt skadade fiskbestånd. Men när man visar fakta på att vi själva kanske är bidragande bovar så spyr man galla och kallar det propagande och drar egna slutsatser på hur ofarligt det är. Man inser hur rätt Albert Einstein hadde
                Senast ändrad av Exxet; 2011-11-29, 17:55.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Säkert en kostnads fråga.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Så är det säkert, men jag tror många skulle välja en armerad gelatinjigg före en PVC även om den kostade lite mer. Jag vet att det finns massor av bra alternativ, men jag hittar inte denna uppgift i affärer eller på nätet.

Förhoppningsvis så har dom flesta gått över till miljövänligare material, (önsketänkande)

Svårt att hitta mer fakta om alla jiggar.

Tex. hur köper man dessa i sverige, och hur vet man att man får dessa?
                    Senast ändrad av Exxet; 2011-11-29, 18:18.

Kommentera

Gjuter man själv som jag gör, så gjuter man in en tygremsa från skalle till paddel och på så sätt går jiggen aldrig av.
                      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                      11 svar
                      505 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg byggarn