Färna (Leuciscus cephalus) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färna (Leuciscus cephalus)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja färnan är oerhört tacksam fisk! Därav att det är min absoluta favoritfisk!

Sen klart att dem har reagerat på stora mäskningar. En märkbar grej är för 2 år sedan när jag och farsan va ute och fiskade färna i mitten av maj, jag mäskade med 2½kg mäsk+majs,räkor,musslor och döda maggots i en stor hölja där det går mycket färna. Sen fiskade vi av sträckan neråt under kanske 3 timmar för att sedan gå tillbaka och nöta höljan. Det blev ett färna race utan dess like med säkert 25 fisk fördelat på oss 2 över 1.8 som jag ansåg helt ok då, även idag . Fick bland annat en fisk på strax under pb (2380 vägde fisken jag fick) och ett antal över 2, sen även en hel del mindre. Skit skojj ibland med lite ös fiske, sen fick vi även bonus fiskar i form av mört på 620, björkna 960 osv. Helt ok dag
    go fishing

Kommentera

som chris yates säger: swimfeeder seems to be an excellent choice for fishing chub!

om jag mäskar gör jag det med swimfeeder och uppblött franskt, det e det bästa på färna tycker jag, bröd slår allt!

braxmax
      sportfiskeguide i växjö/småland

www.sportfiske-vaxjo.co.nr

Kommentera

Ursprungligen postat av Highman Visa inlägg
        Att jag tog exemplet tio bollar var bara för att visa att färnan reagerar positivt på mäsk och är mkt glupsk. Sen beror det självklart på vattentempen också. Tio bollar i januari är nog inte så lyckat.

När jag fiskar själv är det oftast feeder, en favorit är idkung. Färnan gillar verkligen ost och doften av ost. Och som Danneeee88 skriver, när vattnet värms upp är färnan mer aktiv och många hakar av feedrarna. Men därom om tvista di lärde...

Till sist, när man fiskar flytande tycker jag man skall var försiktig med lockbitar. Tycker dom skyggar om man drar i för många alternativt drar sig för långt nerströms.
        Måste hålla med. När jag kör ytmete är det sällan jag slänger i en fri brödbit till om jag ser fisk går upp, har även jag upptäckt att om man slänger i för mkt bröd så slutar de gå upp tillslut. Allra bäst är troligen om man inte skjuter ut alls, utan bara fiskar med krokbetet.

Kommentera

Vad tror ni?

Hur skulle ni blanda?

På bilden syns Ströbröd,majs,tonfisk,vitlökspulver,ost,ölkorv

men jag har även tillgång till "vanlig" korv, räkor,kräftsstjärtar (marinerade i vitlök) samt annat...

Lite nyfiken hur ni skulle blanda

Kommentera

Matt hayes har ju en känd metod för Barbel, och han brukar få en del färna på den metoden också, ingen som har testat pellets som krokbete och pellets och mäsk i swimfeeder? vore ju skönt att bli av med mörtarna och att vara rädd att brödet lossnar..

Kommentera

Har också fått den uppfattningen av att färnan lockas utav mörtens aktivitet runt betet. Både i ytan och på botten.
              Fiske är hårdrock!

Kommentera

Jag brukar kombinera mäskning med inte mäskning! Eftersom de (ofta) är så skygga så vill jag inte störa platsen med en massa plask.. Så jag hasar mig fram försiktigt och fiskar av platsen först... Sedan mäskar jag i med en massa bitar av krokbetet för dagen, sedan vandrar jag till nästa fina plats, gör om det hela.. Sedan när jag fiskat mig så långt upp eller nedströms som jag planerat så vänder jag och fiskar av mina uppmäskade platser på vägen tillbaks. Brukar vara supereffektivt.

I sommarvarmt vatten tycks det nästan inte finnas någon övre gräns för HUR mycket man kan mäska. De kan trycka i sig en mäskboll med ett par väl valda tuggor.. Och när magen är full så rinner det bara ut i andra änden - så de kan fortsätta trycka!
                "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Har ett problem här....fisk får jag upp till ytan och dom äter brödet MEN dom kan vara uppe och ta bröd 3-4 gånger sen är dom som bortblåsta? hur mycke mer bröd man kastar i så vägrar dom stiga igen...är det så illa att dom blir mätta? (inte lekt här än) mäskar och fiskar med vanlig Formfranska.

Varför gör dom detta? ska det vara så illa att man får ta EN brödbit i taget ? det kommer ju ta längre tid att hitta fisken...

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
                    Har ett problem här....fisk får jag upp till ytan och dom äter brödet MEN dom kan vara uppe och ta bröd 3-4 gånger sen är dom som bortblåsta? hur mycke mer bröd man kastar i så vägrar dom stiga igen...är det så illa att dom blir mätta? (inte lekt här än) mäskar och fiskar med vanlig Formfranska.

Varför gör dom detta? ska det vara så illa att man får ta EN brödbit i taget ? det kommer ju ta längre tid att hitta fisken...

Är dem uppe och tar flera brödbitar 3-4 gånger? Isåfall tycker jag att det låter som dem tar mkt bröd innan dem slutar! Om dem blir mätta eller rädda är svårt att säga men stor färnor kastar sig normalt inte över brödet. Speciellt inte om fisketrycket är rellativt högt. Här i almaån är det långt ifrån alltid dem ens tar bröd. Tar dem väl bröd är det ovanligt att dem tar mer än 2 gånger. Dessutom brukar det krävas att det kommer många bitar samtidigt för att dem ska gå upp.

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar Visa inlägg
                      Är dem uppe och tar flera brödbitar 3-4 gånger? Isåfall tycker jag att det låter som dem tar mkt bröd innan dem slutar! Om dem blir mätta eller rädda är svårt att säga men stor färnor kastar sig normalt inte över brödet. Speciellt inte om fisketrycket är rellativt högt. Här i almaån är det långt ifrån alltid dem ens tar bröd. Tar dem väl bröd är det ovanligt att dem tar mer än 2 gånger. Dessutom brukar det krävas att det kommer många bitar samtidigt för att dem ska gå upp.

Hehe kanske jag som är van med att fiska på fiskar där fisketrycket inte är högt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                      11 svar
                      505 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg byggarn
                      av byggarn