Sverige rekord Gös? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sverige rekord Gös?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flötet Visa inlägg
    Tack för svaret, du behöver inte leta efter tidningen, de här svaren fungrar utmärkt. Stora gösar finns det det, råder inget tvivel om den saken. De största lever säkert kvar där nere och bara väntar på att bli fångade. Jag ska förklara exakt varför jag är nyfiken på detta.

En Kille jag känner mycket väl har precis köpt en lägenhet. Killen han skrev kontrakt med i Sthlm. Berättade att han brukar fiska vid magelungen/dreviken. På vissa ställen har han landat fina fiskar, gädda, abborre, gös. Killen pratade om att han själv landat en gös på 12-13kg.

När min bekant berättade detta så drog jag lite på smilbanden då jag vet hur vanligt och lätt det är att man missbedömma vikter. Eller rättare sagt hur svårt det är att uppskatta dem.

Jag har fiskat hela livet. Jag har haft akvarium i 10 år och jag gissar ändå ofta fel på vikten.

Nå väl tänke jag, jag postar en tråd för att kolla vad rekordet ligger. Nu när jag tänker på det.....Tänk om han talade sanning. Killen jag känner i den här historien är helt oduglig som fiskare. Kanske "kännde" den andra killen det och i sitt lyckorus efter såld lägenehet avslöjade sig!!!

The Show must go on!
    Hej igen Flötet; En av 13-kilosgösarna jag nämnde igår finns med på bild i tidningen SPORTFISKE Januari/Februari 1991. Gösen, som dagen efter fångsten på krönt våg hos Fiskegrossisten i Årsta vägde 13,540 kilo, fångades i nät av yrkesfiskaren Lasse Öhman väster om Ramsö i Trosa skärgård på hösten. Gösen var 98 cm lång och 70 cm i omkrets.
    Go for the Monster Walleyes!
    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2008-02-15, 11:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Flötet; Om du avser spöfångad gös är svenskt sportfiskerekord 12,007 kilo. Avser du nätfångad gös känner jag till två gösar över 13 kilos vikt fångade nordväst om Mörkö och i Kättsösundet mellan Eriksö och Långö. Exakta vikten på den senare finns nämnd i tidningen Svenskt Fiske/Sportfiske någon gång i början av 1980-talet. Jag kan försöka leta rätt på exakt vikt, fångstplats och när det var om du vill. Själv har jag varit med om att fånga flerar gösar över 10 kilos vikt också runt Mörkö. Den danske fiskeskribenten Jens Ploug Hansen fångade en 10,4 kilosgös på en fluorgul Swim Whizz 658 och en av Johan Abelssons amerikanska gäster fångade en annan gös på 10,7 kilo i samma vatten och på samma wobblermärke, men det var också i början av 1980-talet innan det fria handredskapsfisket infördes.
      Go for the Big Walleyes!
      Old Firehand
      Hejsan OF.

Undrar när nästa 10+ gös, fångas här nere? Hoppas på min tur snart. drömmer om det iaf.
      Synd det är sånt hårt fisketryck nuförtiden bara.

Kommentera

Old Firehand: Lasse Öhman yrkesfiskare! Sedär, jag visste att det var nåt skumt med LarsÖ här på forumet, han får alldeles för många stora gäddor... han kör med nät alltså...;-)
        Brottar fett...

Kommentera

Hej igen Flötet; En av 13-kilosgösarna jag nämnde igår finns med på bild i tidningen SPORTFISKE Januari/Februari 1991. Gösen, som dagen efter fångsten på krönt våg hos Fiskegrossisten i Årsta vägde 13,540 kilo, fångades i nät av yrkesfiskaren Lasse Öhman väster om Ramsö i Trosa skärgård på hösten. Gösen var 98 cm lång och 70 cm i omkrets.
          Go for the Monster Walleyes!
          Old Firehand
          Villken fisk......Trosa skärgård säger du. Har jiggat lite åt det hållet, vidare ner mot bråviken oxå faktiskt. Har hört en del intressant i de olika gästhammnarna där nere just ang Gös. Min utdelning har varit 0 men det har varit semsterfiske om man säger så. Kommer garanterat att köra igen snart. Det heta stället som min kompis blev tipsad om kommer ochså undersökas såklart. Skulle gärna vilja lägga några met pass där......Nicket kommer inte helt utan orsak Lovar att hålla tråden uppdaterad.
          Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
            Hejsan OF.

