kilopris på gös? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kilopris på gös?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kilopris på gös?

vad är kilopris på gös? jag fick en igår den vägde 4,2 tänkte sälja den och undrar hur mkt man skulle få för den?

Är du yrkesfiskare? I så fall är det här fel forum.............

Kommentera

Tycker verkligen inte du ska ta upp för att sälja. Släpp tillbaka dem istället och ha sen ett roligare fiske då du kommer att få fler fiskar istället och speciellt dem stora ska tillbaka.
      Jag fiskar typ så ofta jag kan och fiskar mycket gös och får kanske upp 250-300 stycken på ett år men har i år tagit upp 2 stycken av dessa och dem va på 1,5 kilo.
      Det är ett tio tal personer som har frågat om dem får köpa gös av mig tom orensat av mig men jag säger tvärt nej.
      Varför ska jag fiska och ge dem fisk? Det är väl roligare att man får lite mer fisk när man fiskar? Eller?
      Jag jobbar som kock där jag blir erbjuden att sälja min fisk till restaurangen och hade jag tagit upp all fisk så hade det blivit en 25000 kr på ett år som hade motsvarat massa roliga rullar, beten, djupriggar, ekolod.

MEN JAG HAR LITE MORAL I KROPPEN OCH SLÄPPER TILLBAKA ALL FISK.

Skit fiske på er.
      Klockan är ställd på 03:30 för ett nytt gös pass.

// Marcus
      http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

I juni kostade gösfileer 399 kr kilot på östermalmshallen i alla fall. Men då är det inte lätt att filéa gös, tycker jag i alla fall. Personligen släpper jag tbx fisk jag inte äter eller ger bort i present.

Kommentera

Du glömmer väl inte att betala skatt, arbetsgivaravgifter osv om du säljer fiskstackarn?
          ... everything else is baitfish.

Kommentera

Ge dig!
            Det här är ett sportfiskeforum!
            //C
            http://sportfisher.se

Kommentera

Idiot!!!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av walley hunter Visa inlägg
                vad är kilopris på gös? jag fick en igår den vägde 4,2 tänkte sälja den och undrar hur mkt man skulle få för den?
                Om du väljer att bortse från den etiska sidan av saken (sportfiskare säljer inte fångsten) så bör du nog först kolla med länsstyrelsen att det är lagligt.

Priserna sätts av uppköparen eller fiskmarknaden. Att sälja direkt till konsumenter kräver i regel särskilt tillstånd från lokala myndigheter.

För yrkesfiske i de fem största sjöarna samt i havet behöver man en särskild licens. Äger man enskild fiskerätt i någon annan sjö krävs ingen licens men ibland finns det lokala regleringar från länsstyrelse, kommun eller byalag.

Kommentera

inkomster på hobbyverksamhet är skattefria upp till 4000 kr/år (om sportfiske nu räknas som hobby?!?). Pris beror på vart i landet du är... men skulle gissa att hel gös... ja 60-70 kr/kg. I många vatten är det förbjudet att sälja fångsten från fritidsfisket, antar att du har koll på det. Men varför sälja undrar jag?

Kommentera

Ursprungligen postat av walley hunter Visa inlägg
                    Hej Kim "Walley Hunter" Eklund; ICA här i Bålsta säljer yrkesfiskefångad gösfilé för SEK 189:-/kilo. Flår du och filéar en 4,2 kilos gös blir vikten på filéerna mellan 1,3 och 1,6 kilo beroende på om du skär bort bröstkorgen eller sparar den och drar ut bröstbenen från köttet. När jag själv flått en gös skär jag först loss den långa ryggfilén och sedan den mindre underfilén bakom bröstkorgen. Det som sedan åker i soptunnan är skinn, inälvor, huvud, fenor och bröstkorg och tillsammans brukar detta väga mellan 2,6 och 2,9 kilo på en 4,2 kilos gös.

Det finns vissa etiska regler som skiljer mellan sportfiskare, husbehovsfiskare och yrkesfiskare. Vill du kalla dig för sportfiskare då säljer du aldrig egenhändigt fångad fisk eller byter ut den mot andra varor av ekonomiskt värde.

Just nu är det högsäsong för alla Göstrollare i både södra och mellersta Sverige.
                    Go for the Big Walleyes!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    506 visningar
                    0 gillar