Vad äter abborren vid ytjakt i småländsk sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad äter abborren vid ytjakt i småländsk sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad äter abborren vid ytjakt i småländsk sjö?

Hej! Tänker specifikt angående sjön Noen nära Tranås/Jönköping. Fiskar en hel del där och det är ofta ytjakt med kul poppersfiske. Små fiskar skvätter i ytan, det kokar. Enligt Ifiske finns det siklöja men den klassas som "sällsynt", vilket gör mig fundersam. Vad är det för småfisk de jagar?

Även mört kan leva pelagiskt.

Kommentera

Löja?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
        Löja?
        Finns inte i sjön enligt Ifiske. För löja och siklöja är som jag förstår det olika arter. Enligt Ifiske ser artfördelningen ut som nedan:

Abborre

Rikligt

Gädda

Rikligt

Signalkräfta

Normalt

Mört

Normalt

Braxen

Normalt

Gärs

Normalt

Sarv

Lite

Ruda

Sällsynt

Lake

Sällsynt

Sutare

Sällsynt

Siklöja

Sällsynt

Kommentera

Ursprungligen postat av ovlof Visa inlägg
          Hej! Tänker specifikt angående sjön Noen nära Tranås/Jönköping. Fiskar en hel del där och det är ofta ytjakt med kul poppersfiske. Små fiskar skvätter i ytan, det kokar. Enligt Ifiske finns det siklöja men den klassas som "sällsynt", vilket gör mig fundersam. Vad är det för småfisk de jagar?
          Hej Ovlof.

Troligtvis är det ytjagande löjor du sett. När vattnet blir kallare drar sig löjorna ner i djupare och varmare vatten.
          Mvh Old Firehand Leif Engström.

Kommentera

Gissar på gärs..

Kommentera

Jag tror att abborredrygt 30 år och har fiskat runt i dom flesta sjöarna i bygden, äter mest småmört i Noen. Jag har bott i Aneby, sommarstuga på Vrangsjö i men någon löja har jag adrig sett eller fått i Noen. Jag bodde i bygden fram till -89 innan jag flyttade till Luleå o sedan vidare till Kalix.

Jag fiskade mycket gös och fick stor gös i Ralången fram till flytten.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Jag tror att abborredrygt 30 år och har fiskat runt i dom flesta sjöarna i bygden, äter mest småmört i Noen. Jag har bott i Aneby, sommarstuga på Vrangsjö i men någon löja har jag adrig sett eller fått i Noen. Jag bodde i bygden fram till -89 innan jag flyttade till Luleå o sedan vidare till Kalix.

Jag fiskade mycket gös och fick stor gös i Ralången fram till flytten.
                Tack! Efter infon i denna tråden så är mört min bästa gissning också. Det är väl småmört som klumpar ihop sig i stim kring grynnorna som abborrarna jagar i ytvattnet. Ibland ser man bytesfiskarna hoppa men svårt att se om det är mört eller siklöja. Silverfärgade är de i alla fall, och inte formade som gärs.

Kommentera

Tack! Efter infon i denna tråden så är mört min bästa gissning också. Det är väl småmört som klumpar ihop sig i stim kring grynnorna som abborrarna jagar i ytvattnet. Ibland ser man bytesfiskarna hoppa men svårt att se om det är mört eller siklöja. Silverfärgade är de i alla fall, och inte formade som gärs.
                  Varsågod! Jag brukade sprätta upp tarmarna för att se vad dom hade i magen och jag har bara uteslutande hittat småmört.
                  Jag o en kompis brukar sitta en bit ut från vassen i södra änden och meta abborre som jagade småmört i ytan. Fin abborre på 3-7 hg. Kul mete med toppknutet metspö el. UL fiske o småspinnare.

I övrigt är Noen svårfiskad. Jag har kört över sjön med ekolod. Största gädda knappt 10 kg i nov. tror jag det var. Kallt o blåsigt var det iaf.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
                    Gissar på gärs..
                    Går gärsen i ytan? Har mest tänk på den som en bottenlevande fisk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    506 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn