Regler för dragrodd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regler för dragrodd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regler för dragrodd

Hej fiskevänner

Jag vill nu starta en diskution om de "gammalmodiga" reglerna för fiske.

Som ni flesta vet gäller fiskeförbud med "fasta" redskap 300m från fastland och 100 m från ö. Fiske som får bedrivas inanför zonen är spinfiske och mete samt dragrodd.

Så nu är min fråga. Det vanliga "svenssontrolling" med ett spö per person och sakta svirvla förbi vasskanter under sommaren, är detta ok? Detta är något som de flesta inte bryr sig något om fast det är olagligt men sedan finns det fiskepoliser som ska lägga dig i. Jag har under sommaren haft en ibland lite väl het diskution ute på mitt fiskevatten. Där finns en båt som bedriver vertikaljiggning efter gös som även har tagit som jobb som fiskepolis. Samtliga personer (även barn) som med hjälp av motor fiskat stoppats och blivit hotade med polisanmälan.

Kanske dax att ändra reglen för dragrodd så att semesterfiskarna kan bedriva sitt fritidsfiske!

Vad tycker ni?

Hindrar ni folk som bedriver svenssontrolling inanför allmänt vatten?
    Niklas
    http://slasklag1.blogspot.com/

Jag håller med dig helt om att "Svensson-trolling" borde ingå i det fria fisket. Men varken det eller dragrodd gör det. Du får egentligen inte heller ro drag inom 300 meters gränsen. Så den som som stoppar dig gör rätt men är kanske onödigt fånig.

Kommentera

Jag minns själv när jag som elva, tolv år gammal "slickade" vassruggarna med mitt handhållna teleskopspö med en Cardinal 754 med abulon top och en hi-lo i änden. Glödhet sol och vindstilla på 1-2 meters djup.
      Det var riktiga sniprace det!

Synd att vissa fiskepoliser är så nitiska att de inte låter ungdomarna bedriva den typen av fiske.
      //Cole
      http://sportfisher.se

Kommentera

jo dragrodd utan motor är tillåten enlig länstyrelen.

Men jag vill ha fler som inte håller med mig. Jag vill ha era åsikter innan jag ska skriva mitt brev.

Det finns nu två 12 åriga grabbar som har helt tappat fiskeintresset pågrund av denna idiot. Så synd. Vet hur roligt jag tyckte det var i deras ålder.
        Niklas

Kommentera

[QUOTE=Niklas (slasklag1);294965]jo dragrodd utan motor är tillåten enlig länstyrelen.

Klart det är..

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklas (slasklag1) Visa inlägg
            jo dragrodd utan motor är tillåten enlig länstyrelen.
            Det var en intressant tolkning. Finns inget i lagen om det fria fisket som stöder den. Men egentligen inget att rota i, är det okej för länsstyrelsen så är det bara att köra.

Finns nog inte många som inte håller med dig om att det är fånigt. Tror det finns kanske tre på fiskesnack med avvikande åsikt.
            Men när det gäller trolling så finns det en dom i fallet, den säger tydligt att det inte är tillåtet. Kan du på något vis jobba för en lagändring så är vi många som stöder det.

Kommentera

Det är det jag har gjort. Fiskepolisen i mitt vatten fick till och med kustbevkningen att sjösätta sin gummibåt för att ta sig in i vår lilla vik för att kontolera fiskeregler. För att väcka debaten efter men totala besvikelse med mina 12 åriga grannar så rigga jag min trolling båt med 10 spön och körde demonstrativt upp berevid kustbevakningens båt. Självklart borda de mig och jag bad killen att läsa av min position på gpsen innan jag plocka upp och satte mig för att prata med dem. Vattenet jag trolla på äger jag så det blev självklart ingen men jag var mest intreserad av att fiskepolisen såg bordningen. Kustbevakningskillarna tyckte denna typen av "beslag" var jätte löjliga men efter som någon bryter mot reglerna var de tvungna att ingripa. De mena att de aldrig ingriper för sådant här utom om någon ringer ett flertal gånger och tjatar. Så deras förslag var att få upp en debatt inför en lagändring. för att sitera den killen. Detta är en lag som vi inte använder oss av så varför inte ta bort den.

Hur ska den vara formulerad. Vad godkänner ni som hobbyfiske.

Får spöt sitta i en spöhållare (får ej göra det idag under dragrodd)?

Ska jag skriva ihop ett brev som fler på denna sidan kan posta till rätt person.
              Niklas

Kommentera

Personligen så tycker jag att dragrodd (dvs med åror) skulle vara tillåtet, men inte att använda motor.

Sedan borde väl oxå begränsningen, precis som idag, vara 1 spö/person.

Med risk för att få alla Trollingrävar på mig så sticker jag ut hakan lite och menar att all trolling borde förbjudas....... detta med hänsyn till miljön. Båtmotorer i allmänhet borde även ses över och lyda under betydligt hårdare utsläppskrav.

Att köra fram och tillbaka med en benisnmotor timme efter timme på vårt kära hav känns i mina ögon inte helt rätt med tanke på situationen i Östersjön.

För att inte tala om transporterna både på land och ut till havs.

Nå´n som håller med, eller blir det storm här på FS nu?

Mvh Danne

Kommentera

Finns flertalet artklar i ämnet för den som vill läsa mer, men nedanstående tycker jag summerar det ganska bra:

"Det finns 600 000 utombordsmotorer i Sverige. De flesta används några få timmar varje sommar. Ändå släpper de ut cirka 15 000 ton kolväten per år. All övrig sjöfart släpper sammanlagt ut 2 000 ton. Hela Sveriges fordonspark, alla bussar, lastbilar och personbilar, släpper tillsammans ut 120 000 ton. Om tjugo år beräknar vägverket att fordonstrafikens kolväteutsläpp är nere på 25 000 ton per år."

Hela artikeln finns på :

Mvh Danne

Kommentera

det ær denna typen av jag var ute efter. Tack Danne

dragrodd med elmotor?
                    Niklas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse