Gäddor för akvarium - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddor för akvarium

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddor för akvarium

Va tycker ni om att ha gäddor i akvarium. E d djurplågeri eller e d ok. Ja har själv haft det för ca 15 år sen. Anledningen att ja undrar e för att idag va ja ute och grillade vid en sjö och la mig på bryggan och tittade ner i vattnet när ja får se stimvis av gäddor. 1 cm långa va dom. Jag fångade ca 10 stycken i handen. Så ja tänkte om d e nån som behöver eller vill ha så säg till.
    Ja ska nog dit imorgon och fånga ett gäng och bygga mig ett helt nytt akvariesystem.
    Gäddorna kommer från ett vatten där det är utplanterad regnbåge och där vill dom inte ha några gäddor.
    www.folketoad.blogg.se

Ville bara uppdatera läget här i tråden. Ja har varit och hämtat 30 stycken som ja nu har här hemma i akvariet. Har köpt mygglarver dock frysta ska gå ner till sjön o hämta levande föda åt dom. Har sett 1 gädda äta en liten mygglarv och den fick direkt en bulle på magen av en liten larv.
    Dom e ju iofs bara 1cm stora. Dom kan inte vara mer än några veckor högst en månad gamla.
    www.folketoad.blogg.se

Kommentera

Har funderat på samma själv, tänkte fixa ett akvarium i 4-500 liters klassen och ha en eller flera gäddor.. ser gärna några bilder på hur du har byggt upp det!
      mvh
      Ni kan håna Oss om Ni vill Vi rör Oss Ni står still- 747

Kommentera

problemet är att det ofta blir för varmt i akvarierna för våra svenska fiskar. Det kan funka ett tag men ofta dör de efter ett tag. Någon form av kylning behövs om de ska bo där i någon längre tid. De kräver en kraftig reducering av temperaturen på vintern. Lycka till!

Kommentera

Köp Akvariefisk i stället, finns många gäddliknande akvariefiskar som trivs mycket bättre i akvarium.

Kolla dessa firrar.

Ctenolucius Hujeta
          Blir max 30cm i akvarium, men kan nå mer än det dubbla i naturen. Säljs ibland som sötvattensbarracuda.
          5 rocket garfish (Ctenolucius hujeta) feeding

Annars så finns det flera arter av halvnäbbar.

Fast skall man ha dessa fiskar då skall man ha stort akvarium.
          Hujetan bör ha 150cm långt akvarium.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lividius Visa inlägg
            problemet är att det ofta blir för varmt i akvarierna för våra svenska fiskar. Det kan funka ett tag men ofta dör de efter ett tag. Någon form av kylning behövs om de ska bo där i någon längre tid. De kräver en kraftig reducering av temperaturen på vintern. Lycka till!

Kylan kommer inte bli något problem för mig, den kommer att få hålla hus ute i mitt kallförråd( får inte ha den inne för frugan...)
            Ni kan håna Oss om Ni vill Vi rör Oss Ni står still- 747

Kommentera

Hej!
              Såg inte ditt inlägg förens nu men jag är otroligt intresserad utav att få köpa en gädda utav dig om det fortfarande är möjligt.
              Jag har tidigare haft en gädda i akvarium och har nu ett 780 liters akvarium som står och väntar på en liten gädda att bosätta sig i det.
              Ska även ha detta som projektarbete i skolan nu då jag går i tredje året på gymnasiet.
              Skulle vara oerhört tacksam om ett snabbt svar och jag är helt klart villig att betala en slant för en gädda i storlek mini

Kommentera

när dom blir stora är det bara att börja fiska i sitt akvarium haha

Kommentera

Någon som vet om man kan få tag i små små gäddor nu ? Eller någon som har ?

Kommentera

häng med mig en vanlig dag på sjön så ska du få se på minigädda!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 567 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu