Era erfarenheter av gösens beteende.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Era erfarenheter av gösens beteende..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Era erfarenheter av gösens beteende..

Jag har börjat fiska riktat på gös i mitt hemmavatten. Fiskade mest gädda förr då det går mycket grova sådana där. Ibland fick man på bonusgösar på trollingen, vikter på mellan 3-5kg.
    Nu har jag vertikaljiggat och är inne på andra säsongen. Det kryllar av gös helt plötsligt, men de väger upp till 1.5kg. Fick en på 4.2kg förra året och har ju fått stora på trolling så vet de finns. men var är alla fiskar i vikterna däremellan och varför får an inte fler stora börjar man fråga sig.
    Sjön är djup, ner till 30m som djupast och ofta 10-17m. Jag börjar misstänka att de finare gösarna går pelagiskt och man därför får så låg medelvikt på botten?
    Vad är era erfarenheter, blir gösarna pelagiska när de kommer upp i vikter på 1.5kg och de därför är svårt att få finare fisk på botten. Hade det varit en grundare sjö kanske det hade sett helt annorlunda ut? Alltså att gösarna i större och snabbare utsträckning blir pelagiska i djupare vatten som mitt.

Sitter och lurar på att köpa ett finare ekolod och börja med pelagiskt vertikalfiske som jag tror kan bli riktigt skoj, har verkligen fasstnat för vertikal jigging efter att varit inbiten på flugfiske i hela mitt liv, vilken närkontakt, spänning och hårda hugg.
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Vatten temp,tid på dygnet,och var betesfisken befinner sig är väl dom viktigaste kriterierna att tänka på. Är det mycket nätfiske i sjön,så plockar det en hel del av dom större gösarna.
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

nä inget nätfiske, är rätt ensam fiskare där. Det finns stor gös vilket visat sig på trolling men får inte dessa på vertikaljigging, därav frågan om pelagiska gösar.
      Har märkt att djup och temp har väldigt stor betydelse för var man hittar gösarna för dagen. dock får jag samma storlek på fiskarna. På filmen om vertikalfiske i fiske-feber så fick han ju alla fiskarna på samma fläck, vilket ofta är fallet för mig med, skillnaden är att han fick alla från minigösar till 5kg vilket tyder på att gösarna går i grupper i alla möjliga vikter, jag får dock bara de mindre. Hans vatten verkade dock mycket grundare än mitt och de kan ju säkert vara skillnad i olika vatten. därav min fråga..

min erfarenhet är dock att nätfiske tar mest smågös, iaf i de vatten här jag vet personer lägger nät, men det kan ha att gör med att de större gösarna även där går pelagiskt i den djupa sjön och nät ligger på botten..
      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Gösnäten ligger aldrig vid botten,dom tar den pelagiska gösen i varje fall när det gäller yrkesfiskare.När det gäller gösen så går dom mindre gösarna i stim,stor gösen går oftast i par. När det gäller film så är det lätt att fiska i olika dagar och i filmen ser det ut att nappa hela tiden.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
          Gösnäten ligger aldrig vid botten,dom tar den pelagiska gösen i varje fall när det gäller yrkesfiskare.När det gäller gösen så går dom mindre gösarna i stim,stor gösen går oftast i par. När det gäller film så är det lätt att fiska i olika dagar och i filmen ser det ut att nappa hela tiden.
          detta handlar om amatörer, gamla gubbar som lägger nät, dessa ligger på botten mig vetligen. inga yrkesfiskare, detta handlar om en större sjö inne i landsbyggden.
          Vad gäller filmen verkar denna vara inspelad samma dag, den är ju kort och bara lite introduktion till vertikalfisket. där får han fisken på samma fläck där han kastat markören, de fiskarna är all från 3hg till någon på 2-5kg. antar de skiljer sig mellan olika sjöar och olika tider på året och dygnet osv..

Kommentera

Vi har vertikalfiskat i flera olika sjöar och det skiljer sig faktiskt litegrann från sjö till sjö. I nån sjö går gösen utmed kanter och grynnor, i en annan sjö finner man gösen enbart vid friliggande grynnor. I en av sjöarna (djup) brukar vi ha bra fiske över en stor grundflad som är 12 meter. En av favvosjöarna verkar vara precis som du beskriver. Vi får stora gösar på trolling och ismete, men mest mindre vid vertikalt. Här är vi övetygade om att de går pelagiskt och vi ska testa detta under säsongen.
            Grunda sjöar tycker vi har varit svårast eftersom gösen kan stå lite varstans.
            Gösen är ju en lite lynning fisk och att knäcka koden för varje sjö är svårt men väldigt spännande.
            Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Vi har vertikalfiskat i flera olika sjöar och det skiljer sig faktiskt litegrann från sjö till sjö. I nån sjö går gösen utmed kanter och grynnor, i en annan sjö finner man gösen enbart vid friliggande grynnor. I en av sjöarna (djup) brukar vi ha bra fiske över en stor grundflad som är 12 meter. En av favvosjöarna verkar vara precis som du beskriver. Vi får stora gösar på trolling och ismete, men mest mindre vid vertikalt. Här är vi övetygade om att de går pelagiskt och vi ska testa detta under säsongen.
              Grunda sjöar tycker vi har varit svårast eftersom gösen kan stå lite varstans.
              Gösen är ju en lite lynning fisk och att knäcka koden för varje sjö är svårt men väldigt spännande.
              Mvh Micke
              Tack för svaret, verkar ju onekligen som det kan ligga något i mina misstankar. Helt klart måste jag experimentera mer innan jag kan dra slutsatser. botten skiljer sig väldigt i min sjö. stora djup med jämn botten på 17-32m på ena sidan med en brant in mot land. Andra sidan är mer kuperad med hålor och grund. ofta i hålor på9-11m och branterna jag hittar gösen. Finns ju så grymt mycket frivatten så misstänker större gösar går där. även grymt mycket storgäddor på 6-8kg här vilket kanske pressar ner smågösen på botten. gäddorna verkar helt lämna botten i mitten på juni då jag drog på några sånna på vertikalfiske i början på juni och sedan ingen alls mitt på sommaren..

