Tidig vårgädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tidig vårgädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tidig vårgädda?

Jag är skit sugen på att sticka ut och trolla lite efter gädda nu när isen släpper. Men har hört att gäddan inte kommer vara så sugen då den leker nu i mars/april? Stämmer detta eller? jag ska fiska i skåne ifall det gör någon skillnad.

Självklart ska du ut, jag garanterar att det sitter oerhört många gäddfiskare i skåne och bara väntar på att isen ska börja ge sig! Jag är en av dem, så fort första iläggningsrampen är fri, då är jag där!

Självklart finns risken att perioden mellan islossning och gäddans lek är lite kortare i år.. Å andra sidan kan man kanske föreställa sig att många gäddvatten fått vila detta år på grund av isen, vilket innebär att gäddorna förmodligen är huggvilliga! För övrigt leker de mindre exemplaren först och de lite större senare, vilket innebär att de står utanför lekvikarna och väntar!

Skit i vad andra säger, ut och testa så du kan avgöra själv! Fiskare kan i vissa fall vara giriga vad gäller positiva rapporter!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Lite mer ingående, hur tror ni att den här hårda vintern kommer att påverka vårfisket? Mer specifikt. Om det inte varit en sån här vinter på drygt 20 år så finns det väl risk att fisket blir lite annorlunda som bieffekt?
      Min hemsida för Nettel-Laken!
      http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
      http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjoz Visa inlägg
        Lite mer ingående, hur tror ni att den här hårda vintern kommer att påverka vårfisket? Mer specifikt. Om det inte varit en sån här vinter på drygt 20 år så finns det väl risk att fisket blir lite annorlunda som bieffekt?
        Jag tror inte denna vinter påverkar så mycket generellt sett!

Det som brukar kunna bli är att väldigt många gäddor leker samtidigt, ganska direkt efter att isen släppt i vikarna, både små och stora. Det kan ske otroligt snabbt och det är inte alltid så trevligt då man får mindre tid på sig att fånga en riktig romfylld gris.

Men visst kan det vara lite extra skillnad för er som bor nere i skåne, där ni iprincip inte har varken snö eller is på vintrarna! Förutom denna..

Men för mig som bor i värmland så är det iprincip alltid relativt kalla vintrar med snö och is på dom flesta vatten, även om denna vinter har varit lite väl extrem!

Kommentera

Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
          Jag tror inte denna vinter påverkar så mycket generellt sett!

Det som brukar kunna bli är att väldigt många gäddor leker samtidigt, ganska direkt efter att isen släppt i vikarna, både små och stora. Det kan ske otroligt snabbt och det är inte alltid så trevligt då man får mindre tid på sig att fånga en riktig romfylld gris.

Men visst kan det vara lite extra skillnad för er som bor nere i skåne, där ni iprincip inte har varken snö eller is på vintrarna! Förutom denna..

Men för mig som bor i värmland så är det iprincip alltid relativt kalla vintrar med snö och is på dom flesta vatten, även om denna vinter har varit lite väl extrem!
          Dessutom, snö och is ligger som en skyddande täcke över vattnet, vilket gör att fisken inte märker skillnad på om det är -2gr eller -12gr i luften. Den ovanligt kalla vintern påverkar nog därför rätt minimalt. Isarna ligger nog dock säkert någon eller några veckor längre än normalt och bidrar säkert med, som du säger, att leken blir rätt koncetrerad och mindre utdragen, både på gott och ont...

Kommentera

Borde ju bli mer fisketryck nu när isen ligger tjock.
            Om det skulle varit öppetvatten/ ej gångbar is så skulle nog många av svensson fiskarna som stannar hemma och bara dem ivrigaste dvs vi som sitter här som är ute i dec och fiskar.
            Själv tror jag att vattnet får "vila" på ett annat sätt vid mildare vintrar.
            http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ja jo ni kanske har rätt. Vinter har det ju varit i miljontals år. Men kanske får va snabb med att plocka nån gris denna vår då.
              Min hemsida för Nettel-Laken!
              http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
              http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
              11 svar