Min största abborre tog jag den 12 augusti förra året. Vet inte vikten men 41 cm lång var den, har fått en till ungefär lika lång men denna var lite slankare. Skulle säga att min största borre ligger på 1 kg-
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är din största abborre?
Collapse
X
-
För ca 3 år sen så var jag iväg och paddlade i raslången tillsammans med familj och kusiner. jag var väll 12 och visste inte så mycket om fiske utom att gäddor fångas bäst med wobbler, och hur man kastar ungefär. Jag blev lite arg. Tog spöet och gick en liten runda och ställde mig och fiskade. Satte 1 drag, ett drag i trädet, och ett slogs sönder när jag glömde fälla över bygeln. Satte på min sista wobbler som var CA 7 cm lång, färgad som en mört (riktigt fin imitation, snyggaste draget jag sett, fick det med en fisketidning) först landade jag en liten gädda, som jag behövde hjälp att kroka av. En timme senare fick jag nytt påslag. vevade snabbt upp utan att fighta den (visste inte att man skulle göra det) OOH sa jag till mig själv en STOR abbore, denna lät jag halvt komma undan. (hade den uppe på land i FLERA SEKUNDER) tänkte inte så mycket mer på det förrän nu för några veckor sen
när jag såg en abborre på ett kg och kunde lugnt konstatera att min var större. Kollade upp stor reg vikten som var 1.6 kg. Jag är överygad om att min var större. så nu sitter jag och gnager fingrarna av mig pga att jag kunde fått en guldnål.
Ursäkta stavfel och sättet jag skrivit på, eftersom jag nu inte har händerna kvar pga att jag gnagt bort dem, fick jag skriva detta med tungan.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Agertoft Visa inläggFör ca 3 år sen så var jag iväg och paddlade i raslången tillsammans med familj och kusiner. jag var väll 12 och visste inte så mycket om fiske utom att gäddor fångas bäst med wobbler, och hur man kastar ungefär. Jag blev lite arg. Tog spöet och gick en liten runda och ställde mig och fiskade. Satte 1 drag, ett drag i trädet, och ett slogs sönder när jag glömde fälla över bygeln. Satte på min sista wobbler som var CA 7 cm lång, färgad som en mört (riktigt fin imitation, snyggaste draget jag sett, fick det med en fisketidning) först landade jag en liten gädda, som jag behövde hjälp att kroka av. En timme senare fick jag nytt påslag. vevade snabbt upp utan att fighta den (visste inte att man skulle göra det) OOH sa jag till mig själv en STOR abbore, denna lät jag halvt komma undan. (hade den uppe på land i FLERA SEKUNDER) tänkte inte så mycket mer på det förrän nu för några veckor sen när jag såg en abborre på ett kg och kunde lugnt konstatera att min var större. Kollade upp stor reg vikten som var 1.6 kg. Jag är överygad om att min var större. så nu sitter jag och gnager fingrarna av mig pga att jag kunde fått en guldnål.
Ursäkta stavfel och sättet jag skrivit på, eftersom jag nu inte har händerna kvar pga att jag gnagt bort dem, fick jag skriva detta med tungan.
Min pappa var väldigt fiskeintresserad och tog med mig på många fiskepass.
Han föredrog att meta med mask, han var duktig på att få på även den smalaste och mest slingrande masken att sitta bra på kroken och han fick på detta sätt mycket abborrar, men även ofta vitfisk såsom björkna och braxen. Jag som var så liten tyckte att det var oerhört ballt med stora fiskar, även om det var en braxen på två kilo så gick den före en abborre på 500 gram. Han knyter på två-tre stycken maskar på en liten krok och låter mig kasta i metet. Vi stod på en klippa, första gången jag fiskade där med honom och det nappade otroligt dåligt. Jag var dålig på att se nappen så han fick se till att jag skiljde på ryck från fisk eller att flötet bara gungade med vågorna. Vi står där, helt plötsligt skriker han att jag har napp och jag börjar veva in direkt, trots att han sa att jag skulle vänta. Det sitter på en stor fisk, braxen tänkte jag på då och vad häftigt att känna starka knyckar. Jag bara vevar precis som du istället för att fighta fisken vilket leder till att den lyckas slå sig loss innan jag ens hann se den, men min far såg den och han skrek surt och uppgivet att jag precis tappat en jätteabborre. Hur stor abborren var har jag velat fråga han sen jag blev intresserad av dessa randiga bestar, problemet är bara att den synen tog han med sig i graven
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lättviktarn Visa inläggEfter att ha spenderat 2 hela sommrar i Ryd med tusenbröder kliver det på en ofantlig biff.. Min (Om än gammal och lite rostig) lilla plastiga 50:- våg visade cirkus 2.8kg, men av skicket på vågen att döma kan det skilja ett par hekto eller så. Detta var i Mörrumsån där den rinner igenom Ryd för en 10 år sen eller så.
Kommentera
-
fått ca 60 borrar över kilot satsade hårt i slutet på 80-talet sedan har det blivit någon då och då.men nu har bla isfiske suget pimpel abborre kommit tillbaka efter ca 20 års dvala och bara enstaka turer hoppas slå mitt pers sedan -82 1650g 49cm sommarkondis rodde en hi-lo första över kilot är fortfarande den största.
Kommentera
-
mest knäckande för mig var någon gång vintern 86-87 hade lagt mängder av timmar på en abborrsjö och pulvriserat ett hett ställe med hål i en vecka på sportlovet då kom en bonde klivande med rejäla och gammalmodigt pimpelspö ingen isborr hade han det var tö och mängder med hål borrade ca 10 meter ifrån mig släppte han ner och strax därpå har han hivat upp en borre på 2,1 kg mätte tyvärr alldrig då var middagen räddad sa han och klev raskt hemåt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Fick upp denna när jag var ute och fiskade harr i älven. Osäker på om det var en...1 Foto-
Kanal: Våra svenska fiskar
2024-09-08, 19:18 -
-
av hnkmVi får en hel del av denna lilla gynnare när vi metar med mask i Norrländsk älv. Trodde först det var...1 Foto
-
2024-07-23, 07:52 -
-
Svar till Stäm eller benlöja?av hnkmTack för alla svar! Nu är det dags för nästa lilla gynnare, här gissar jag på Id eller Stäm. Uppehåller...1 Foto
-
2024-07-28, 06:21 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
|
14 svar
1 566 visningar
0 gillar