Undrar när nästa 10+ gös, fångas här nere? Hoppas på min tur snart. drömmer om det iaf.
            Synd det är sånt hårt fisketryck nuförtiden bara.
            Hej Hasse 69; Många av de största trollinggösarna runt 10 kilos vikt som fångats väster om Eriksö och på hela västsidan av Mörkö runt Fridögrynnan, Janshäll och upp mot Järnagrynnan har fångats vid trolling (lagligt eller olagligt) månaderna april, maj och juni. Min egen bästa göstrollingwobbler 2007 var Smithwick ASSRD1200F Flash Spoonbill Super Rogue med metalliserade, räfflade sidor i färger som 262-Green Pirate, 263-Blue Pirate, 264-Clown, 268-Silver Tongue och 271-Electric Banana. Jag tror att ASSRD1200F kommer att fånga ännu fler och större gösar i år eftersom gösarna har fått växa till sig denna exeptionellt milda vinter.
            The early bird will catch the first worm!
            Old Firehand

Kommentera

Hej Hasse 69; Många av de största trollinggösarna runt 10 kilos vikt som fångats väster om Eriksö och på hela västsidan av Mörkö runt Fridögrynnan, Janshäll och upp mot Järnagrynnan har fångats vid trolling (lagligt eller olagligt) månaderna april, maj och juni. Min egen bästa göstrollingwobbler 2007 var Smithwick ASSRD1200F Flash Spoonbill Super Rogue med metalliserade, räfflade sidor i färger som 262-Green Pirate, 263-Blue Pirate, 264-Clown, 268-Silver Tongue och 271-Electric Banana. Jag tror att ASSRD1200F kommer att fånga ännu fler och större gösar i år eftersom gösarna har fått växa till sig denna exeptionellt milda vinter.
              The early bird will catch the first worm!
              Old Firehand
              Undrar om de smaskiga abborrarna oxå fått växa lite extra? Vad tror du? Nästan samma fisk.
              Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Bästa sportfiskarn? Efter Gös

Vem är den bäste sportfiskarn efter gös då?
                Arne Broman är ju en legandar. Men Kaj Johnsson är min favorit!
                Telgefiskarn

Kommentera

mpberg, Kaj Jonsson är ju faktiskt kult. Han pimpelfilmen hemma där han drar grisborrar på balanspirk i Åsunden. Han vann ju SM i pimpel ett par gånger.
                  Var nere i Trånås och metade Sarv i Svartån i början på 90-talet. Träffade en lirare som berättade att Kaj Jonsson höll till i krokarna och metade sutare.
                  Synd att man inte fick träffa honom. Hade varit kul.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Gösfiske 2008.

Ska bli intressant att följa årets gösfiske, har en känsla av att det gamla rekordet kommer att slås, men inte nödvändigtvis en skärgårdsgös, då. Vi har tagit rätt många stora gösar (största mellan 5 - 7.5 kg) i vår rätt lilla insjö, och vi har fått riktiga grishugg av något jag misstänker vara gös, så vem vet, det var ett tag sedan vi tog nåt riktigt stort.....och som tur är så är det inget fisketryck överhuvudtaget i den sjön :-)

Jag ska förresten lägga ut en liten artikel (med tips & råd m.m) jag skrivit här på Fiskesnack om trolling efter gös i mindre insjöar, men vet inte vart jag bäst ska lägga den, nån som vet?
                    Bifogade filer
                    "Ska du bajsa så får du göra det på land, inte i båten"

Kommentera

Flötet, det snackas ibland om 13 pannors gös nätfångade från drevviken. Snackas.

Men vad jag vet är sjörekordet från magelugnen 10,2 kg.

Vad det gäller drevviken: Snackade själv med mannen , en jugge, som registerade (i FJ, tror det var tredje största svenska gösen det året) en 10 kgs gös från drevviken. Pimpel, nära trångsundet. Träffade honom en vinter nära den flacka grynnan i södra delen av sjön, han hade en på angel med stor mört tagen 8,2 kgs-gös liggande på isen...Det var då han berättade att han tagit ännu större..Jag mätte själv 8,2 kgs.gösen..till vill jag minnas 94 cm...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                      11 svar
                      506 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg byggarn
                      av byggarn