Ta in vild fisk i fångenskap? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta in vild fisk i fångenskap?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ta in vild fisk i fångenskap?

Vet om att det inte är tillåtet att ta in vild fisk men är det någon som känner någon eller har tagit in gädda, abborre, mört, stäm å vad man nu kan tänka sig att ta in.

Hur har ni/dom gjort för att få dem att växa och bli stora och trivas?

Vad är straffet på att ta in vild fisk i fångenskap och sätta dem i ett akvarium eller tank?

Många använder ju levande fisk som bete så hur förvarar ni dem utan att begå ett lagbrott? eller tänker man inte på lagen när man är fiskare? Vet några som har dem och inte matar dem eller så, hur gör ni sportfiskare/fiskare när ni förvarar levande betesfisk?

Lagt upp en lite snutt på ett akvarium... hoppas ni kommer åt den...

[FONT="Comic Sans MS"]The One And Only [/FONT]

Ursprungligen postat av Anna R Visa inlägg
    Vet om att det inte är tillåtet att ta in vild fisk men är det någon som känner någon eller har tagit in gädda, abborre, mört, stäm å vad man nu kan tänka sig att ta in.

Hur har ni/dom gjort för att få dem att växa och bli stora och trivas?

Vad är straffet på att ta in vild fisk i fångenskap och sätta dem i ett akvarium eller tank?

Många använder ju levande fisk som bete så hur förvarar ni dem utan att begå ett lagbrott? eller tänker man inte på lagen när man är fiskare? Vet några som har dem och inte matar dem eller så, hur gör ni sportfiskare/fiskare när ni förvarar levande betesfisk?
    Har för mig att jag läst att det inte ska vara förbjudet att hålla vild fisk i akvarier, så länge det inte är en hotad art.

Däremot får man inte sätta tillbaks den hur som helst, pga av eventuell smittspridning (utan det måste ske med tillstånd av länsstyrelsen).

Hittade detta gällande akvariefiskar: (allmänna råd till L80 kap 13)
    "Allmänna råd till 13 kap. 5 §
    Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk."

Hinner inte kolla mer nu men ta en googling på L80
    "Ah..det är bara skönt att vara ute och njuta av naturen.."

Ok om jag länkar min blogg till din? Skicka pm!
    Länka till min är helt ok.

Kommentera

Aha Då kanske jag har fått lite om bakfoten då? Jo de där skall jag googla på =) Tackar för svaret. Jag var 90% säkert på att de var ett lagbrott fast i mer snällare variant
      [FONT="Comic Sans MS"]The One And Only [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Anna R Visa inlägg
        Aha Då kanske jag har fått lite om bakfoten då? Jo de där skall jag googla på =) Tackar för svaret. Jag var 90% säkert på att de var ett lagbrott fast i mer snällare variant
        Hittade en post i ett annat forum där "någon" varit i kontakt med jordbruksverket, som i sin tur kontaktade naturvårdsverket och fiskeristyrelsen för rätt information. Så här skrev personen i tråden:
        Nu har jag fått svar jordbruksverket där de skriver att det inte finns några hinder för att hålla viltfångade abborrar.

Det jag ev skulle brista på är djurskyddsmyndighetens författningssamling DFS 2005:8, Saknr L80, kap13, §9, där det står att vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskens behov.
        Men frågan är hur man ska tolka den? Ska man simulera islossningen för att främja fiskens lek? Flört

Viktigt att tänka på är att fisken INTE får släppas tillbaka i naturen utan länsstyrelsens tillstånd. Sen finns det även fiskeförbud på abborre vissa tider på året.
        (taget från: originaltråden)

Efter lite sökande hittade jag svar på frågor som någon ställde till umeå lanbruks universitet (tror jag)..
        Jag ska svara så gott jag kan på dessa frågor, och utgår från abborren eftersom det är den jag känner till bäst. Men flera av svaren är allmängiltiga. Jag utgår från att du menar odla dem för skojs skull och inte som någon affärsverksamhet.

1. Hur ska jag fånga fisken för att den inte ska bli skadad?

*Det bästa är att ha någon slags fälla som de får simma in i själva och som de inte fastnar i, t.ex. mjärde eller ryssja. Detta går bra för abborre i alla fall. När man fångar dem i nät är det för stor risk för skador och de kan senare drabbas av svampangrepp.

2. Hur ska jag transportera fisken sedan? När jag fiskat aborrar en gång lade jag dem levande i en hink med vatten. De färdades en halvtimme och började flyta på rygg, blev väl syrefattiga.

