Kräftan vs våra svenska predatorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kräftan vs våra svenska predatorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kräftan vs våra svenska predatorer

    Hej.
    Lyssnade på en fiskepodd här i veckan där de pratade om hur annorlunda fisket blev när kräftor ömsade skal. Hur kräftan då utsöndrar en speciell lukt som gör fiskarna tokiga. Vet att många här fiskar abborre och då säkert använder kräft imitationer. Har nån av er då fått gös? Blev lite nyfiken då de påstod i podden att både gädda och gös också äter kräftor och då speciellt när de ömsar. Är det någon som ens testat med kräft beten riktat efter något annat än borre? Där jag fiskar är jag tveksam på om det ens finns kräfta men skulle vara intressant att höra era åsikter kring detta!

    //Sadda

  • #2
    Jag har inte fiskat jättemycket med kräftjiggar under ömsningsperioden, men i början på augusti fick jag en bonusgädda när jag fiskade abborre med popper som rapade upp tre kräftklor i håven.
    Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det finns gösar som stryker omkring och smaskar i sig kräftor.

    Kommentera


    • #3
      Kräftjiggar har varit riktigt uselt fast jag fiskar där vi fiskar kräftor , vet inte vad det beror på men signalkräftor finns gott om liksom gös/abborre/gädda men får ingen fisk på dom men andra jiggar man fiskar med bottenkontakt funkar ju

      Kommentera


      • #4
        Kan ge en lite annorlunda input på detta.

        Odlade för många år sen ffa akvariefisk.
        Blev andre man i landet att få tag i Thailändska flodkräftor. En hane och fem honor blev snabbt till runt 2000 vid första ynglingen. Och skaran växte och växte…
        Ffa pga kannibalism var jag tvungen att flytta större ungar till andra akvarium, bla med mindre ciklider (rovfisk) i. Det gick bra så länge de inte ömsade skal, men de blev slitna i stycken när de ömsade…

        Hade även ett ”å akvarium” på 770 liter med bla runt 10 mindre borrar, och en liten gäddparvel i.
        Kunde trots vattentemps skillnad inte låta bli att testa med kräftorna även i detta. De klarade både tempskillnaden på runt 4 grader riktigt hyfsat, och så även attacker från både gäddan och borrar, med intakt skal.
        Men det gick käpprätt åt h…..e för dom vid ömsning….

        Så de akvarie handlare som köpte kräftor av mig fick klara direktiv om att varna sina kunder om problemet. Och även att inte ha dom bland ”närgångna” fredliga mindre fiskar då det även hänt att kräftorna decimerat dylika bestånd.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Abramis Brama, 2014-10-26, 10:40
        125 svar
        15 422 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg blåvitt88  
        Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
        14 svar
        1 560 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gabbu
        av gabbu
         
        Startad av ovlof, 2023-10-05, 07:49
        16 svar
        781 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg stefan1
        av stefan1
         
        Startad av Henke E, 2023-10-16, 19:04
        4 svar
        258 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
        13 svar
        443 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg byggarn
        av byggarn
         
        Arbetar...
        X