Jagande HÖ i åar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jagande HÖ i åar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jagande HÖ i åar

Hej

Lax går vid högvatten upp och jagar i åar. Min fråga är om HÖ gör detta också?
    Då tänker jag mest på lite mindre åar.
    Min tanke är väl egentligen om det är läge att sticka ner och jaga blanfisk när det varit högvatten. Själv har jag aldrig upplevt att det skulle vara bättre vid högt vatten.

Någon som tycker något annat?
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Om dom just går upp och jagar vet jag inte men blankfisk går upp i åarna, det fångas ju blanka öringar i bland annat Nybroån på våren. Jag tror att den del går upp i åar om havsvattnet är kallt, men de kan säkert gå upp för att få sig en mumsbit.
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Lax går upp i åar/älvar för att leka, inte käka...HÖ kan vid vissa tillfällen gå upp i strömmande vatten i rent födosök.
      Life suck's, then you die....

Kommentera

Jag är ganska övertygad om att vissa laxar också går upp i åar för att jaga.
        Det spelar egentligen ingen roll då jag mest är intresserad av HÖ.
        Det jag vill veta är under vilka förutsättningar som dom går upp?

Kommentera

Jag var redan inne på det i mitt svar. Min teori är att de kan gå upp i åar när det är kallt för att ev. käka och för att de gillar kallt sötvatten bättre än kallt saltvatten. Nu på våren tror jag att det finns tillräckligt med käk i havet, så jag satsar hellre på det. Känns också som det är fler ragor i åar än i havet även om det finns en del där med. Kan det inte vara så att öringen går upp i åarna när de så att säga "har vägarna förbi" som en del av sitt födosök. För att sammanfatta tror jag att det är vettigare att söka HÖ i åarna tidigt på säsongen, nu tror jag att det finns tillräckligt i havet.
          KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
            Jag är ganska övertygad om att vissa laxar också går upp i åar för att jaga.
            Det spelar egentligen ingen roll då jag mest är intresserad av HÖ.
            Det jag vill veta är under vilka förutsättningar som dom går upp?
            Vad baserar du övertygelsen på?
            Lax äter inte i sötvatten...bortsett då väner/vättern-lax, de kan jag tänka går upp i åar om möjlighet finns, men med tanke på mängden betong som finns i vattendragen däromkring så finns knappast den möjligheten, dock reserverar jag mej lite pga bristande kunskaper om området i sej och den stackars spillra till laxstam som finns där.

HÖ följer gärna efter bytesfisk som går uppströms för sina lekar, även om vattnet eg är för varmt för att öringen ska trivas.
            Havsöringen står gärna kvar i älvarna under vintern, men skyr fältet när vattentempen börjar stiga framåt våren...i min älv redan när vattentempen når ca 7 grader.
            Life suck's, then you die....

Kommentera

Jag drivs inte av en fundamental övertygelse men en guide/tillsynsman i Mörrum sa det.
              Ordagrant sa han - här har vi fått en blank lax som gått upp i ån för att jaga.

Jag vet verkligen inte säkert, men antog att han hade koll. Detta verkar du också ha.
              Men än en gång spelar det ingen roll då jag mest bryr mig om HÖ. Det har jag fått intressanta åsikter om.

Kommentera

Ursprungligen postat av PisC Visa inlägg
                Lax går upp i åar/älvar för att leka, inte käka...HÖ kan vid vissa tillfällen gå upp i strömmande vatten i rent födosök.
                Det stämmer också med vad jag vet.
                Det enda jag har att tillägga är att öringen också äter
                under leken (fast inte så mycket) till skillnad mot laxen som såvitt
                jag vet leker med helt tom mage.

Kommentera

Det går upp lekvandrande lax i älvarna redan i april. Dem som observeras tidigare, och speciellt under vårflommar är blank vrakfisk som vilat sig under vintern efter höst-leken. Då älven börjar svämma över passar dessa vinterståndarna på att "smyga" sig ut till havet och då är dom som regel silverblanka. Lätt att tro att det är lax som är "uppe i älven för att äta" då dem er mycket huggvilliga. Men det är alltså fel-tolkat som några här redan påpekat.

Havsöringen har möjlighet att gå upp i älven hela vintern-våren. Mest för näringssök, men också för "avsaltning" vilket betyder att då havsvattnet är svinkallt, mellan ± 0 och -1° så får den problem med saltet i havsvattnet då osmoregleringen blir för "trög" (trögheten i metabolismen som är temp. beroende). Då är det många havsöringar som vandrar mot sötvattensutlopp och upp i en del vattendrag också.

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Det är väl ett tämligen välkänt faktum att laxen slutar äta när den går upp i sin älv,så den tillsyningsmannen verkar ha tomtar på loftet och tillråga på allt så är han tillsyningsman i Mörrumsån av alla ställen,menar då att man borde veta bättre.
                    Fast jag tror nog att det måste varit ett missförstånd från din sida.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn