Gädda: variation i vikt över året? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda: variation i vikt över året?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda: variation i vikt över året?

Hej, jag har hört talas om att gäddor varierar mycket i vikt under året, att de skulle vara som tyngst tidigt på våren och sedan bli smalare under sommaren. Bland annat har jag hört att det är nästan omöligt att få en gädda över 15 kg på sommaren.
    Någon här som vet hur mycket det ligger i det här? D.v.s hur mycket kan en gäddas vikt skilja under olika årstider?

Ursprungligen postat av Bandhagen Visa inlägg
    Hej, jag har hört talas om att gäddor varierar mycket i vikt under året, att de skulle vara som tyngst tidigt på våren och sedan bli smalare under sommaren. Bland annat har jag hört att det är nästan omöligt att få en gädda över 15 kg på sommaren.
    Någon här som vet hur mycket det ligger i det här? D.v.s hur mycket kan en gäddas vikt skilja under olika årstider?
    Är det inta alltid nästan omöjligt att få en 15 kilos?
    Har ett ex: en romstinn gädda vägde 12,5 före leken, i mitten på juni var samma fisk på 8,5...

Kommentera

Ursprungligen postat av Bandhagen Visa inlägg
      En stor gädda kan ha ett par kg rom tidigt på våren. Efter leken så är de ofta i rätt dålig kondition eftersom de inte ätit så mycket och ansträngt sig mycket. Under sommaren så är metabolismen hög så de har svårt att lägga på sig jättemycket. Under hösten så börjar metabolismen sjunka men de jagar fortafarande mycket så konditionen stiger. Samtidigt börjar rommen utvecklas vilket gör att konditionen ökar av den anledningen. MAO kan det säkert skilja en 3-4 kg i extremerna på stora gäddor. Att det skulle vara omöjligt att ta en på 15 under sommaren tror jag inte - däremot en på 20...

Kommentera

Var i Eriksberg tre veckor efter Gäddfeberinspelningen och då fick vi upp 15,2 kilosen som Buster drog fast utlekt. Vikt 11,9kg! Alla gäddor är dock långt ifrån så feta som den var innan lek. Har ett gäng bilder på jobbet på Percy Bristams Trosagädda från 20/6 1987 17,9kg 135cm och inte en strömming hade den i magen. Säkert en 22-23 kilos innan lek. Ronny Ande´ns pers på dryga 17 är också sommarfisk och sjukt lång 137cm. Fehmi Varlis omdiskuterade fisk på 26,57kg togs i juni. Många 15+ är fångade precis efter leken och verkar riktigt kluriga att få innan lek.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tommpa
          och hur vet du att det var busters gädda på 15,2 som du fick?
          Den sa

-Hej, jag var uppe och synade en ful stockholmare för 3veckor sedan och vägde då 15200g.

Ang hur mkt fiskarnas vikt ändras är väl väldigt inviduellt som med allt annat skulle jag väl gissa på.

Henrik S, dom firrarna kanske inte hade någon förlekskondis? Kanske därför dom inte uppehåller sig på lekplatser och därmed fångas under sommarfisket? Bara en teori, men vem vet... Någon typ DavidL kanske kan smacka dit den direkt?
          Senast ändrad av Flodebanan; 2007-11-07, 23:23.
          sigpic

Kommentera

Det är lite såhär om man ska sammanfatta det kort vår (innan lek) feta och väger mycket. Efter leken (fortfarande vår) är de flesta smala eftersom de precis har lekt men äter väldigt mycket och de ger riktigt sköna hugg. På sommaren är ju många man får sommarslanka men det är ju inte extremt ovanligt att kunna dra upp en tjockis men de flesta är lite smalare än normalt och en del är läskigt smala. På hösten börjar de smala gäddorna få mer normal form enligt mig iaf.På senhösten simmare de runt skitfeta eftersom de verkligen frossar för att få i sig så mycket som möjligt innan vintern.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
            14 svar
            1 568 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gabbu
            av gabbu