Tänkte hjälpa någon med artbestämningen på denna torskfisk, och ta hjälp av expertisen här på FS. Vilken art är den övre fisken? Han som fick den tror att det är en "missfärgad vitling", kan detta stämma? Eller är det en helt annan art? Huvudets form är ju lite annorlunda med. Åtminstone den undre är väl en vitling, men den övre?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken torskfisk är detta?
Collapse
X
-
Vilken torskfisk är detta?
Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug LarsonTaggar: Ingen
-
Ingen av dem är kolja eftersom den karakteristiska svarta fläcken saknas.
Glyskolja.... nja kanske... Men jag tror inte det
Det som talar emot är ju bl a det överdrivet stora ögat som liksom poppar ut
Skäggtorsken ser ut så här, men den är inte helt rätt heller
http://www.biopix.dk/Temp/Trisopteru...us%2000005.JPG.
Silvertorsk tror jag mest på. Där finns en bild som är väldigt lik men fenorna är inte uppfällda så det är inte ehlt enkelt.
Här finns i alla fall ögat och pannan som påminner om den övre fisken.
Den undre påminner en del om vittling men enligt mina erfarenheter så är vittlingen inte så spolformad. och oftast brunare i färgen.
Jag hade nog satsat på att den undre är en bleka, lyrtorsk. Men jag har själv inte fångat någon så osvuret är bäst.
Ja, detta var ju dagens roligaste ämne. Nu e jag riktigt fiskesugen!
Hoppas att mina länkar och idéer leder ngn vart.
Ha det bäst
Uttern_Den gamle och navet
(han som e ute å cyklar)
Kommentera
-
Det finns visst en fisk som heter Vittlinglyra också....... Trisopterus esmarki
Fast den verkar lite mer långsmal än den på bilden. Men ögat och "skimret" i fjällen är inte olikt.Den gamle och navet
(han som e ute å cyklar)
Kommentera
-
Den övre är en glyskolja, den undre en vitling. Vitlinglyran ingår tillsammans med skäggtorsk i samma familj som glyskoljan.Ursprungligen postat av Petey21 Visa inläggTänkte hjälpa någon med artbestämningen på denna torskfisk, och ta hjälp av expertisen här på FS. Vilken art är den övre fisken? Han som fick den tror att det är en "missfärgad vitling", kan detta stämma? Eller är det en helt annan art? Huvudets form är ju lite annorlunda med. Åtminstone den undre är väl en vitling, men den övre?Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Jepp! Glyskolja och vitling är det.
Glyskoljan, skäggtorsken och vitlinglyran är i samma underfamilj men den sistnämnda är mer lik en vitling. Dock har vitlingen överbett och vitlinglyran underbett. Skillnaden mellan skäggtorsk och glyskolja är att skäggtorsken har en svart fläck vid sidofenan och att dess analfenor är hopvuxna. (syns dock inte här). Skäggtorsken ser lite annorlunda ut också i form och färg.(oftast)
Svårt med de där små meningslösa torskfiskarna.
Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Grabbn88Tjena! Börjat hålla på med artfiske och fick upp en grässnultra/skärsnultra idag, undrar om nån vet...2 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-05-19, 20:38 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
|
5 svar
406 visningar