Abborre följer draget men hugger aldrig[HJÄLP!] - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre följer draget men hugger aldrig[HJÄLP!]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre följer draget men hugger aldrig[HJÄLP!]

Hej!

Jag har upptäckt ett ställe med ganska klart vatten (en kanal) där det verkar finnas en hel del abborrar. De flesta verkar vara mellan 15-25cm långa (alltså inga giganter).

Det jag har märkt att de följer mitt drag men vägrar hugga den! Var nere igår kväll i kanske 3 timmar, och hur många gånger som helst följde abborrarna efter, jag fick bara ett hugg men fisken släppte efter några sekunder. Om jag stannar med invevningen och kollar på fisken, så står det mellan 2-6 st abborrar och bara glor på min lilla jigg utan att hugga. De verkar ju vara riktigt nyfikna?

Jag kör med ett UL-spö med en riktigt liten jigg och 5 grams skalle och skulle vara kul om jag kunde fånga dessa firrar med den setupen jag har. Det kan vara värt att nämna att senaste dagarna har vattnet i den här kanalen varit mellan 17-20 grader varmt, så det borde ju vara en helt okej temperatur för abborren?

Varför hugger dom inte? Vad skulle ni försöka med om fisken inte hugger på drag?

Jag personligen vill helst inte meta då jag tycker det är roligare att få fisk med drag, men jag tror att mete med maggot kanske skulle fungera bra (vilket kommer testas senare).

Prova ett hårdbete och dra upp tempot rejält, är dom sega kan det trigga.

Kommentera

Det var samma för mig idag dom följde efter men högg inte, bara att dansa lite med jiggen invid land, upp och ner i sidled tills att dom hugger på den. Ca 1 minut efter att jag såg den kom den tillbaks och tog jiggen.
      Plockade upp flera stycken på det här viset.

Om det inte går så prova en spinnare eller jigga annorlunda. Låt jiggen falla ordentligt för det är ofta då dom blir triggade att hugga. Och gör ibland en liten knyck och ibland hårdare för att ta upp jiggen högre.
      Ibland kan det bli för högt och när du gör de lägre knycken nära botten så passar dom på att hugga

Jag körde en fet 9cm jigg och 10g skalle.
      Senast ändrad av .art; 2018-05-18, 20:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Prova ett hårdbete och dra upp tempot rejält, är dom sega kan det trigga.
        Testade den minsta versionen av salmo hornet (sjunkande), men de verkade inte vilja hugga på den! Körde lite olika tempon med små jerkanden då och då , även långsam invevning. Kanske värt att testa små spinnare istället då wobblern inte sjönk så mycket.

Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
        Det var samma för mig idag dom följde efter men högg inte, bara att dansa lite med jiggen invid land, upp och ner i sidled tills att dom hugger på den. Ca 1 minut efter att jag såg den kom den tillbaks och tog jiggen.
        Plockade upp flera stycken på det här viset.

Om det inte går så prova en spinnare eller jigga annorlunda. Låt jiggen falla ordentligt för det är ofta då dom blir triggade att hugga. Och gör ibland en liten knyck och ibland hårdare för att ta upp jiggen högre.
        Ibland kan det bli för högt och när du gör de lägre knycken nära botten så passar dom på att hugga

Jag körde en fet 9cm jigg och 10g skalle.
        Tror ni att dropshot skulle fungera? Har både fisk- och maskliknande jiggar som kan passa. Glömde testa det faktiskt även om jag hade materialet med mig ut för att bygga en rigg.

Det som var fascinerande att de var så sjukt passiva, tror jag aldrig varit med om så tröga borrar!

Kommentera

Dropshot brukar vara bäst när borrarna inte ens vill följa betet utan bara står och trycker på botten.

Kommentera

Vi drog och fiskade idag på samma plats med dropshot. Inget hände. Vi sökte även efter borrarna med vanliga jiggar, som vanligt följde de bara efter utan att hugga O_o

Ser ut som att mete med maggot eller liknande kanske kan fungera istället.

Kommentera

Provat jättesmå/större jiggar?

Kommentera

Din ide att prova dropshot låter bra, du kan säkert trigga dom att hugga om du får mer tid på rätt ställe med jiggen!

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Dropshot brukar vara bäst när borrarna inte ens vill följa betet utan bara står och trycker på botten.
                  Tjääna
                  Kan bara bekräfta, dropshot kan vara grymt effektivt på tröga Borrar. Den metoden har räddat ett antal turer. Kom ihåg att det kan löna sig att testa olika storlekar och modeller även när du kör dropshot.
                  På dom igen
                  Bb
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ser ut som att mete med maggot eller liknande kanske kan fungera istället

run 3

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    510 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn