Märkning av gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märkning av gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag vad med vid värtan som funktionär och märkte gäddor det var intressant som fan men fisket va ju jäckligt dryg.. vår båt fick typ 6 samtal eller nått.. men vi fick märka ävlingens 2 största tror jag det är ju jättebra att de läggs ner mer pengar på gäddan istället för massa fettfenefiskar..
    det kan ju hjälpa både gäddan och gäddfiskaskarna att veta mera om gäddors vadringar, hur dom återhämtar sig vid CNR och sådant om nu Scanner kan allt om gäddor så kanske han kunde berätta de? gjorde dom inte ett märkningsprojekt vid någon sjö i småland för ett tag sedan?

Kommentera

Ursprungligen postat av somero_91 Visa inlägg
      ...
      om nu Scanner kan allt om gäddor så kanske han kunde berätta de? gjorde dom inte ett märkningsprojekt vid någon sjö i småland för ett tag sedan?
      Sorry, du var lite för sent ute.

Finns redan en länk upplagt tidigare i tråden om det.
      Olof´s om lekmigration från kalmarsundskusten upp i strömförande vatten.

Kommentera

ok... får kolla de

Kommentera

Jag fiskar i stockhoms norra skärgård, och mig veteligen finns det inte en kotte på många mil här som märker gäddor. Jag skulle utan att blinka ställa upp på att märka gäddorna i mina hemmavatten. Dem fiskas ju dessutom ganska effektivt här på sommrarna, och en märkning skulle leda till att fler % släpps tillbaka. Och det är helt omöjligt att det kostar 300.000 att förse mig =) med hundra plaststickor, ett blockochen penna. Sen är det bara för mig att posta eller mejla numret på stickorna till fiskeriverket

Kommentera

Ursprungligen postat av Simpnäs Visa inlägg
            Jag fiskar i stockhoms norra skärgård, och mig veteligen finns det inte en kotte på många mil här som märker gäddor. Jag skulle utan att blinka ställa upp på att märka gäddorna i mina hemmavatten. Dem fiskas ju dessutom ganska effektivt här på sommrarna, och en märkning skulle leda till att fler % släpps tillbaka. Och det är helt omöjligt att det kostar 300.000 att förse mig =) med hundra plaststickor, ett blockochen penna. Sen är det bara för mig att posta eller mejla numret på stickorna till fiskeriverket
            Knepigt att det inte gett fler inrapporteringar än de 3 st.
            Varje återfångst ska ju få en CWC jerk.
            Är det ingen som vill ha en?

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
              300 000:- hittills för 3 återfångster?
              Värdelöst slöseri!

Är det överhuvudtaget statistisk användbara siffror med 3 återfångster?
              "
              ”Ge fan i våra” vatten för att samla in pengar till miljö- och fiskevård.
              Första projektet som de 300 000 kr som samlats in satsas på blir gäddforskningsprojektet pikereg.se.
              "
              Tycker det låter konstigt att det skulle kosta 300 000:- för att märka upp lite gäddor.
              Jag tror ju inte att de som märker upp gäddorna får betalt för det.

Men det kanske inte är så att alla 300 000:- har gått till det utan att det är en feltolkning ifrån din sida.
              Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                Tycker det låter konstigt att det skulle kosta 300 000:- för att märka upp lite gäddor.
                Jag tror ju inte att de som märker upp gäddorna får betalt för det.

Men det kanske inte är så att alla 300 000:- har gått till det utan att det är en feltolkning ifrån din sida.

Tyvärr Ola!

Hämtat från sportfiskarnas egna nyheter.
                Inte min tolkning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                  Tyvärr Ola!

Hämtat från sportfiskarnas egna nyheter.
                  Inte min tolkning.
                  "Första projektet som de 300 000 kr som samlats in satsas på blir gäddforskningsprojektet pikereg.se"

Analysera detta och få fram att 300 000:- har spenderats redan & att det enda det skulle spenderas på är värtan cup´s märkning samt ytterligare en märkningsomgång.

Så visst har du tolkat skevt när du påstår att endast 3 återfångade gäddor är resultatet av 300 000:-,eftersom du inte vet om pengarna är slut.
                  Det är möjligt att du har mer info än det du citerade tidigare i tråden men det är det jag utgår ifrån.

Men visst kan du ha rätt, man kanske har slösat bort pengarna redan, vad vet jag.
                  Ola

Kommentera

Ett helt suveränt projekt som på sikt kommer lära oss mycket om gäddans uppträdande, vandring och skick efter fångst. Tillväxt, beståndsstorlek mm kommer det också ge indikationer på. De insamlade pengarna är just insamlade och inte tagna från någon och all heder åt det som jobbat/jobbar med detta intressanta projekt. Att sedan Scaner är emot projektet är väntat från alla och inte förvånande, då han mest är bitter och avundsjuk på de/det mesta. Givetvis så kostar inte en märkpistol och ett gäng plasttags 300 000:- men en totalkostnad för hela projektet lär kosta minst det. Vi vet ganska lite om sportfiskets påverkan på våra gäddbestånd och hur bestånden mår.

Kommentera

Konstigt. Det jag hittar på Sportfiskarnas nyheter är, "Första projektet som de 300 000 kr som samlats in satsas på blir gäddforskningsprojektet pikereg.se." Betyder det att alla 300 000 kronor ska satsas på projektet? Betyder det att 300 000 satsats till dags dato? Nej det gör det inte. Det betyder att 300 000 kronor är insamlade och det första man ska använda dom till är gäddmärkningsprojektet. Punkt. Om nu Scaner har nån ytterligare info får han gärna dela med sig av den men om han grundar sina påståenden på den infon som jag citerade så gör han inte bara en tolkning utan en grav misstolkning. Jag har ingen inblick i deras bokföring eller kostnadsposter och påstår ingenting om vad kostnaden kommer bli eller har varit hitills men nånting säger mig att Scaner inte heller har det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                      11 svar
                      505 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg byggarn
                      av byggarn