lustig gurk fisk! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lustig gurk fisk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Den svåra frågan är om det är norsen som luktar som gurka eller om gurkan luktar nors? Ni vet hönan eller ägget...
    En expert är en person som kan hindra andra från att använda vanligt sunt förnuft. -G.P.

Kommentera

Lex du visar bra kunskap!! Du kommer få bli förhörsledare lite som en Unteroffizier!! Brännlund klarar sig givetvis också. Men håller med honom faktum är ju att Norsen luktar mer gurka än gurka.

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
        Råkor är dessutom bra mycket större, samt att de brukar vara kala runt näbben som äldre individer. De har även en näbb som är trubbigare och ser mer ut som en korpnäbb. Råkorna har också byxor (längre fjädrar ner över benen) vilket kajan saknar.

Undrar om jag klarar mig från svavel och eld?
        Dessutom så skorrar dom på "R" men eftersom de inte gärna pratar med människor så är det få av oss som känner till det.

//Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
          Dessutom så skorrar dom på "R" men eftersom de inte gärna pratar med människor så är det få av oss som känner till det.

//Stefan
          Hihi!
          KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Råka?

Kå´t då?
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Det ÄR Kajor i Uppsala (oavsett om dessa kajor egentligen är råkor, kråkor, korpar eller havsörnar). Jag kan stå ut med att plågas i en oändlighet i skärseldens svavelosande lågor men jag kommer ALDRIG erkänna att dessa kajor är råkor eller någon annan kråkfågel. Oavsett om de luktar nors eller gurka!!!

Jag kan tänka mig att en del av de fåglar du tror är kajor egentligen är råkor. Lättast skiljer man dom på färgsättningen på huvudet. Råkan är lite "bakochfram" liksom. Saknar helt kajans gråa färg förutom runt näbben.
              Tycker jag stöter på ett gäng så fort jag kommer in i Uppsala. De verkar ha en förkärlek till rondeller.....

//Stefan
              Senast ändrad av Mugge; 2009-10-22, 16:55.
              ... everything else is baitfish.

Kommentera

//Stefan
                lite som vi smålänningar då..
                [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Har faktiskt ätit på test lite större norsar i samband med att jag fångat dem som bete för örings och borrefiske. Det stämmer som litteraturen skriver, god både som kokt, stekt och rökt.(iofs har jag bara provat stekt, men en bra indikation på hur det förhåller sig) För var det en vanlig spis på bla vissa krogar i sthlm.

De kommer i enorma stim till sthlms ström, tror det handlar om miljarder individer. Har sett på ekolodet hur halva botten i nedre delen av strömmen ända ner till finlandsbåtarna, halva botten, har varit täckt av ett 2-7 m högt stim..en kompakt massa...runt kvällstid rör de sig uppströms.

Som sagt mycket fint vitt kött på norsen..klart förtroendegivande. Gott. Någon gurka smakar de inte.Skitlätta att rensa och steka, som strömming ungefär vad det gäller även benen inga problem alls..Bara att ta ur inälvorna, steka firren i smör och sedan få ut fina benfria fileer med bordskniven hur lätt som helst..

Fö är de flesta vad folk tror är gråsparvar pilfinkar! Gråsparven är alltid grå på hjässan, brukar finnas en och annan i pilfinksflockarna..
                  Senast ändrad av Hemi; 2009-10-22, 18:08.

Kommentera

En av de roligaste trådar jag har följt. Från aggression och påhopp till gemytlig och humoristisk stämning i ornitologisk sportfiskaranda. Förbannat kul!

Jag är inte familjär med nors, men jag kan direkt skilja på pilfink och gråsparv...

Hoppas du Adam, som startade tråden är nöjd med både svar och gehör.

Kommentera

Huckleberry du slipper därmed eld och svavel. Det var inte så mkt påhopp egentligen då jag redan från början konstaterade Adam var en ung kille.

In i tunnan med dig Huck eller häng vid ån med metspöt.

Men sanningen är ju den att jag står på ett berg av guld, och ser ned på er som famlar i dimman av okunskap.

Så nu blev det inte för gemytligt.

Dock ett litet tips till alla er som inte har det.
                      Köp tex en bra bok om fiskarter samt fåglar.
                      Allt man inte kan vid vattnet kan man slå upp hemma, efter ett tag blir det kul kolla vilken gås som flyger över huvudet en fiskedag i mars.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                      14 svar
                      1 568 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu