Ursprungligen postat av Holmen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Har gäddor färgseende?
Collapse
X
-
-
Gäddan är inte färgblind. Ögat är uppbyggt med stavar och tappar precis som ett däggdjur och kan alltså urskilja färgskillnader. Sen har vi vattnets inverkan och den brytning som blir i vattnet. T.ex Röd färg är den färg som bryts av först mao tränger kortast väg ner i vattnet. Det borde innebära att en röd wobbler på 2-3 meters djup uppfattas som just grå eller svart. Detta är märkligt då röd färg är väldigt effektivt på gädda. Röd färg är och andra sidan ingen naturlig färg då antalet röda fiskar inte är så många i Sverige. Vilket stärker min tro att gäddan/fisken inte uppfattar exempelvis en röd wobbler som just röd.En del fiskar har ju lekdräkt vilket troligtvis är någon typ signalsystem för andra fiskar.
Frågan blir ju väldigt intressant hur gäddan uppfattar färger på olika djup. Fiskar vi djupare än fem meter kanske det skulle funka med bara grå-svarta wobbler.
Kommentera
-
"Röd färg är och andra sidan ingen naturlig färg då antalet röda fiskar inte är så många i Sverige" Nej, förutom abborre, sarv, mört, röding, id, färna, .., ..., ..., så är det ju nästan inga som har rött i sig."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Lite jobbigt med hårklyveri i sådana här resonemang och diskussionen får ju ett komiskt och banalt inslag. Måste vidhålla att antalet röda fiskar i svenskt vatten är klart begränsade. Även om abboren har röda fenor, mört röda ögon osv så är det inte det som är mest karakteristiskt för fiskarna. Inte ens en röding är speciellt röd om du inte fiskar i Norrland men där är ju inte gäddor så talrika. Är uppvuxen mellan Sommen och Vättern och rödingarna är sällan nästan aldrig röda möjligtvis gråa med rödbrunt inslag ändrar ju färg till mer rött under lekperioder men då skall dom ju å andra sidan inte fiskas. Äh jag lägger mig på samma nivå, om du går omkring och tycker att aborre, mört, id osv är röda fiskar så lycka till. Då skulle det var kul att höra vad lax har för färg dom har ju svarta prickar är dom då svarta
Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg"Röd färg är och andra sidan ingen naturlig färg då antalet röda fiskar inte är så många i Sverige" Nej, förutom abborre, sarv, mört, röding, id, färna, .., ..., ..., så är det ju nästan inga som har rött i sig.
Kommentera
-
Antar att det är generellt. Jag skrev en artikel i flugfiske i Norden för 8-10 år sedan om Laxens färgseende.
Laxen ser färg, under tiden i havet så är laxens öga känsligast för nyanaser i den kortvågiga området, dvs blå färger, när den sedan vandrar upp i älvarna för lek så byter den pigment och känsligheten går mot det långvågiga hållet, dvs röda färger. Laxen och öringen får ju röda färger under lek, som säkerligen är ett dominans bettende bland flera andra.
Detta stämmer bra med vad som generellt betecknar bra laxflugor, silviga och blå tidigt på säsongen (Sillen mm) och typ GP på hösten.
Lite kort så har jag för mig att de flesta sötvattenfiskar har ögonpigment och ser färger.
PS det finns mycket publiserat om detta i vetenskapliga tidskrifter, bara att leta och läsa DSSenast ändrad av JohanPiers; 2007-10-18, 11:09................................................... ......................
:popcorn
Kommentera
-
Kommentera
-
Just det, det var jag som skrev att röda fiskar är sällsynt i svenska vatten, . Någon annan i detta fall Limnos skriver att vissa fiskar har rött i sig. Det börjar ta sig.......Skulle aldrig skrivit det där med att rött bryter av först i vattnet..... Sorry
Ursprungligen postat av Stampe Visa inläggLimnos skrev väl inte att det var röda fiskar, bara att dom har rött i sig.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Fick upp denna när jag var ute och fiskade harr i älven. Osäker på om det var en...1 Foto-
Kanal: Våra svenska fiskar
2024-09-08, 19:18 -
-
av hnkmVi får en hel del av denna lilla gynnare när vi metar med mask i Norrländsk älv. Trodde först det var...1 Foto
-
2024-07-23, 07:52 -
-
Svar till Stäm eller benlöja?av hnkmTack för alla svar! Nu är det dags för nästa lilla gynnare, här gissar jag på Id eller Stäm. Uppehåller...1 Foto
-
2024-07-28, 06:21 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
|
14 svar
1 568 visningar
0 gillar