Ta fisk från en sjö och lägga i en annan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta fisk från en sjö och lägga i en annan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ta fisk från en sjö och lägga i en annan?

Godmorgon.

Jag har bara teoretiskt tänkt på en sak senaste tiden. Detta är inget jag har möjlighet till att göra då det behövs en del pengar och är tidskrävande.

Men låt säga att man har hittat en sluten sjö någonstans i Sverige. En sjö som varken har stränder, bryggor, båtar eller som helt enkelt är svåråtkomlig. En sjö som nästan ingen fiskar i men som fortfarande har fiskar som mört, löja, sutare, gäddor och abborrar.

Skulle det teoretiskt gå att fånga en stor gädda i en sjö och transportera den till denna sjö och släppa i den där istället? Eller skulle den dö om den fick byta sjö? Samma gäller då abborre också.

Jag har bara tänkt att det skulle vara så grymt kul att ha en liten ''egen'' sjö som ingen annan fiskar i, och som man försöka göra till en grym fiskeplats genom att lägga i både stora och små gäddor/abborrar. Och självklart även hela tiden lägga i andra fiskar som mört och löja.

Men som sagt, till en början måste man ha ganska mycket tid till detta, vilket jag verkligen inte har. Det skulle ju inte räcka med att lägga i 3 gäddor per år direkt.
    Sen måste man förmodligen ha någon typ av skåpbil med en ganska stor balja/bassäng i med syrepumpar och sådant. Och en bil som klarar en sådan vikt dessutom.

Som sagt så är detta bara en tanke jag har gått och tänkt på ett tag. Men det jag undrar är: Skulle det i teorin fungera?

Ni som tänker gnälla på min teori, scrolla vidare. Detta kommer aldrig att hända utan det är som sagt endast en teori.

Hej!

Följ denna länk! http://www.fisheco.se/blogg/sgk/tag/gaddsjon

Initiativet togs för några år sedan, gick sådär vad ja vet! Nu har du tillräckligt för att Googla vidare!

Lycka till!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Tackar för det!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gustaf Liljegård Visa inlägg
        Godmorgon.

Jag har bara teoretiskt tänkt på en sak senaste tiden. Detta är inget jag har möjlighet till att göra då det behövs en del pengar och är tidskrävande.

Men låt säga att man har hittat en sluten sjö någonstans i Sverige. En sjö som varken har stränder, bryggor, båtar eller som helt enkelt är svåråtkomlig. En sjö som nästan ingen fiskar i men som fortfarande har fiskar som mört, löja, sutare, gäddor och abborrar.

Skulle det teoretiskt gå att fånga en stor gädda i en sjö och transportera den till denna sjö och släppa i den där istället? Eller skulle den dö om den fick byta sjö? Samma gäller då abborre också.

Jag har bara tänkt att det skulle vara så grymt kul att ha en liten ''egen'' sjö som ingen annan fiskar i, och som man försöka göra till en grym fiskeplats genom att lägga i både stora och små gäddor/abborrar. Och självklart även hela tiden lägga i andra fiskar som mört och löja.

Men som sagt, till en början måste man ha ganska mycket tid till detta, vilket jag verkligen inte har. Det skulle ju inte räcka med att lägga i 3 gäddor per år direkt.
        Sen måste man förmodligen ha någon typ av skåpbil med en ganska stor balja/bassäng i med syrepumpar och sådant. Och en bil som klarar en sådan vikt dessutom.

Som sagt så är detta bara en tanke jag har gått och tänkt på ett tag. Men det jag undrar är: Skulle det i teorin fungera?

Ni som tänker gnälla på min teori, scrolla vidare. Detta kommer aldrig att hända utan det är som sagt endast en teori.
        Hej Gustaf Liljegård;

Vad jag vet är det förbjudet enligt svensk lag att plocka upp fisk i en sjö och placera ut fisken i en annan sjö.

En av anledningarna till förbudet är att risken att sprida sjukdomar är stor.

Kontakta Sötvattenslaboratoriet i Drottningholm för vidare info...

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Gustaf Liljegård;

Vad jag vet är det förbjudet enligt svensk lag att plocka upp fisk i en sjö och placera ut fisken i en annan sjö.

En av anledningarna till förbudet är att risken att sprida sjukdomar är stor.

Kontakta Sötvattenslaboratoriet i Drottningholm för vidare info...

Old Firehand
          www.trumman.com
          Tack för det Old Firehand.

Bra att du sa det, framförallt att det kan sprida sjukdomar. Det är det sista jag skulle vilja med ett sådant projekt.

Kommentera

All utsättning av fisk kräver tillstånd från Länsstyrelsen.

Flytt av fisk är generellt inget tillstånd ges till. Jag var dock med om ett undantag då karp från ett vatten helt skulle utrotas och fick flyttas till ett slutet vatten jag är med att arrendera.

Tillstånd brukar röra utsättning av uppfödd fisk (t.ex. karp, gös, regnbåge) eller utsättningar för att stärka hotade bestånd.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Visst i teorin funkar det, att det är olagligt har de andra redan förklarat.
              Det pågår en ständig balansgång för att en sjö ska fungera och må bra, små förändringar kan få svåra konsekvenser.
              Sjukdomar och utsättning av fisk utan rätt vetskap och förarbete kan i värsta fall ödelägga en hel sjö.

Värt att tänka på när man ismetar, tror de flesta indirekt sätter ut mört på det viset.

Kommentera

Bra att du sa det, framförallt att det kan sprida sjukdomar. Det är det sista jag skulle vilja med ett sådant projekt.

Hej Gustaf Liljegård;

I början av 1960-talet var jag som fiskeskribent i kontakt med professor Gunnar Svärdson hos Sötvattenslaboratoriet i Drottningholm och redaktör Olle W. Nilsson, Svenskt Fiske med önskemål om att få köpa Muskie från Canada eller USA för att sedan plantera Muskie i Mälaren...

Jag fick avslag både från Länsstyrelsen, Svenskt Fiske och Sötvattenslaboratoriet och redan på den tiden fanns det rätt många skäl att inte inplantera en främmande fiskart i Mälaren...

Samtidigt fick jag information om att det inte var tillåtet att fånga fisk i en sjö och sedan släppa ut fisken i en annan sjö....

Med vänlig fiskehälsning,
                Leif Engström
                (Old Firehand på Internet)

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Senast ändrad av Old Firehand; 2017-01-05, 19:12.

Kommentera

Hur gick/går projektet Gäddsjön egentligen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                    Hur gick/går projektet Gäddsjön egentligen?
                    Troligtvis åt helvete för annars skulle man säkert hört om det blev en succé.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Henke E, 2022-06-23, 19:30
                    14 svar
                    1 568 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu