Kan fisken smälta en jigg eller tail? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan fisken smälta en jigg eller tail?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan fisken smälta en jigg eller tail?

Hej!!

Som rubriken lyder så undrar jag om fisken kan smälta en tail eller en jigg. Nu när vertikalfisket och gäddfiske med tailbeten är på löpet ordentligt, Svenska vatten alldrig sett så mycket gummi.

Och för mig så är det tyvärr ganska vanligt att jag sitter enbart med kroken kvar, när fisken attackerat min jigg. Och många gånger har jag funderat på om fisken kan få ut det den naturliga vägen eller kommer den att bli kvar i magen.

Nja, eller jo visst på ett eller annat sätt. Men det intressanta är väl hur fisken mår och vilken skada den tar av att livnära sig på kemikaliespäckad plast. Är du intresserad så finns det en del att läsa i ämnet.

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Förmodligen så har jiggen inte hamnat i fiskens mage utan gått sönder under drillen och hamnat på botten. Om det nu är bättre!?

Kommentera

Inte jätte skoj för en liten gös att skita ut en stor shadjigg. Kan säkert leda till mycket plåga för fisken. Hoppas att dom hamnar utanför fisken och landar på botten om det är bättre i långa loppet ger väl sig.

Kommentera

Jobbigt för den lilla gösen. Men nu tror inte jag att det är fallet att han måster skita ut hela jiggen.

Jag tror det mesta smälts i magen l. Det ända jag vet om jiggar är att det finns massor av olika material och det kan nog ha stor betydelse. Men vilka som är bra och vilka som e mindre bra för fisken har jag ingen aning om. Dom i PVC med mjukgörare är inte bra för fisken men jag tror de materialet har upphört inom jiggtillv. men jag vet inte riktigt.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Får börja gjuta jiggar av sega råttor

Kommentera

Hej igen herr Greenlock !

Här får du lite mer att läsa om ämnet, som sagt finns massor, men va försiktig, vissa saker mår man bättre av att INTE veta.
              Det finns en hake till ! och det är att ju mer man vet, desto mer inser man så lite man vet.

Learn how to do just about everything at ehow. Find expert advice along with How To videos and articles, including instructions on how to make, cook, grow, or do almost anything.

As open-water fishing season gets under way, the Maine Department of Inland Fisheries and Wildlife is strongly encouraging anglers to protect Maine’s fish by changing from soft plastic lures to biodegradable ones.

Denna är tung:

Följande ord är ju inte så roliga:

Phthalates are cancer causing chemicals that are used in many plastic worms according to Fish Florida.org. The chemicals may also affect reproductive cycles in the fish.

Read more: What Happens When a Fish Swallows a Plastic Worm? | eHow.com http://www.ehow.com/info_8091862_hap...#ixzz1ezYmw0WX

En intressant liten detalj är, i slutet av artikeln på bangordaily så finns en länk: learn more: som länkar till en rapport från ett exp. utfört av Unity College. Rapporten är borttagen, och man kan ju undra lite, med tanke på vilka krafter som näringsliv och företag har i USA. Säkert någon som inte vill att denna information ska komma ut.
              Senast ändrad av Exxet; 2011-11-28, 11:26.

Kommentera

De lär väll spy upp jiggen igen ? Tror många har varit med om att gäddan spyr upp betesfisk så varför inte en jigg?

Kommentera

Jag tror det går med jiggar som med Power Egg. De sväljs glupskt och kommer inte ut. De blir kvar i fiskens magsäck. En spelar liten roll för fiskens vällevnad, många ger den kronisk förstoppning och avmagring.
                  Berkley Gulp påstås vara gjort av nedbrytbart material. Det påstås göra degen mer hälsosam och fisken ska kunna få ut den den naturliga vägen. Kanske vore det ett alternativ även för andra typer av jiggar.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag är helt övertygad om att en fisk inte kan kan smälta en gummi jig,däremot kan den spy upp den efter ett tag om man ska tro positivt.
                    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 568 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu