Färna (Leuciscus cephalus) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färna (Leuciscus cephalus)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har tidigare hört att när dom fiskar multe med flytbröd så färgar dom ofta brödbitarna. Tänkte det borde funka till färna också så jag gjorde själv ett sporadiskt försök förra året utan märkbart resultat, fast just då steg dom visserligen inte på ofärgat bröd heller så det kan ju vara förklaringen Har inte fått för mig att prova fler gånger än eftersom jag oftast kör bottenmete, men eftersom dom stiger rätt friskt här i almaån nu så kanske man ska prova igen

Någon annan som provat som har mer kunskap om det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Thomas_P Visa inlägg
      Har tidigare hört att när dom fiskar multe med flytbröd så färgar dom ofta brödbitarna. Tänkte det borde funka till färna också så jag gjorde själv ett sporadiskt försök förra året utan märkbart resultat, fast just då steg dom visserligen inte på ofärgat bröd heller så det kan ju vara förklaringen Har inte fått för mig att prova fler gånger än eftersom jag oftast kör bottenmete, men eftersom dom stiger rätt friskt här i almaån nu så kanske man ska prova igen

Någon annan som provat som har mer kunskap om det?
      När man fiskar multe färgar man brödet grönt så inte måsarna ser det så bra och kan norpa det Det kan även härledas till att multen käkar alger som ofta är just - gröna.

Till färna skulle jag vilja påstå att ofärgat bröd kan vara bäst eftersom det är mer synligt.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        När man fiskar multe färgar man brödet grönt så inte måsarna ser det så bra och kan norpa det Det kan även härledas till att multen käkar alger som ofta är just - gröna.

Till färna skulle jag vilja påstå att ofärgat bröd kan vara bäst eftersom det är mer synligt.
        Ja, jag vet att man färgar brödet vid multefiske för att hålla väck måsarna men jag fick även höra att det färgade brödet hade en bättre inverkan på multarnas villighet att hugga pga att dom lär sig känna igen dom beten dom inte ska hugga på och vid färgning av brödet så luras dom av det. Det var den tanken jag hade när det gällde färgning vid färnafiske eftersom ofärgat bröd far ju fram i åarna till höger och vänster nu förtiden

Men du har säkert helt rätt ang. det med algerna. Tänkte faktiskt inte så långt

Och lite onödigt vetande: jag var precis nere vid ån och provade en timme. Färnan steg på brödbitarna (ofärgade ) men såklart inte på krokbetet. Bytte om till bottenmete med räka, tog 2 minuter sen fick jag en på 1,2kg. Inte stort, men alltid lika roligt

Kommentera

Ursprungligen postat av Thomas_P Visa inlägg

Och lite onödigt vetande: jag var precis nere vid ån och provade en timme. Färnan steg på brödbitarna (ofärgade ) men såklart inte på krokbetet. Bytte om till bottenmete med räka, tog 2 minuter sen fick jag en på 1,2kg. Inte stort, men alltid lika roligt
          Onödigt vetande är ju "Jeopardykunskap" - det vetande du förmedlar var ju nyttigt

Kontentan: ta inte med dig bara bröd utan några räkor eller mask också
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Onödigt vetande är ju "Jeopardykunskap" - det vetande du förmedlar var ju nyttigt

Kontentan: ta inte med dig bara bröd utan några räkor eller mask också
            hehe du har helt rätt Ska ner en runda ikväll igen så både räkor o bröd följer med då också

Kommentera

Någon här som har testat grönt bröd själva och kan uttala sig om hur effektivt det är på att hålla borta måsarna?

Kommentera

Hur färgar ni brödet exakt?

En orange brödbit kommer ju väcka mer uppmärksamhet nere i mörkret men kommer färnan ta det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
                  Hur färgar ni brödet exakt?

En orange brödbit kommer ju väcka mer uppmärksamhet nere i mörkret men kommer färnan ta det?
                  Den gång jag provade färga (utan resultat dock) så sprayade jag några brödbitar med karamellfärg. Ifall det är rätt eller ej har jag inte en aning om, men bitarna färgades bra i alla fall Men man borde ju kunna blanda i något doftämne och på det sättet få det lite mer lockande kanske!? Bara en tanke

Kommentera

Ok det bästa vore som Sg, att baka sitt egna färnabröd, smak,färg form

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    505 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn