Wobblerstorlek i jakt på Abborrar över kilot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wobblerstorlek i jakt på Abborrar över kilot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Wobblerstorlek i jakt på Abborrar över kilot

Jag funderar på hur pass stora/långa wobblers(eller andra beten)man kan räkna med att Abborrar över ett kilo vanligtvis hugger på. En(1) glupsk tusenbroder bekräftar ju inte en teori, men en gång var jag med om att en abborre på kring 20cm högg på en 9cm Abu Tormentor. Vilket får en att tänka att en rejäl gäddwobbler på 15-20cm ändå inte borde vara ett orimligt byte för en kilosabborre. Skulle vara kul med lite anekdoter om abborrar som gett sig på förhållandevis stora beten. Men frågar är väl, vilken storlek/längd är lämpligast och rimlig i jakten på storabbarn?
    All you need is Lubb.

Min erfarenhet (dock mestadels jigg) säger 11-12cm... funkar kanonbra!
    /Team Perax, Jon Persson
    http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

När det gäller abborre till skillnad från gädda så känns det som att "lagom" är bättre än att köra för stort. Har fått en del abborrar på 0.8 -1 kg på Buster jerk och big bandit som suttit perfekt krokade i munnen men jag skulle inte fiska med dom vid riktat abborrfiske för det. Säger som föregående, ca 10 cm verkar fungera bra i dom flesta lägen lägen.
      Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        Jag funderar på hur pass stora/långa wobblers(eller andra beten)man kan räkna med att Abborrar över ett kilo vanligtvis hugger på. En(1) glupsk tusenbroder bekräftar ju inte en teori, men en gång var jag med om att en abborre på kring 20cm högg på en 9cm Abu Tormentor. Vilket får en att tänka att en rejäl gäddwobbler på 15-20cm ändå inte borde vara ett orimligt byte för en kilosabborre. Skulle vara kul med lite anekdoter om abborrar som gett sig på förhållandevis stora beten. Men frågar är väl, vilken storlek/längd är lämpligast och rimlig i jakten på storabbarn?
        Hej Tomas Westerström;

Normala artificiella beten för Abborre är jiggar, pirkar, spinnare, små skeddrag och wobbler mellan 5 och 12 cm längd. Ibland händer det att Abborren gapar över stora magnumwobbler.

När det var gott om riktigt grov Abborre i Östersjöns skärgårdar hände det ganska ofta att Abborren bet över 20 -25 cm magnumwobbler. Vid ett senhöstfiske efter Gädda i november utanför Mörkö i Trosa skärgård bet flera stora Abborrar mellan 1,5 och 1,7 kilo på en min Cisco Kid 1818 blå/silver wobbler.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ingen större ovanlighet att jag får abborre när jag fiskar gädda med Super Shad Rap iallafall. De är glupska, de där abborrarna

Kommentera

Har haft riktigt roligt Abborr-fiske med Rapala X-rap 4" (10cm) färgerna Olive Green och Silver och ett UL spö. Jag har skippat jiggarna helt.

Kommentera

Har fått på det mesta, en bomber 15a till 7 cm rapalas.

Men ifall du vill undvika gäddorna så tycker jag att du ska köra med en rapala countdown wobbler 7 - 13 cm, rapala gör alltid bra grejer. grejen med countdowns är att när duu har kastat ut så sjunker den 1 meter på 1 sekunder, det betyder att du kan söka av alla djup med en enda wobbler!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lodwig Visa inlägg
                Har fått på det mesta, en bomber 15a till 7 cm rapalas.

Men ifall du vill undvika gäddorna så tycker jag att du ska köra med en rapala countdown wobbler 7 - 13 cm, rapala gör alltid bra grejer. grejen med countdowns är att när duu har kastat ut så sjunker den 1 meter på 1 sekunder, det betyder att du kan söka av alla djup med en enda wobbler!
                Sjunker den verkligen så fort? Är du säker på att det inte är en fot(0,3048m)per sekund?
                All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                  Sjunker den verkligen så fort? Är du säker på att det inte är en fot(0,3048m)per sekund?
                  Ber om ursäkt! menade såklart 1 fot per sekund

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                  11 svar
                  496 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg byggarn