Vad äter abborren vid ytjakt i småländsk sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad äter abborren vid ytjakt i småländsk sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Varsågod! Jag brukade sprätta upp tarmarna för att se vad dom hade i magen och jag har bara uteslutande hittat småmört.
    Jag o en kompis brukar sitta en bit ut från vassen i södra änden och meta abborre som jagade småmört i ytan. Fin abborre på 3-7 hg. Kul mete med toppknutet metspö el. UL fiske o småspinnare.

I övrigt är Noen svårfiskad. Jag har kört över sjön med ekolod. Största gädda knappt 10 kg i nov. tror jag det var. Kallt o blåsigt var det iaf.

Wow, 10 kg! Var det ute på djupet mitt i sjön då?

Jag tog en borre på 1,2kg för två år sedan. Tog en på 9hg på ytbete i somras också. Så det finns en del stor abborre. Vad gäller gädda så har åtminstone jag haft svårt att få någon stor, men det kan bero på min tveksamma färdigheter som gäddfiskare. Rätt gott om gädda är det i alla fall.

Tyvärr är sjöns ekologiska status på väg utför. Övergödning, algblomning, varmare klimat, vattenpest, kanske överfiske (eller i alla fall en fiskevårdsförenings om vägrar sätta mini- maximått mm). Fisket har försämrats de senaste åren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg

Går gärsen i ytan? Har mest tänk på den som en bottenlevande fisk.
      Den erfarenhet från gärs genom tävlingsfiske i mete så är gärsen en bottenlevande fisk.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av ovlof Visa inlägg

Wow, 10 kg! Var det ute på djupet mitt i sjön då?

Jag tog en borre på 1,2kg för två år sedan. Tog en på 9hg på ytbete i somras också. Så det finns en del stor abborre. Vad gäller gädda så har åtminstone jag haft svårt att få någon stor, men det kan bero på min tveksamma färdigheter som gäddfiskare. Rätt gott om gädda är det i alla fall.

Tyvärr är sjöns ekologiska status på väg utför. Övergödning, algblomning, varmare klimat, vattenpest, kanske överfiske (eller i alla fall en fiskevårdsförenings om vägrar sätta mini- maximått mm). Fisket har försämrats de senaste åren.
        Det var så långt upp i Noen som man komma. Typ på 4-5 meters djup. Ett par hundra meter utanför Kvarnap.
        https://www.barnsemester.se/badplats...ta?city=Tranas

Ok! Jag har inte fiskat där sedan -88. -89 flyttade jag till Luleå.
        Då var det inga problem med algblomning eller nåhgot liknande.
        Det enda som har varit lite orginellt där.
        Det var när jag o en kompis var ute o körde trolling i sjön och vi såg 2 rådjur simma tvärs över sjön från östra till västra sidan.
        Vi skulle meta (60-80g) mört jämte en vassrugg och köra gäddmete senare på em. o kvällen.
        Vi fick bara några mindre gäddor. Inga över 3 kg. Detta var på den tiden innan Jordbruksverket ville förbjuda fiske med levande agn som mört. : (
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Köp senaste nr. av Fiskejournalen så får du tips på hur du får tips: "Så lockas storgäddorna till hugg."
          Click image for larger version

Name:	IMG_20231002_123037081.jpg
Views:	212
Size:	1,70 MB
ID:	2630325

/Stefan

Kommentera

Ja Jo..kan nog stämma att den är bottenlevande..tänkte att den går upp nån gång.

Vi brukar lägga ut strömmingsnät på våren..och tyvärr...burr har man fått en meter från botten upp i näten täckt med gärs..bara att gräva ner.

Lite brydd ändå..dom ggr det kokat med fisk , i havet för oss, så har vi varken fått mört strömming eller löja men en jäv.. massa gärs..

Men mörten verkar gå i nå slags stimm ibland i ytan ..dom rör sig över ganska stora ytor ...dom gångerna är det inte aborre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
              Ja Jo..kan nog stämma att den är bottenlevande..tänkte att den går upp nån gång.

Vi brukar lägga ut strömmingsnät på våren..och tyvärr...burr har man fått en meter från botten upp i näten täckt med gärs..bara att gräva ner.

Lite brydd ändå..dom ggr det kokat med fisk , i havet för oss, så har vi varken fått mört strömming eller löja men en jäv.. massa gärs..

Men mörten verkar gå i nå slags stimm ibland i ytan ..dom rör sig över ganska stora ytor ...dom gångerna är det inte aborre.
              Dom kan säkert simma en bit ovanför botten men jag vet inte hur högt upp.
              Jag har då aldrig fått någon gärs uppe vid ytan.

Det som jag har upplevt i Noen är först kommer ett stim med småmört precis under ytan och en del hoppar och sedan ett stim större abborrar som jagar mörten. Vissa abborrar simmar med ryggfenan precis vid ytan. Kul som 17 att få se detta. : )

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg

Går gärsen i ytan? Har mest tänk på den som en bottenlevande fisk.
                De är bottenlevande.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                11 svar
                506 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg byggarn