Varför hoppar öringen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför hoppar öringen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Visserligen i älv, och såvitt ja kommer ihåg även mitt i sommaren. Men när jag och brorsan stod och kastade spinnare och skeddrag efter abborre och gädda i klarälven när vi var små, så såg vi en lax eller öring som började hoppa med mer eller mindre jämna mellanrum närmare och närmare vår position. När den kom inom räckhåll för våra kast hann den nappa på både mitt och brorsans drag med bara några sekunders mellanrum. Tyvärr hade vi verkligen inte grejer för detta så ja har för mig att min krok gick av (morfars gamla droppen med orginalkrok som säkert va både 15 och 20 år gammal) och brorsans tunna nylonlina gick av efter max 20-30 sekunders fight....

Säkert helt andra förutsättningar, men tänkte bara dela med mig av anekdot där förmodligen varken jag eller brorsan kommit upp i de adrenalinnivåerna igen såhär 15-20 år senare :P

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Parasiter och syre har jag hört att fisk hoppar för. Dåligt syresatt vatten hoppar dom tydligen framåt, parasiter hoppar dom rakt upp. Men som sagt, hörsägen på flugfiskeresor
      En gång såg jag en stor karp i slottskogsdammen i Gbg som hoppade framåt, jag blev förvånad för jag trodde inte karpar hoppa så men det måste vara pga syrebristen i den lilla dammen så det stämmer nog. Mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
      11 svar
      504 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg byggarn
      av byggarn