Fiske efter storabborre! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske efter storabborre!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

med nätet alltså

Kommentera

Ursprungligen postat av Lurken Visa inlägg
      Ok, jo det låter bra men får man använda sådant?måste man ha tillstånd för att kasta ut nätet, så inte folk tror att man lägger nät.finns så knepiga typer...

det är en speciell teknik man har med va?
      Nej, du behöver absolut inte något tillstånd för att lägga nät. Ett tips är att mäska upp ett område med vanligt mörtmäsk 10-15 minuter innan du börjar kasta med nätet. Gärna på grunda områden nära vass eller annan växtlighet. Då kan jag nästan garantera dig en god mörtfångst. Se bara till att du lärt dig kasta med nätet, för ofta blir mörten skrämd av nätet, och om du då misslyckats med första kastet minskar dina chanser för god fångst drastiskt.

För att snacka lite med on-topic anser jag också att levande betesfisk, mört/löja runt 10-15cm är bäst för storabborren. Att presentera en 15cm mört då abborren jagar nors på sensommaren kan visa sig vara sjukt effektivt. Då sållar man lätt bort de mindre abborrarna som endast proppar sig fulla med smånors.

EDIT: Såg att du hade en bild från Vänern. Det finns riktigt grov abborre i Vänern som jagar ute på alla möjliga grundområden på sommarkvällarna. Sök med ekolodet efter stora stim av nors eller siklöja och stationera dig där. Abborren jagar runt dessa stim.
      Senast ändrad av ZanderNiko; 2009-02-12, 23:17.

Kommentera

kör med stor jäddwobbler faktiskt funkade sjukt bra förra året för storabborre största ja tog förra året va på 1710g
        [FONT="Arial Narrow"]Skitfiske på er! [/FONT]

Kommentera

Hossmoån är känt för sina stora abborrar och jag kan rekommendera ett besök där. (Bor själv 1 mil ifrån)

Jag tycker att b-mete med löja,mört eller björkna passar bra till de större.
          Helst levande men annars får man använda räka...
          ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

är det bara jag?, eller är det skitmycket roligare att få fisk på jigg, spinnare, wobbler mm än på mete? jag tycker att man missar så mycket av kontakten på nafs o hugg med mete.

(OBS! kan inget om mete!)

Kommentera

Visst kan mete verka väldigt tråkigt, men spänningen ligger i att se hur flötet flyttar sig eller bara försvinner på en gång.

När det gäller att fiska stor abborre så föredrar jag att meta. Detta har gett mig 70% av alla mina borrar över kilot. (titta bara här: http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date)
              Jag använder mig av mört då jag fiskar stor borre. Det han hända att man får sig en gädda då och då men vet man vart abborren står så brukar det aldrig slå fel.

Min mört kan bestå av en mört på ca 5-10 cm. Är det så att jag använder mig av filéer skär jag ca 2-4 cm stora bittar som jag agnar på kroken.

När man ser att flötet sticker iväg ska man ha lite is i magen och låta det gå ett par sekunder för att vara säker på att fisken har betet i munnen.
              Många gånger har man haft lite bråttom och missat ett antal napp.

Sen när jag använder mig av filéer så brukar jag ofta slänga på ett mindre blänke(abu lillöring funkar toppen) då detta lockar abborren. Mellan blänket och kroken använder jag mig av en taffs. Antingen en vanlig gäddtaffs eller leader wire(pro leader/strike wire leader). Som krok kör jag med enkelkrok i storleken 0/1 - 0/4 beroende på hur stor fisk jag är ute efter.
              Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Klart mete is the shit Danne! Har överlägset flest av mina större borrar tagna på botten eller flötmete med mört eller löja. PS. är "taapabo" jag med numera

När det gäller is i magen så tycker jag det bara är dumt när det gäller borren, iom deras "vakuumsug" vid napp så ska de sitta där direkt (om man nu inte använder för stor betesfisk). Har haft alldeles för många fiskar som suttit nere i svalget (använder enkelkrok) då mothugg kommit för sent och ja värderar då hellre hälsan på mina fiskar mer än att vänta på att de ska svälja bete och krok för att garanterat sitta hårt. Oftast verkar de ju dessutom ta betet med huvudet före..
                I´ll be back...

Kommentera

jag lägger hellre på mycke betesfisk så jag slipper småborrar som kommer och nappar. Så många gånger har inte kroken satt sig pga att just jag tagit hugget för tidigt. Visst kan abborren vara duktig på att suga i sig betet riktigt långt. Men oftast sitter kroken ändå i läppen. Det beror väll på hur man tacklar på agnet.

Men jag tycker att mete är metoden du ska använda dig av om du vill fiska borre!
                  Stört kul & avslappnande!

Kommentera

Mkt betesfisk som i flera fiskar på samma krok? Jag kör en 2ans enkelkrok (Owner Iseama) i munnen på betesfisken (5-12 cm), fisken brukar sitta klockrent vid snabbt mothugg. missar du mkt borre vid snabba mothugg bör du nog se över hur du fäster fisken eller vilken krok du använder
                    I´ll be back...

Kommentera

Storabitar. Kör oftast bara filébitar.
                      Då med 1 enkelkrok.
                      Visst kan jag gå ner i storlek och utöka antalet krokar. Har testat köra mindre krokar, enkel & trekrok men har fastnat för den form av tackel jag kör med.

Fiske är som baken, delad!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                      11 svar
                      506 visningar
                      0 gillar