Ta fisk från en sjö och lägga i en annan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta fisk från en sjö och lägga i en annan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
    Du har rätt i det du skriver men hur stort är problemet ? Jag känner inte till något vatten som har fått problem av flyttad fisk .
    Men när du hört talas om något vatten som har fått problem så är det försent.
    Lagen finns till för att vi inte skall sprida smitta eller parasiter mellan olika vattensystem, så är det inte bättre att förekomma än förekommas. men jag förstår att detta blir problem för alla som metar med betesfisk, därför är det bättre att säga att det har aldrig förekommit så att man fortsätta att ta fisk från andra vattensystem. Men som sagt när det sker så är det försent att ångra sig.
    Vet inte om du har talats om karplöss, men dessa löss äter upp sin värdfisk så att denna får stora sår på sidorna. Dessa löss sprids genom olagliga inplanteringar.
    Jag har sett vatten där detta har skett, det är äckligt att se dessa fiskar som lider en plågsam död.
    Senast ändrad av Tumlaren; 2017-01-08, 21:29.
    trolling är livet

Kommentera

Lite off topik kanske men har hört flera som anser att gäddfisket blivit betydligt sämre i sjöar där karp blivit utsatta! Ver inte om jag själv tror på detta.

Iövrigt kan vandrande fisk sprida smittor. Ta kräftpest som kan vara väldigt lokalt trots stora in\ut lopp.
      Och der ska ju eligt uppgifter (inger jag kan styrka) kan pesten spridas bara genom ett fiskespö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
      14 svar
      1 568 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg gabbu
      av gabbu