Jag har en fråga ang abborrpimpling på stora djup som 15-25 meter. Dör abborren av den snabba tryckförändringen när den kommer upp? Vissa påstår att simblåsan trycks upp i svalget på dom vid pimpling på dessa djup. Är detta sant? och var går gränsen?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborrens simblåsa
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Staggen Visa inläggJag har en fråga ang abborrpimpling på stora djup som 15-25 meter. Dör abborren av den snabba tryckförändringen när den kommer upp? Vissa påstår att simblåsan trycks upp i svalget på dom vid pimpling på dessa djup. Är detta sant? och var går gränsen?
Conny
http://team-vraken.zoomin.se/[FONT="Comic Sans MS"]Team Vraken
http://www.team-vraken.blogspot.com/[/FONT]
-
Jag har googlat och sökt på nätet efter svar men inte hittat något. Abborren har ju en sluten simblåsa...kan det rädda den från, ska vi kalla det: "dykarsjukan"? Är en ivrig förespråkare av C & R och har släppt tillbaka otaliga mängder stora romstinna honor efter obligatorisk vägning/fotografering i den meningen att försöka hjälpa till att föra generna vidare. Fiskar mest på 2-4 meters djup, men vet att dom största honorna går på djupet...ensamma och starka. =) Så frågan kvarstår. Kan man idka C & R på grov abborre tagen på stora djup?
Kommentera
-
Lärde mig i Australien (dock ej Abborrar men andra fiskar):
Om det är djupt kan fiskars simblåsa tryckas ut så att det ser ut som en tunga i munnen, för mindre fiskar krävs ibland bara 10 meters djup för att detta ska hända:
Knyt MASSOR av sänken eller pirkar (utan krok) på linan, knyt en stor enkel (går med 3-krok) krok upp och ner på linan (lina runt så att den är hårt fäst runt linan och inte kan röra sig) nyp ihop hullingen, kroka kroken i fiskens överläpp med krokspetsen ner pekande, snäpp ner linan med frispolad rulle, när den är nere vid botten så tar du med handen tag i rullen och rycker hårt i linan, abborren är fri och troligen räddad.Senast ändrad av jämtlandgädda; 2010-02-06, 23:11.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inläggLärde mig i Australien (dock ej Abborrar men andra fiskar):
Om det är djupt kan fiskars simblåsa tryckas ut så att det ser ut som en tunga i munnen, för mindre fiskar krävs ibland bara 10 meters djup för att detta ska hända:
Knyt MASSOR av sänken eller pirkar (utan krok) på linan, knyt en stor enkel (går med 3-krok) krok upp och ner på linan (lina runt så att den är hårt fäst runt linan och inte kan röra sig) nyp ihop hullingen, kroka kroken i fiskens överläpp med krokspetsen ner pekande, snäpp ner linan med frispolad rulle, när den är nere vid botten så tar du med handen tag i rullen och rycker hårt i linan, abborren är fri och troligen räddad.
Kommentera
-
Ja abborrarna får samma problem som lubb, långa, kungsfisk etc när man fiskar djupt. Fiskar du djupare än 10-15m så märker du det. Simblåsan trycks fram i munnen och ögonen kan "poppa ut". När du kör C&R så flyter fisken som en kork.
m.a.o, fiska inte abborre så djupt om du inte kan acceptera att många måste avlivas.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Norden Visa inläggJa abborrarna får samma problem som lubb, långa, kungsfisk etc när man fiskar djupt. Fiskar du djupare än 10-15m så märker du det. Simblåsan trycks fram i munnen och ögonen kan "poppa ut". När du kör C&R så flyter fisken som en kork.
m.a.o, fiska inte abborre så djupt om du inte kan acceptera att många måste avlivas.
Tack för svaret...men är det fakta eller är det din uppfattning/erfarenhet? Finns det en länk att läsa?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Staggen Visa inläggTack för svaret...men är det fakta eller är det din uppfattning/erfarenhet? Finns det en länk att läsa?
Om du vill ha diagram, bilder och påskrivet av professor så kan jag inte hjälpa dig.
Om du däremot kan tänka dig att acceptera erfarenhet baserad på empirisk kunskap så kan jag berätta att i lördags (precis som alla andra gånger under min livstid) så poppade simblåsan upp i svalget på de abborrar vi fångade på djup större än ca 10-16m.
Vill man hålla igång stimmet så halar man ju så snabbt det går - möjligen kunde man drilla långsamt och låta abborren tryckutjämna men eftersom abborrar har sluten simblåsa så håller jag det för mindre sannolikt att man kan drilla så långsamt...
Jag testade faktiskt att kroka av så snabbt jag kunde på några riktigt små fiskar och 2 gånger av 4 hann faktiskt inte blåsan expandera fullt ut varför abborren kunde övervinna flytkraften och ta sig ner på djupt vatten igen - tar sig fisken ner till fångstdjupet igen komprimeras ju gasen så förhoppningsvis orsakar det ingen skada..? Bristningar i vävnaden kanske?
Inte så kul om man vill köra c&r men är man efter matfisk så funkar det ju på så vis att man slutar när man fått nog.
Ha de gött,
Hejan
Kommentera
-
Kan också intyga ( dock bara baserat på min egen erfarenhet) att det inte är lämpligt att sättat tillbaks abborrar som är tagna på 10-15 meters djup då simblåsan trycks upp i svalget på dom. Enda sättet att undvika att simblåsan påverkas är att låta fisken tryckutjämna på vägen upp genom att stanna upp drillningen och låta den bubbla av sig...
Kommentera
-
Erfarenheter från sommarens VJ-turer visade oxå detta. Abborrarna som togs djupt hade simblåsan i munnen. Då verkade det som 14 meter var en "gräns" men detta var som sagt i somras. Detsamma gällde gösen.
Vet att det diskuterades om detta i nån annan tråd. Då gavs tipset att man kunde punktera simblåsan med en nål. Fisken skulle klara detta och blåsan läkte snabbt ihop. Det hade gjorts tester på olika havsfiskar. Har inte provat själv men det kanske går att söka vidare på det?
Mvh Micke
Kommentera
Foton
Collapse
-
av OräkletHej. Precis hemkommen efter en kortare tur i frugans hemtrakter vilket är norrbottens inland då det...4 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-02-08, 17:10 -
-
Hej!
Fick upp denna när jag var ute och fiskade harr i älven. Osäker på om det var en...1 Foto-
2024-09-08, 19:18 -
-
av hnkmVi får en hel del av denna lilla gynnare när vi metar med mask i Norrländsk älv. Trodde först det var...1 Foto
-
2024-07-23, 07:52 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
|
11 svar
521 visningar
0 gillar