* Man ska försöka hålla så låg temperatur som möjligt (kylklampar hjälper), mycket vatten och helst tillsätta syre. Det bästa är med syrgastub (stor försiktighet krävs), men i en del akvarieaffärer säljer man luftpumpar som går på batteri som fungerar hyfsat och som man bara hakar på kanten på hinken.

3. Skall jag bygga en damm eller ha dem i ett akvarium, vilken storlek och temperatur i så fall? Vilket bottensubstrat och pH-värde m m?

*Man kan ha små individer i akvarium (se också svaret på annan fråga i vår brevlåda) men ju större fisken blir desto större utrymme krävs. Våra vilda fiskar mår för det mesta inte särskilt bra om det blir för varmt i vattnet, av de arter du nämnde är nog karpen den mest tåliga, däremot inte vad det gäller pH. Karpfiskar i allmänhet (dit också mörten hör) är mycket känsliga för lågt pH, så även löjan, medan abborren är något mer tålig i detta hänseende. En annan viktig aspekt är rent vatten, hur man än håller fisken måste det vara ett utbyte av vatten, som annars får för höga halter av exkretionsprodukter (bl.a. ammoniak) som antingen är giftiga eller orsakar en för hög algproduktion och igenväxning.

4. Hur många hannar och honor skall jag ha för att de ska föröka sig?

*Det är väldigt svårt att få vilda fiskar att reproducera sig i fångenskap. Vad det gäller abborren kan man få dem att leka om man har tur, om man plockar in dem precis när de är lekmogna och ger dem gott om utrymme och risknippen eller dylikt där de hänger upp sina äggsamlingar. Hur många av varje kön spelar nog ingen roll, i naturen är det oftas flest könsmogna hanar, flera kan befrukta en honas ägg när hon har lagt dem. Men även om de reproducerar sig så är det stor risk att de yngel som kläcker blir uppätna av större individer om man inte skiljer dem åt.

5. Vilka växter?

Det spelar nog ingen roll vilka växter man har, men abborren föredrar att ha något att gömma sig i, jag tror det kan minska stressen för fisken.

6. Vilken mat?

Abborren är svår att få att äta vanligt fiskfoder. Frysta räkor eller mygglarver när de är små (finns att köpa i akvarieaffärer), bitar av fisk när de blir större. I en damm kan de ske en naturlig produktion av zooplankton och även insektslarver som är en viktig föda för små abborrar.

Carin Magnhagen
        Här är originalplatsen för frågorna och svaren.

Kommentera

Aningen förvirrat! Ringde själv till Jordbruksverket för bara ett par veckor sedan efter att DN publicerat en artikel där en talesman från Jordbruksverket gått ut och sagt att det var förbjudet att fiska med levande betesfisk. Svaret jag fick på den frågan blev att det var talesmanens egna tolkning av lagen som säger att det är förbjudet att plåga djur och att fiske med levande betesfisk skulle ses som djurplågeri och därmed vara förbjudet. Dock finns ingen lag som direkt säger att det är förbjudet att fiske med levande agn, korrekt svar kan med andra ord endast ges av domstol vid prövning...
          Vad kvinnan från Jordbruksverket dock poängterade till mig var att det fanns en lag som säger att det är förbjudet att hålla vilda djur i fångenskap, alltså skulle det, enligt henne, vara förbjudet att fiska upp sin betesfisk och sedan hålla den i förvar(fångenskap). Likaså, får man väl anta, ta vild fisk och sätta i akvarium...

Kommentera

hehe ja det kanske blir olika svar ju fler personer man frågar

Ursprungligen postat av world in my eyes Visa inlägg
            Vad kvinnan från Jordbruksverket dock poängterade till mig var att det fanns en lag som säger att det är förbjudet att hålla vilda djur i fångenskap, alltså skulle det, enligt henne, vara förbjudet att fiska upp sin betesfisk och sedan hålla den i förvar(fångenskap). Likaså, får man väl anta, ta vild fisk och sätta i akvarium...
            Jo, känner till det, men frågan är om det inte bara gäller vilda däggdjur samt fåglar..

Tycker iofs det verkar konstigt om man inte fick fånga vilda fiskar och ha dem i fångenskap, med tanke på det säljs viltfångade fiskar i akvarieaffärer..förvisso viltfångade i andra länder men iaf.
            Senast ändrad av Cad; 2010-08-10, 12:00.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
            11 svar
            505 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg byggarn