För några veckor sedan promenerade jag längs kajen på Norra Hamnen i Helsingborg. Jag hade mina polaroid-glasögon på och kikade ner i vattnet med jämna mellanrum, fisketokig som man är.
Jag ser plötsligen en svart rygg bara 1,5 meter ifrån där jag står och tänker: "har multen redan kommit?". Men nej, det var en havsöring på ca 45 cm. Den circlar runt i snäva circlar och verkar ha något i munnen. Kollar noga och ser att det är en spigg. Öringen släpper plötsligen spiggen som rycker lite, simmar ett snävt varv till och tar spiggen i munnen i igen. Så håller den på circa 8 gånger innan vinden tar upp fart och den blir svår att följa.
Jag gissar att den fångat spiggen själv och bara klämt till den lätt
så att den inte dog direkt, för att sedan leka med den.
Var SMÅTT fascinerad av denna upplevelse.
Jag ser plötsligen en svart rygg bara 1,5 meter ifrån där jag står och tänker: "har multen redan kommit?". Men nej, det var en havsöring på ca 45 cm. Den circlar runt i snäva circlar och verkar ha något i munnen. Kollar noga och ser att det är en spigg. Öringen släpper plötsligen spiggen som rycker lite, simmar ett snävt varv till och tar spiggen i munnen i igen. Så håller den på circa 8 gånger innan vinden tar upp fart och den blir svår att följa.
Jag gissar att den fångat spiggen själv och bara klämt till den lätt
så att den inte dog direkt, för att sedan leka med den.
Var SMÅTT fascinerad av denna upplevelse.