Kommentera

I sjöar som har nors och löja brukar både gös och gädda följa stimmen pelagiskt. Så man får nog öva upp sig lite på det pelagiska fisket
                Kan nämna en liten rolig grej om kufiska gösar: För två år sen hade vi ett kanonbra vertikalfiske hela sommaren. Det stod både många och stora gösar på grynnorna. De stod på 7-9 meters djup och tryckte på botten. Samtidigt var trollingfisket ovanligt trögt.
                Samma sjö men förra året var det tvärtom. Nu gick gösarna pelagiskt hela sommaren och vi hade väldigt svårt att finna dom med jiggarna medan trollingen var otroligt bra.
                Skillnaden mellan de båda åren var vattentempen. Det var mycket kallare vatten för två år sen.
                Så det gäller att truga på och kanske vara lite observant för yttre omständigheter.
                Tror inte man ska vara rädd för att prova nya saker eller nya områden heller.
                Lycka till!
                Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                  I sjöar som har nors och löja brukar både gös och gädda följa stimmen pelagiskt. Så man får nog öva upp sig lite på det pelagiska fisket
                  Kan nämna en liten rolig grej om kufiska gösar: För två år sen hade vi ett kanonbra vertikalfiske hela sommaren. Det stod både många och stora gösar på grynnorna. De stod på 7-9 meters djup och tryckte på botten. Samtidigt var trollingfisket ovanligt trögt.
                  Samma sjö men förra året var det tvärtom. Nu gick gösarna pelagiskt hela sommaren och vi hade väldigt svårt att finna dom med jiggarna medan trollingen var otroligt bra.
                  Skillnaden mellan de båda åren var vattentempen. Det var mycket kallare vatten för två år sen.
                  Så det gäller att truga på och kanske vara lite observant för yttre omständigheter.
                  Tror inte man ska vara rädd för att prova nya saker eller nya områden heller.
                  Lycka till!
                  Mvh Micke
                  Absolut måste man vara öppen för att testa nya metoder. En sak om jag aldrig fått stora gösar i detta vatten, men nu har jag fått dom och vet de finns. Finns det gösar på 3-5kg finns det garanterat ännu större. Att jag på bottenfisket bara får upp till 1.5kg kan ju bero på många saker naturligtvis. Antingen går de större inte på botten gärna i mitt vatten, eller så fiskar jag fel eller på fel ställe.. eller i värsta fall är de stora gösarna väldigt få. Födotillgången är stor och det finns löja där som de naturligtvis kanske följer pelagiskt. Det finns också ett stort välvuxet gäddbestånd i sjön så förhoppningarna är stora att gösen också är välvuxen. Nu gäller det bara att fiska rätt för att komma åt dem. Jag har inte fiskat riktat efter dem med trolling förr utan de har varit bifångster på stora gäddwobblers.

Nu i sommar ska jag testa pelagiskt jiggfiske riktat efter storfisk i frivattnet och hoppas kunna locka både magnifika exemplar av gös och gädda till hugg i sjöns djupaste delar som fortfarande är rätt outforskade, jag har mest fiskat runt grund och djupbranter innan. Sitter och lurar på att beställa ett Lowrance hds-5x lod as we speak..

Kommentera

Gammal tråd men jag gör ett försök; har också erfarenheten att vertikaljigg längs botten ger nästan uteslutande smågös och att trolling ger betydligt högre medelvikt. Har dock ingen djuprigg så trolling fungerar bara vid hög vattentemp. Fiskar i Ekoln där det finns få grynnor men däremot ett stort frivatten med djup upp till 40m. Längs kanterna är det ofta sumpig botten. Är sugen på att börja prickskjuta med pelagiskt jiggfiske men blir inte klok på var någonstans man skall leta. Känns inte rimligt att börja slumpvis mitt i frivattnet. Någon som fiskar pelagiskt i Ekoln med framgång?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    503 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn