Fiske efter Gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske efter Gös

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske efter Gös

Jag har aldrig fiskat gös förrut, men nu på sistone så har man blivit lite sugen att börja. Så, jag vill veta allting om dem. Var står dem? Vilka sjöar är bra? Vilka beten? Hur dags ska man fiska? Årstid?

Tacksam för alla svar

Hej Jacob gösen brukar som oftast stå längs botten har du tillgång till båt o ekolod så är de en fördel,jag brukar fiska med djupgående wobbler 10-15 cm långa i skrikiga färger eller jigga me med 10-12 cm långa jiggar längs båtkanten.Jag har aldrig fiskat i dina trakter så jag kan tyvärr ej svara vilka sjöar som e bra,årstiden jag tycker e bäst e sommaren tiden på dygnet från morgon till sen kväll.Lycka till Mvh Markku.
    Senast ändrad av Team 3XZ; 2009-09-15, 20:24.
    Vattnet e alltid blött

Kommentera

Har fiskat lite gös det senaste halvåret i Trosa. I somras var det inga problem, fick flera stycken på grunt vatten med mkt växtlighet, både med sked och jigg.
      Men nu i höst har det varit dött.
      Vart har rackarna tagit vägen?
      Djupare vatten?
      Lerbotten?
      Abborre: 0,5kg
      Gädda:3,7
      Gös: 2,2kg

Kommentera

Vertikalfiske är roligt, om det inte vore för att gäddorna trasar sönder 2-3 15-kronorsjiggar per tur.

Kommentera

Gösen blir slöare och kortare huggperioder på hösten...ju kallare det blir desto mer bottennära går dem.
          Hårdbotten föredrar gösen,inte alltid sådär jättedjupt beror på sjö till sjö men runt grynnor och ibland platta hårdbottnar 7 till 14 meter.
          Min fiskeblogg:
          www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av JakeTheSnake Visa inlägg
            Jag har aldrig fiskat gös förrut, men nu på sistone så har man blivit lite sugen att börja. Så, jag vill veta allting om dem. Var står dem? Vilka sjöar är bra? Vilka beten? Hur dags ska man fiska? Årstid?

Tacksam för alla svar
            FÖRSÖK ATT HITTA GÖSENS VINTERPLATSER.
            Leta efter gösen över bottnar som långsamt sluttar från strandlinjen ut mot djupet. Gösen hittar man ofta vintertid i de djupare delarna av en sjö mellan 8 och 12 m djup och ibland även i ännu djupare belägna hålor. Runt uddar och sund och i farleder som inte är strömsatta påträffar man gösen tätt nere vid sjöbotten. Gösen föredrar alltid sjöns varmaste platser vintertid. Vintrar med tjocka isar och mycket snö går gösen nästan i vinterstånd. Har man påträffat gösen i någorlunda antal strax före isläggningen kan man vara ganska säker på att gösen finns i närheten under hela vintern ända tills isen går upp. Att fiska gös vintertid kräver god lokalkunskap och extremt tålamod. Säkerligen har många sina egna, beprövade vår-, sommar- och höstgösplatser. Gösen kan ha vandrat ett stycke från dessa områden för att söka föda. Kanske hittar man gösen i den djupare farleden utanför de platser där man normalt påträffar gösen. På sommaren går det massor av båtar i farleden men nu på vintern finns det inget som stör gösen. Har man ekolod försöker man att finna de djupt belägna stimmen av betesfisk. Där maten finns dit kommer också gösen!

Ur: Gösfiske är som att lägga pussel

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av powah Visa inlägg
              Vertikalfiske är roligt, om det inte vore för att gäddorna trasar sönder 2-3 15-kronorsjiggar per tur.
              Testa mend-it/ Med vänlig hälsning,

Kommentera

Tråden är 6,5 år gammal. Bara så ni vet.

Kommentera

ja men kanske kan den hjälpa nån med tips
                  Min fiskeblogg:
                  www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Istället för att starta en ny tråd så försöker jag väcka liv i denna med hjälp av defibrilatorn.

Frågan lyder; hur ska jag använda mig av historik och prognoser för lufttrycket för att maximera fångstchanserna vid gösfiske?

Nu på söndag 10/7 tänkte jag eventuellt ge mig på traktens enda gösvatten. Enligt väderprognosen händer följande; efter flera dagar rätt hård vind från nordväst så blir det mer beskedlig vind från väst. För närvarande ska lufttrycket ligga kring 1000hpa och det ska sakta men säkert jobba sig upp till 1005hpa på söndag, för att sedan gå ner till 1004hpa på söndagens eftermiddag. Natten mot måndag går det ner till 1003hpa och fortsätter sedan sjunka. Större delen av fisketiden kommer det det vara mestadels klart.

Sjön har väldigt varierande djup(ner till c:a 18-22m om jag minns rätt)och såväl platta som kuperade områden. Djupkarta finns. Ekolod(Lowrance X-4, inget för pelagiskt prickskytte men borde duga till att hitta intressant bottentopografi, förutsatt att nån informerar mig om vad som är "intressant bottentopografi" i gössammanhang.)kommer jag eventuellt hinna få ordning på, men givarpinnen kan likaväl anlända efter helgen också. Metoderna blir bonntrolling(har 54lbs elmotor och 100Ah+86Ah batterier) med wobblers(har tillgång till lämpliga modeller i hela djupregistret ner till c:a 6-7m), 3-way rig trolling(så att en wobbler kan trollas alldeles ovanför botten oavsett djup)och jiggfiske, både drivande vertikalt och ankrat(kan riggas med skallar, dropshot, texas, Carolina och cheburashka).

Men, som sagt var; hur ska jag använda lufttrycksinformationen för att maximera fångstchanserna? Är det rentav så att jag utifrån nuvarande prognos ska strunta i gösen och istället fokusera på gädda på söndag?
                    All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn