Är sportfiske C&R eller mat på bordet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är sportfiske C&R eller mat på bordet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är sportfiske C&R eller mat på bordet?

har undrat om alla som är sportfiskare som tar upp sin fångst.
    är de sportfiskare då?
    tycker att de e sjukt synd att ta upp så mycket fisk som vissa gör i kända vatten som mörrumsån och andra laxälvar...dom tar upp 2-3 tom 4 fiskar ibland. fattar inte vad som är till nytta? räcker de inte med en fisk? eller släpp tillbaks den så kan beståndet förbättras.

Är det inte heller någon som håller med mig om att man ska släppa tillbaka alla hon-fiskar? det är väll så att dom är "bra" för älven?

Tror inte att det är någon som ens lyckas fånga så många laxar i Mörrumsån på en säsong.

Problemet är väl isåfall att folk fortfarande tar upp färgad fisk som ändå inte är matfisk. En svartlax som överlevt hela fiskesäsongen borde förtjäna att få leka istället för att klubbas dagen innan fredningen.
    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Håller med 100%
      När det gäller gädda så är ju dom flesta duktiga med C&R vilket jag själv oxå håller stenhårt på.

Jag vet själv att C&R fungerar klockrent!
      Man vill ju ha fisken kvar så att den kan fortplanta sig och kanske få chansen att njuta av att fånga samma fisk igen då den är ännu större.
      Samtidigt är det en massa diskussioner om att det fiskas för mycket lax och öring med garn osv.
      Sen ser man alla bilder på nätet där stolta sportfiskare visar sina 10 bonkade laxar?
      Vad hände med allt klagande på nätfiske osv?
      Vi som sportfiskare borde föregå med gott exempel och försöka köra 100% C&R och förbjuda huggkrok.
      Blir lika förvånad var gång jag ser filmer där man landar hälleflundra med spjut och huggkrok.
      Detta när man vet att dom större individerna inte går att äta pga tungmetaller som dom samlat i kroppen.
      Är därför positivt att se att fler och fler börjat med C&R även på hälle.
      Vi måste ju försöka ta vara på en sådan fantastisk fisk!

C&R is da shit!!!!!

Kommentera

Man kan ju vända på steken och fråga sig om det är försvarbart att fånga plåga och sedan släppa tillbaka fisken för nöjes skull?? Fiskar själv mest C&R men att först fiska och släppa tillbaka fisk och efter detta åka till willys och fylla upp frysen med inhandlad yrkesfångad fisk känns märkligt.

Helt underbart att plocka fram någon egenfångad gösfile ur frysen under vintern och tänka tillbaka på sommarens fisken.

Kommentera

Ursprungligen postat av GösMicke Visa inlägg
          Man kan ju vända på steken och fråga sig om det är försvarbart att fånga plåga och sedan släppa tillbaka fisken för nöjes skull?? Fiskar själv mest C&R men att först fiska och släppa tillbaka fisk och efter detta åka till willys och fylla upp frysen med inhandlad yrkesfångad fisk känns märkligt.

Helt underbart att plocka fram någon egenfångad gösfile ur frysen under vintern och tänka tillbaka på sommarens fisken.
          Dagens bästa kommentar!

Självklart så försöker man äta egenfångad fisk så länge det går även om dottern vill ha fiskpinnar ibland.

Att enbart köra 100% C&R på all fisk man fångar är ju faktiskt bara djurplågeri hur mycket man än gullar med gummihåvar, gälgrepp eller andra attiraljer. Den som inte tycker att fiske är djurplågeri kan ju prova dra in en krok i sin läpp eller i huden någonstans och be sin polare dra med 5 kilos kraft i linan. Själv så accepterar jag att allt fiske är djurplågeri men många verkar tro att fisken inte känner/lider av att bli fångad.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Torsk och gös följer med hem till frysen så att det täcker familjens fiskbehov. Även en och en annan öring, makrill, abborre och plattfisk hamnar på matbordet men det är inte så ofta jag fiskar efter dessa. Sill drar jag faktiskt upp några påsar per år och ger till svärföräldrarna och deras katter, känns bättre att katterna får egenfångad sill är bottentrålad fisk (som finns i kattmat från affären).

Mört/löja slaktas frekvent för att utgöra betesfisk vid tex fireball eller mete.

Dock tror jag att jag fortfarande ligger på ca 90 % C&R.

Ser inget konstigt alls med att behålla fisk man fångar, så länge man äter den själv, inte säljer eller fiskar på känsliga bestånd.

Kommentera

Det där med mört/löja/brax/annan agnfisk brukar ju vara ett lite "känsligt ämne" hos dem som hävdar att de kör C&R på 100% av sina fiskar. Kanske metar/ismetar med grillkorv?
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Jag kör 100% C&R även i put and take, dock om jag får en fisk som troligtvis inte kommer klara en återutsättning så bonkar jag den och äter eller ger till katterna. metar ej med betesfisk.

Kommentera

Som sportfiskare har man en plikt att respektera djur och natur, med andra ord att inte behandla fisken som du sedan ska släppa tillbaks som en slagpåse eller bara låta den ligga på båtbottnen medans du själv ordnar med draget som fastnat i håven.

Att ta upp en matfisk då och då är enligt mig helt okej, sålänge man tar beslutet snabbt och bonkar fisken snabbt och smärtfritt.

Sedan kan man älta om och om igen ifall C&R verkligen är bra för fisken, att daltas med i gummihåvar och vågnät. Nej, det kanske inte är optimalt att släppa tillbaks all fisk, men om du ändå inte äter fisk - och du vill ha kvar ett bra fiske i din sjö - så kan du gott väl ta hand om den fisken som finns kvar.

Kommentera

När det gäller rena insättningsvatten ser jag inga som helst problem med att slå ihjäl o ta med hem så länge man håller sig inom reglerna för resp vatten.

Det jag kallar vanligt vardagsfiske på abborre o gädda som jag bara bedriver som tidsfördriv så släpper jag tillbaka när det är hyffsat enkelt. Sitter det däremot två trekrokar en bit in i gapet på en kilosgädda så lägger jag inte ner mycket energi på att kroka loss den så den blir oskadd utan då får den en smäll i fontanellen (om de har en sådan?) o sen plockar jag bort draget.

Det fiske jag uppskattar mest är flugfiske i strömmande vatten och då har det aldrig hänt än så länge att jag tagit en fisk längre än 5 m från vattnet. Tar oftast ingen matfisk alls då men ska man ligga kvar i tält nån dag eller man bara ska ta igen sig en stund på kvällen i väntan på att öringarna ska komma igång så kan det bli nån firre på elden ihop med en kall o lite tunnbröd.

Alltså ganska blandad kompott av C&R och C&B men kallar mig å andra sidan inte för sportfiskare heller.
                    Senast ändrad av micke.karl; 2010-06-06, 17:59. Anledning: stavfel

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                    5 svar
                    418 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Grabbn88  
                    Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10