Fiske efter storabborre! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske efter storabborre!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske efter storabborre!

Tjena, har påbörjat jakten efter en fisk över kilot och vill ha massa heta tips från alla "experter" här.

Min ENDA abborre över kilot (1,2kg) fick jag när jag provade att meta med en liten betesfisk med bara ett sänke och en liten krok i munnen på lillfisken, FÖRSTA kastet drog den på, och jag har fiskat mycket på den grynnan med spinnare och jigg och vobbler innan... Ganska komiskt och troligen bara tur, men ändå, ska absolut prova igen.

Kommentera

Fireball fiske med mört eller löja kan vara riktigt grymt för stor abborre. Var inte feg med storleken på mörten.

Skitfiske

Kommentera

Det gäller först och främst att hitta ett vatten med ett bestånd av storabborre, vilket inte alltid är så lätt. Bottenmete eller flötmete med löja eller annan småfisk är nog en favorit hos dom som jagar bamseabborre. Vid brist på betesfisk kör jag småwobblers, jiggar och spinnare.

Kommentera

Tror också mest på 12-15cm mört med en enkelkrok i munnen. Tappar mycket mindre abborrar när jag bytte från gäddmete tackel. Kör dock med knytbar tafs eftersom det är stor risk/chans att man får gädda.

Kasta ut på ett hett område och låt det driva lite med vinden. Blya inte för nära mörten då kommer den röra sig mindre. Dött bete på abborre brukar inte ge nå alls, såvida man inte spinner in det.
          Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Tror också att levande mört/löja är bäst efter abborre, men som vanligt är det svårt att få tag i betesfisken.

Vad är ett hett område för er?

Kommentera

ett hett område för mig är i utkanten av en grunning, precis där det sluttar från 1-2m till 4-5m där brukar det stå grov borre, iallafall i mina vatten, jag kör mycket med småmört, men även en del med elritsa, det brukar ge många fina halvkilosborrar.

Kommentera

7,5cm relax kopyto fiskad på rätt sätt är giftigt.

Kommentera

Lurken, jag rekommenderar dig att skaffa kastnät så slipper du problem med betesfisk, då får man också de riktigt små mörtarna 5-6cm (givetvis större med) som kan vara effektivt ibland. Sen en syrepump om man fiskar från båt eller en liten sump om man fiskar från land, själv använder jag en försluten kräftbur som går lätt att packa ihop.
                  Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
                    Lurken, jag rekommenderar dig att skaffa kastnät så slipper du problem med betesfisk, då får man också de riktigt små mörtarna 5-6cm (givetvis större med) som kan vara effektivt ibland. Sen en syrepump om man fiskar från båt eller en liten sump om man fiskar från land, själv använder jag en försluten kräftbur som går lätt att packa ihop.
                    Ok, jo det låter bra men får man använda sådant?måste man ha tillstånd för att kasta ut nätet, så inte folk tror att man lägger nät.finns så knepiga typer...

det är en speciell teknik man har med va?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    497 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn