Har gäddor färgseende? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har gäddor färgseende?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har gäddor färgseende?

Hej! Är det någon som vet om gäddor har färgseende eller ser dom i svart/vitt? Har ett svagt minne av att jag hört att dom inte ser i färg...men är inte säker.
    Läste nyligen Fysik och fick lära mig att den färgnyans som syns först i mörker är neongul, inte vit som man kan tro.
    Detta är anledningen till att t.ex. vägarbetare och poliser har den färgen på sina västar.
    Oavsett om gäddan ser i färg eller inte så syns med andra ord neongula beten bäst nere på djupet. Rött blir grått redan vid två meters djup, men är gäddorna färgblinda så är ju rött alltid grått i deras ögon...
    Hur som helst skulle det vara kul att veta hur det ligger till

Inte direkt färgblinda nope. Känner en som hade gädda i akvarium. Sen matade han dem i två burar. Han testade att alltid släppa ner i den högra buren som var röd, sen bytte han sida på eller ..hm..eller hurfan vdet nu var han gjorde. Poängen är Gäddan kunde skilja på färgena och det var röd som gäddan gillade i det fallet
    Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Men finns det inte en liten risk att gäddan kunde skilja på de olika grå nyanserna? En röd bur ger ju kanske en annan grå ton än en grön bur, så den kanske såg i svart/vitt i alle fall...Förlåt att jag ältar i ämnet. Kul att höra om någon som testat detta i akvarium.
      Ärligt talat så har jag lurat på att skaffa ett akvarium o ha en "Esox Lucius". Men min sambo är inte lika sjukt tagen av gäddor som mig...ha, ha.
      Tack för svaret

Kommentera

vilket lyft det skulle vara för betestillverkarna om nån gjorde en doktorsavhandling om färgblind gädda!

Kommentera

Ja, en vetenskaplig studie som säger att gäddan verkligen är färgblind skulle ju chockera hela betesbranschen. Snacka om upp och nervända världen efter alla år av argument för olika färgsättningar... Jag tror inte gäddan är färgblind, inte andra fiskar heller, men man vet ju inte säkert..
          Min blogg

Kommentera

En klasskamrat från min kyklass gjorde en studie om detta. Jag har för mig att han kom fram till att det saknar betydelse. I varje fall i den sjön, vid den tiden som han gjorde studien.

Kommentera

Betesfärgen kan ju ha betydelse även om fisken är färgblind, det kan ju handla om hur betets färg sticker ut mot omgivningen. Väder, vattenfärg, växtlighet m.m. och betesfärg i olika kombinatioer borde då kunna innebära att betet syns olika bra.

Kommentera

En fisk bör väl ha färgseende eftersom de flesta har väldigt stora färgnyanser.
                Om tex. gäddan var färgblind så borde den väl själv vara färgad som en gammal stumfilm.
                Eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sander L. Visa inlägg
                  En fisk bör väl ha färgseende eftersom de flesta har väldigt stora färgnyanser.
                  Om tex. gäddan var färgblind så borde den väl själv vara färgad som en gammal stumfilm.
                  Eller?
                  En kompis till mig är färgblind, men han är inte grå....

Kommentera

Ursprungligen postat av Holmen Visa inlägg
                    En kompis till mig är färgblind, men han är inte grå....
                    Där tänkte du visst till ordentligt, jag får väl ev. vika mig efter din djupanalys.
                    Senast ändrad av Guest; 2007-10-17, 22:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 568 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu