Akvarium med löjor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Akvarium med löjor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Akvarium med löjor?

Skulle det funka att ha ett 15 liters akvarium med 2 till 3, 3-5cm löjor i?
    Och i så fall måste man hämta vatten från platsen man fångade dom på eller går det bra att använda vanligt kranvatten?
    Tack på förhand

PIKE CLUB

15 liter akvarium är väl extreeemt litet?

Ang vattnet, tappa upp så mkt vatten du behöver och låt det stå i kanske ett dygn. Sen kan du hälla i det i karet. Firrarna skall vänjas långsamt in i nya tempraturer!

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Gör inte som jag gjorde iaf. Hade ett 70 liters akvarirum eller om det var 120 kanske aja skitsamma. Jag tappade upp vattnet ur kranen och i med kanske 10-15 småfiskar mört löja och abborre. Pumpen orkade inte riktigt så efter 1.5 dag var vattnet surt och alla fiskar övade ryggsim

Kommentera

en fisk i akvarium ska ha 3-4 lt vatten /cm

Kommentera

Den där cm/liter-regeln varierar ju vääldigt mycket från art till art, kan inte tänka mig att varje 5cm löja skulle behöva runt 20 liter vatten då den hursomhelst är en stimfisk som håller sig nära sina artfränder, däremot tror jag att du får allvarliga temperaturproblem under sommaren då jag själv har i princip omöjligt att hålla vattentempen under 26-27 grader utan att börja krångla med kylsystem eller is, och då har jag ändå ingen sol på det rummet någon gång på dagen alls. Tror inte löjor klarar såna temperaturer speciellt länge utan att dö av stressen det medför.
          Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

jag har haft mörtar och aborrar i akvarium när jag var mindre, det funkade bra, man tar det lugnt, har en bra pump och ser till att det är rent och temperaturen är något liknande den i sjön. det som blev mitt problem var att aborrarna eller rättare sagt var det en aborre attackerade och dödade mörtarna!

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
              Den där cm/liter-regeln varierar ju vääldigt mycket från art till art, kan inte tänka mig att varje 5cm löja skulle behöva runt 20 liter vatten då den hursomhelst är en stimfisk som håller sig nära sina artfränder, däremot tror jag att du får allvarliga temperaturproblem under sommaren då jag själv har i princip omöjligt att hålla vattentempen under 26-27 grader utan att börja krångla med kylsystem eller is, och då har jag ändå ingen sol på det rummet någon gång på dagen alls. Tror inte löjor klarar såna temperaturer speciellt länge utan att dö av stressen det medför.
              Vill bara passa på att tipsa om hur man på ett enkelt sätt kan sänka temperaturen några grader iallafall. Man placerar en bordsfläkt riktad mot själva vattenytan och på så sätt ökar avdunstningen och således kylningen. Dock får man vara beredd att fylla på mer vatten (helst kallt) än utan fläkt.

Jag gör så på mitt 720-liters saltvattensakvarium och jag har fått ner tempen från 28 till 25 grader. Dock dunstar det nästan 20 liter om dagen nu men bättre det än att koraller och fisk dör pga värmen.
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Det är också bra om man kan höja upp värmekällor från vattenytan, typ belysningsdrosslar. Redan 5cm öppen skarv mellan täckglas och belysningsramp ökar värmeavflödet så värmen inte når vattnet i samma utsträckning. Fläkt är superbt!

Löjor är goda hoppare och vill ha öppna vattenvolymer att simma runt i.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det kommer inte att funka, akvariet är för litet, dels i det avseendet att fiskarna kommer att skita ner mer än vad bakterierna i vattnet kommer kunna bryta ner och det ända du kan göra då är att byta vatten ofta, vilket resulterar i att nytto bakterierna inte för någon chans att etablera sig.

Temeraturen är också en faktor till varför du inte kommer kunna ha löjerna i akvariet, i ett litet akvarium krävs det inte mycket för att temepraturen ska öka till för höga nivåer.

Du kan få allt att funkam en det kommer kosta mer än vad d et är värt 2 löjjor, ett stort ytterfilter med någorlunda låg cirkulation i förhållande till storlek + en kyl anläggning är det som du behöver för att få det att funka och en kyl anläggning hör ju till det dyrare inom akvariehobbyn...

Kommentera

Löjor är extremt känsliga för syrebrist, bättre med nån liten sutare eller ruda dom tål betydligt mer.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn