Havsöringens ut och invandring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringens ut och invandring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöringens ut och invandring

Någon som vet när havsöringen vandrar upp i bäckarna för att leka, eller rättare sagt hur lång tid de stannar kvar...
    Idag när jag gick i min lilla bäck (under en meter bred), plaskade det plötsligt till och en kanske 2 kilos havsöring simmar lojt framför mig, det är såpass lågt vattenstånd att den på vissa ställen hade halva kroppen ovanför ytan. Jag har alltid trott att det var så i bäcken att de kommer upp för att leka på höstlovet ungefär, och sedan stannar ett litet tag, kanske tills det blivit lite varmare i vattnet. Så är det normalt att det finns havsöring i små vattendrag den här tiden på året?

Okej, är det ingen som vet, eller är det så uppenbart att ni inte bryr er om att svara? Någon teori i alla fall? Jag skulle vilja ha svar på det snart.

Kommentera

Om du namnger bäcken (Sörbybäcken?)och hur långt uppströms (Kallinge?)du såg öringen kanske jag kan tänka mig att svara.

Om svaret kommer efter nästa fiskepass är det ok?

Finns massor med info att få om öringens lekvandringar i Blekinge.
      Goggla på öring lekvandring blekinge eller annat motsvarande.

Yoxler här på FS kan en del.

kan säkert hjälpa dig en del.
      Senast ändrad av Scaner; 2008-05-29, 12:30.

Kommentera

Generellt sett så går havsöringen upp och leker på hösten. En del går ut igen efter leken, en del övervintrar.

Kommentera

Havsöringen går upp för LEK i vattendragen på hösten med stora variationer typ från juli till februari. Leker normalt okt-nov. Många övervintrar i större vattendrag . I mindre bäckar är de extra känsliga på vattenföring, det är ibland vid lågt höstvattenstånd först när första snön fallit och smält (Ibland så sent som jan-feb) som de går upp ..för att snabbt avsluta leken på några dar och sedan dra till havs. Undantag finns alltid, det händer att någon 2-3-kgs öring stannar ett tag i nägon hölja även i tvåmetersbäckar..

Kommentera

Jepp, en del av Sörbybäcken några kilometer uppströms Kallinge.
            Jag har sett fiskar från höst till vinter och tidig vår, men aldrig så här sent. Är vandringen väldigt individuell när det gäller olika vattendrag, eller är det sådant som vattenstånd och temperatur som i första hand bestämmer vandrandet?

Kommentera

I Sörbybäcken finns det väl ett stationärt bestånd med bäcköring om jag inte minns fel också? Men den låter onekligen lite stor för att vara en som inte går ut i havet igen.

/Jocke

Kommentera

Det stämmer det som Hemi snackar om i sitt inlägg. Kan fylla på med följande:
                Om öringen övervintrar i bäckar så måste det finnas stora och djupa höljor. Annars går den ut på en gång (som i de Gotländska bäckarna) I älvsystem kan öringen övervintra länge tills vårvärmen sätter in ordentligt, typ 10-13°C vattentemp. Då går all öring ut till havs.

I små bäcksystem kan det finnas ett bestånd med stationär öring typ bäcköring men dem blir inte så stora. Mest vanligt på västkusten än på östkusten (östersjön).

Den du sett kan ha varit en "sen" övervintrare, eller kanibal (stationär) eller en som nyligen gått upp för näringssök, vår-stigande, (inte ovanligt i större vattendrag (typ Älvkarleby, Em och Mörrum). Vilken katigori "din" öring tillhör kan bara fiskens fenotyp bekräfta (smal, blank ngt svart fenskador=övervintrad. gul-kraftiga färger, stort huvud=kanibal. fet blank, fin kondition=näringssökande nystigen).
                Senast ändrad av Flodström; 2008-05-30, 13:47.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                11 svar
                508 visningar
                0 gillar