Färna (Leuciscus cephalus) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färna (Leuciscus cephalus)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Färna (Leuciscus cephalus)

Tänkte starta en vettig tråd för färnan och fisket kring denna art!

Bara ösa på med tips,frågor och teorier!

Jag kan börja med en fråga.

Vad tror ni med det här med mäsking närvaron av större mängder mört, skrämmer det färnan eller lockar?

Personligen tror jag det lockar och inte skrämmer, varför skulle små mörtar (i vissa fall byten för större färnor) skrämma fisken?.
    Ser mörten mer som en fördel, hänt flera gånger att färnan inte stiger förens mörten är på och nafsar.

Vad tror ni och vad har ni haft för erfarenheter?

har för mig att färnan inte gillar mäsk alls, den hatar mäsk!

bäst att fiskar med flytande bröd, eller bröd på bm i regioner där inga mörter finns! min uppfattning av bra färnafiske.

hörs
    max
    sportfiskeguide i växjö/småland

www.sportfiske-vaxjo.co.nr

Kommentera

Kommer med andra erfarenheter än Braxmax. Färnan är en riktig mäskälskare, alla som provat en "tio bollars öppning" i en å som håller färna får allt som oftast tidiga napp av färnor som fullständigt spyr ner håven med mäsk. Kan inte påstå att mört stör heller, kommer hungrig färna in på mäskplatsen så blir det "störst går först".

Har som skruttapan en teori att mörtens ätande lockar dit avundsjuka färnor.

Kommentera

Nån som vart ute det senaste?

Sist vart det 2 riktiga hugg på kräftstjärtarna som fiskades nära botten men ingen krokad fisk..såg dock fisk i ytan troligtvis frossade dom på all småfisk som var i ytan..

Kommentera

Jag fiskade färna förra veckan. Det var segare än annars i år. Och vattnet hade kylts rejält senaste veckorna. Fick bara en fisk att gå upp på ytan, men den tog inte krokbetet förrän jag körde brödet svävande i vattnet.

Jag tror det går bra att mäska in färna. Beror la lite på var och hur man fiskar. Personligen fiskar jag färna mobilt. Då är det kanske inte läge att dra ner 10 mäskbollar.

Men ingen taktik är sämre än någon annan att testa. Jag har hört historier om folk som fiskar på samma ställe som jag och mäskar brutalt i en helg på samma ställe. Om detta stämmer eller ej vet jag inte men det kan säkert funka. Jag fiskar ju helst med feeder när jag väl bottenmetar, helst då med brödbitar i en gripmeshfeeder. Med bröd som krokbete.

Funkar klockrent. Men man får givetvis mkt hugg av annan fisk med. Vill man mäska till sig fisken och ändå slippa småfisk är nog vettigast att köra grundmäsk och köra något annat krokbete, typ skinka eller hel räka.

Kommentera

Vill man slippa småfisk på kroken så kör man stora krokar - större beten. Hel räka, ostkub, skinkkub... i Polen fiskar man även med urkärnade körsbär.

Vad gäller mäskningen vet jag inte mycket. Rent generellt lockar ju mäskning in större fisk när den märker att något är på gång (den följer småfisken). En annan regel är att mäska avsevärt mycket mindre under årets kallare perioder.

Finns det någon speciell mäsktillsats som älskas av just färna?
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

mäsk funkar ju absolut men jag brukar inte mäska under fisket då jag uppfattar att färnan skyggar för allt ljud, rosa kepsar och annat. därimot ngra burkar masj dagen innan har funkar bra för mig. snabba hugg och färnaor som skitit och spytt majs, så dom äter nog mer än gärna mäsk är min erfarenhet.

Kommentera

Färnan regarerar grymt bra på mäsk, märkte jag och mina fiskekompisar i våras då det nappade mycket mer på dem spöna man använde swimfeeder, och de andra spöt låg med vanligt bly. Kan det vara bara tillfälligt eller va det så hela våren? Svar ja, fram tills mitten av april hade jag mest fisk på spön som jag använde swimfeeder och mäskade på, sen kom vattentempen upp och fisken blev mer aktiv och det började utjämna sig. Tror knappast det va en tillfällighet.

Prova att mala ner ostbågar eller nån form av blodpulver har funkat för mig, har även använt mig av boilie flavours i mäsket så det för en extra touch.
                go fishing

Kommentera

Att jag tog exemplet tio bollar var bara för att visa att färnan reagerar positivt på mäsk och är mkt glupsk. Sen beror det självklart på vattentempen också. Tio bollar i januari är nog inte så lyckat.

När jag fiskar själv är det oftast feeder, en favorit är idkung. Färnan gillar verkligen ost och doften av ost. Och som Danneeee88 skriver, när vattnet värms upp är färnan mer aktiv och många hakar av feedrarna. Men därom om tvista di lärde...

Till sist, när man fiskar flytande tycker jag man skall var försiktig med lockbitar. Tycker dom skyggar om man drar i för många alternativt drar sig för långt nerströms.

Kommentera

vill flika in angående tips om ostbågar.
                    Jag har använt mig av estrella ostbollar med nacho smak som jag krossat till en härlig deg med några skvättar vatten. Av detta har jag rullat till rätt stora bollar och använt som krokbete med viss framgång.

Färna är en fantastisk fisk som går att fånga på det mesta i betesväg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    505 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn