Liten vit mask i köttet på en torsk - vad är det för något - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten vit mask i köttet på en torsk - vad är det för något

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Liten vit mask i köttet på en torsk - vad är det för något

Hej alla!

Är inte helt säker på att detta är rätt forumdel för min fråga men det fanns en liknande sorts fråga redan här så... anyway, som rubriken lyder hittade jag en liten mask inne i köttet på en torsk precis på utsidan av revbenen, den var ca 1,5-2 cm lång, ca 1 mm tjock och lite gulvit/rosavit (jag och min äkta halva har olika åsikter om vilken färg det var)... Är det någon som vet vad det var för något?

Har letat lite på nätet (bla. denna länk var tillräckligt intressant för att få mig till att bli vegan: http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/fisksjukdomar.htm ) och i forumet, men inte hittat rätt sorts mask...

Och lite allmänt, hur bör man förhålla sig till sådant med tanke på att äta fisken? skär man bara bort den angripna biten och gillar läget eller?

/Matso

Ja det är ingen fara, bakterier m.m. dör när man värmer upp fisken, värre är det med grönsaker och sådant med tanke på alla småkryp som krälat runt och skitit m.m. överallt på dom, så grönsaker och frukt som inte blivit kokta borde va betydligt värre en vad en liten larv/mask på en fisk är

Kommentera

Om du fryser fisken ett tag så dör maskarna och du kan äta den rå utan risk, annars är det tillagning med värme om du vill äta fisken färsk.

Kommentera

Tror du inte det kan vara torskmask, som det skrivits mycket om nu på senare tid. Det är ett väldigt tråkigt djur att få levande i magen (den sägs kunna borra sig igenom magsäcken...), så frys alltid torsken 2 dagar innan tillagning, alternativt hetta upp till 70 grader. Eftersom fisk är som godast vid typ 60 grader rekommenderar jag frysen.

Kommentera

Den dör om man tillagar fisken ordentligt alt fryser ner fisken 2dagar innan. Då dör den. Men visst är det lite otrevligt.
          Senast ändrad av jimmy85; 2011-10-26, 15:26.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Generellt sett finns det inte en endaste individ av fiskar som inte är parasiterade, det är bara att oftast märker man det inte. Parasiterna är inget problem ifall man följer råd och rekommendationer för tillagning av fisk.

Kommentera

Tack för svaren... det verkar ha varit en torskmask alltså... Lite obehagligt men jag gissar att man måste ta det onda med det goda. Jämfört med Icas panerade torskblock bleknar dessa små aliens ändå lite grann, det är ju oavsett vad en ofattbar lyx att ha såpass färsk och egenfångad mat på bordet...

/Matso

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
              11 svar
              508 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg byggarn