Hej! Tänker specifikt angående sjön Noen nära Tranås/Jönköping. Fiskar en hel del där och det är ofta ytjakt med kul poppersfiske. Små fiskar skvätter i ytan, det kokar. Enligt Ifiske finns det siklöja men den klassas som "sällsynt", vilket gör mig fundersam. Vad är det för småfisk de jagar?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad äter abborren vid ytjakt i småländsk sjö?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Kimmen Visa inläggLöja?
Abborre
Rikligt
Gädda
Rikligt
Signalkräfta
Normalt
Mört
Normalt
Braxen
Normalt
Gärs
Normalt
Sarv
Lite
Ruda
Sällsynt
Lake
Sällsynt
Sutare
Sällsynt
Siklöja
Sällsynt
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ovlof Visa inläggHej! Tänker specifikt angående sjön Noen nära Tranås/Jönköping. Fiskar en hel del där och det är ofta ytjakt med kul poppersfiske. Små fiskar skvätter i ytan, det kokar. Enligt Ifiske finns det siklöja men den klassas som "sällsynt", vilket gör mig fundersam. Vad är det för småfisk de jagar?
Troligtvis är det ytjagande löjor du sett. När vattnet blir kallare drar sig löjorna ner i djupare och varmare vatten.
Mvh Old Firehand Leif Engström.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ovlof Visa inläggHej! Tänker specifikt angående sjön Noen nära Tranås/Jönköping. Fiskar en hel del där och det är ofta ytjakt med kul poppersfiske. Små fiskar skvätter i ytan, det kokar. Enligt Ifiske finns det siklöja men den klassas som "sällsynt", vilket gör mig fundersam. Vad är det för småfisk de jagar?
Jag fiskade mycket gös och fick stor gös i Ralången fram till flytten.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
Jag tror att abborredrygt 30 år och har fiskat runt i dom flesta sjöarna i bygden, äter mest småmört i Noen. Jag har bott i Aneby, sommarstuga på Vrangsjö i men någon löja har jag adrig sett eller fått i Noen. Jag bodde i bygden fram till -89 innan jag flyttade till Luleå o sedan vidare till Kalix.
Jag fiskade mycket gös och fick stor gös i Ralången fram till flytten.
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ovlof Visa inlägg
Tack! Efter infon i denna tråden så är mört min bästa gissning också. Det är väl småmört som klumpar ihop sig i stim kring grynnorna som abborrarna jagar i ytvattnet. Ibland ser man bytesfiskarna hoppa men svårt att se om det är mört eller siklöja. Silverfärgade är de i alla fall, och inte formade som gärs.
Jag o en kompis brukar sitta en bit ut från vassen i södra änden och meta abborre som jagade småmört i ytan. Fin abborre på 3-7 hg. Kul mete med toppknutet metspö el. UL fiske o småspinnare.
I övrigt är Noen svårfiskad. Jag har kört över sjön med ekolod. Största gädda knappt 10 kg i nov. tror jag det var. Kallt o blåsigt var det iaf.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Najad Visa inläggGissar på gärs..
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Fick upp denna när jag var ute och fiskade harr i älven. Osäker på om det var en...1 Foto-
Kanal: Våra svenska fiskar
2024-09-08, 19:18 -
-
av hnkmVi får en hel del av denna lilla gynnare när vi metar med mask i Norrländsk älv. Trodde först det var...1 Foto
-
2024-07-23, 07:52 -
-
Svar till Stäm eller benlöja?av hnkmTack för alla svar! Nu är det dags för nästa lilla gynnare, här gissar jag på Id eller Stäm. Uppehåller...1 Foto
-
2024-07-28, 06:21 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
|
11 svar
506 visningar
0 gillar