Har gäddor färgseende? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har gäddor färgseende?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Holmen Visa inlägg
    En kompis till mig är färgblind, men han är inte grå....
    Hur vet han det? Slår vad om att han är varken grön eller röd! Det skulle iaf vara intressant att veta hur gäddan uppfattar det spektrum som solen erbjuder, komplementärfärger osv... Annars skulle man ju lugnt lacka sina beten i nyanser av grått och silver. Fluofärger ställer till det en del i resonemanget. Natti....... hoppas jag.

Kommentera

Gäddan är inte färgblind. Ögat är uppbyggt med stavar och tappar precis som ett däggdjur och kan alltså urskilja färgskillnader. Sen har vi vattnets inverkan och den brytning som blir i vattnet. T.ex Röd färg är den färg som bryts av först mao tränger kortast väg ner i vattnet. Det borde innebära att en röd wobbler på 2-3 meters djup uppfattas som just grå eller svart. Detta är märkligt då röd färg är väldigt effektivt på gädda. Röd färg är och andra sidan ingen naturlig färg då antalet röda fiskar inte är så många i Sverige. Vilket stärker min tro att gäddan/fisken inte uppfattar exempelvis en röd wobbler som just röd.En del fiskar har ju lekdräkt vilket troligtvis är någon typ signalsystem för andra fiskar.

Frågan blir ju väldigt intressant hur gäddan uppfattar färger på olika djup. Fiskar vi djupare än fem meter kanske det skulle funka med bara grå-svarta wobbler.

Kommentera

"Röd färg är och andra sidan ingen naturlig färg då antalet röda fiskar inte är så många i Sverige" Nej, förutom abborre, sarv, mört, röding, id, färna, .., ..., ..., så är det ju nästan inga som har rött i sig.
        "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Mönstret viktigare än kulören?

Jag tror att mönster och kontraster är viktigare än färgkulörer.
          Själv gillar jag gäddbeten med markerade mönster, t ex med markerade abborr-ränder på sidan.

Kommentera

Lite jobbigt med hårklyveri i sådana här resonemang och diskussionen får ju ett komiskt och banalt inslag. Måste vidhålla att antalet röda fiskar i svenskt vatten är klart begränsade. Även om abboren har röda fenor, mört röda ögon osv så är det inte det som är mest karakteristiskt för fiskarna. Inte ens en röding är speciellt röd om du inte fiskar i Norrland men där är ju inte gäddor så talrika. Är uppvuxen mellan Sommen och Vättern och rödingarna är sällan nästan aldrig röda möjligtvis gråa med rödbrunt inslag ändrar ju färg till mer rött under lekperioder men då skall dom ju å andra sidan inte fiskas. Äh jag lägger mig på samma nivå, om du går omkring och tycker att aborre, mört, id osv är röda fiskar så lycka till. Då skulle det var kul att höra vad lax har för färg dom har ju svarta prickar är dom då svarta

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
            "Röd färg är och andra sidan ingen naturlig färg då antalet röda fiskar inte är så många i Sverige" Nej, förutom abborre, sarv, mört, röding, id, färna, .., ..., ..., så är det ju nästan inga som har rött i sig.

Kommentera

Antar att det är generellt. Jag skrev en artikel i flugfiske i Norden för 8-10 år sedan om Laxens färgseende.

Laxen ser färg, under tiden i havet så är laxens öga känsligast för nyanaser i den kortvågiga området, dvs blå färger, när den sedan vandrar upp i älvarna för lek så byter den pigment och känsligheten går mot det långvågiga hållet, dvs röda färger. Laxen och öringen får ju röda färger under lek, som säkerligen är ett dominans bettende bland flera andra.

Detta stämmer bra med vad som generellt betecknar bra laxflugor, silviga och blå tidigt på säsongen (Sillen mm) och typ GP på hösten.

Lite kort så har jag för mig att de flesta sötvattenfiskar har ögonpigment och ser färger.

PS det finns mycket publiserat om detta i vetenskapliga tidskrifter, bara att leta och läsa DS
              Senast ändrad av JohanPiers; 2007-10-18, 11:09.
              .................................................. ......................
              :popcorn

Kommentera

Limnos skrev väl inte att det var röda fiskar, bara att dom har rött i sig.
                www.stampelures.se

Kommentera

Ögat är uppbyggt med stavar och tappar precis som ett däggdjur

Fast katter sägs ju vara färgblinda och de föder vad jag vet levande ungar... ???!!
                  Min blogg

Kommentera

OM man vill imitera en Regnbåge så är det väl inget fel med att ha ett drag målat så som en Regnbåge ser ut ovanför ytan? Det borde resultera i att det ser väldigt likt ut under vattnet, oavsett gråskala eller inte?
                    sigpic

Kommentera

Just det, det var jag som skrev att röda fiskar är sällsynt i svenska vatten, . Någon annan i detta fall Limnos skriver att vissa fiskar har rött i sig. Det börjar ta sig.......Skulle aldrig skrivit det där med att rött bryter av först i vattnet..... Sorry

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
                      Limnos skrev väl inte att det var röda fiskar, bara att dom har rött i sig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                      14 svar
                      1 568 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu