Gösen Fiske regler m.m - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösen Fiske regler m.m

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösen Fiske regler m.m

Hej på er!

Jag är ny på fiskesnack så jag vet inte om ämnet/tråden varit uppe tidigare. Men jag är lite intresserad av att höra vad ni har för min max mått och antal på gös där ni fiskar. Jag fiskar i stort sett bara efter gös, bottenmete, trolling ( eller svirra som det kallas där jag fiskar ) vertikal el spinn.

Men jag är lite orolig för beståndet av gös kommer att bli betydligt mindre om inte reglerna ändras. Min mått på gös är 45 cm vilket jag anser är en hyfsad abborre. En 45 cm stor gös väger knappt 1kg.... Att ta upp en sån fisk för att äta är inte ens att tänka på. I min båt gäller minst 50cm.

Problemet är att där jag fiskar finns det inget max antal. Så om en person vill och kan så finns det snart ingen återväxt till slut. Klart jag inser att det reproduceras fler gösar än det tas upp men det finns inte så många från början. Det är just dem mellan 45 - 50 cm man oftast får. Skulle tro att jag fått 5-7 gösar i år som varit över 50 cm av ca 20. Från efter midsommar till nu.

Jag fiskar i Dalälven, hedesundafjärden.

Har provat fiske efter gös i storsjön ( Sandviken ) . Känns som att gösens paradis Regelerna i Storsjön är samma mini o max mått men man får endast ta två per person. I like it alot Där fick jag nånstans 10 - 15 st på 6 timmar. Storsjön, liten sjö, mycket betesfisk. Dalälven helt annan karaktär.

I storsjön är det fiskeförbud i lekzonerna (utmärkta med bojar) tror det är två veckor i juni. I Dalälven är det gösförbud till efter midsommar. Överallt!

Det kan vara så att jag är klappkass på att fiska o borde börja filea makaroner ist men....

Hur är det med reglerna där du fiskar? Borde de ändras?

Ja! Där jag fiskar är det maxmått på gös på 75 cm och det är bra, men det borde vara KRAV på att plocka upp och bonka varenda gös du får som är under maxmått! Gösen har helt tagit över sjön och tyvärr håller samma sak på att hända i grannsjöarna

Kommentera

Gösförvaltning tycks vara ett svårt och infekterat ämne. I min hemmasjö är fredningsperioden 1 april - 20 juni. Men sedan inträder något som närmast liknar anarki. Enda regeln är minimimåttet 45 cm och max tre spön per båt. Att ta tiotalet gösar eller fler och gösar på 80-90 cm är alltså helt legitimt. Under de år jag fiskat har gösfisket blivit allt sämre och av ett drygt 30-tal i sommar har bara tre klarat måttgränsen... Kanske dags göra som Lejestrand föreslår och bonka all småfisk..? Och införa regler för hur många godkända som får tas upp...
      Skit fiske!
      Gösta

Kommentera

Sadda...
        Reglerna i Hedesundafjärden är följande: Gös mellan 45 cm och 65 cm får behållas,Gösen är fredad mot allt fiske f o m 1 maj t o m 20 juni.

enligt denna sida i alla fall...http://www.soderforshedesundafiske.com/fiskekort
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Helt rätt byggarn! Vette 17 vart jag fick max mått 50 cm ifrån... kan ha snubblat på tangenterna.

Kommentera

45-75cm och max två per dag här i Markaryd.

Känns som vettiga regler! Borde vara liknande på andra arter med.
            Det har ändrats ganska nyligen, innan var det max-mått och max antal Harr med. Men det har de tagit bort.
            Så nu får man fiska Harr tills man storknar!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Inga regler ang min/maxmått i de sjöar jag fiskar i. Vi sätter tillbaka allt under 50/55cm. Skulle gärna se både min- och maxmått, och generellt fler Fisketillsynsmän oavsett var och vad jag fiskar.
              Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Bristen på aktiva tillsynsmän är ett problem i min hemsjö. På tio år har jag blivit kollad en gång!! Har en stuggranne som är "fiskepolis" - har inte sett honom på sjön mer än en gång när han lagt ut kräftmjärdar...
                Skit fiske !
                Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Bristen på aktiva tillsynsmän är ett problem i min hemsjö. På tio år har jag blivit kollad en gång!! Har en stuggranne som är "fiskepolis" - har inte sett honom på sjön mer än en gång när han lagt ut kräftmjärdar...
                  Skit fiske !
                  Gösta
                  Tillsynsmän? vad är det?
                  Tror de flesta mindre FVO inte har några tyvärr...

Kollade där jag fiskat senast på regler, maxmått 75cm på gädda inget på gös. Och på en annan sjö minimått 45cm för gös

Annars Fiskar jag i ett vatten utan regler. Tyvärr samlas ju pack där och tar allt de får. Tyvärr för annars hade det varit ett grymt gösvatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                    Tillsynsmän? vad är det?
                    Tror de flesta mindre FVO inte har några tyvärr...

Kollade där jag fiskat senast på regler, maxmått 75cm på gädda inget på gös. Och på en annan sjö minimått 45cm för gös

Annars Fiskar jag i ett vatten utan regler. Tyvärr samlas ju pack där och tar allt de får. Tyvärr för annars hade det varit ett grymt gösvatten.
                    Här i Möckeln finns de faktiskt. Bor som sagt granne med en fyra-fem månader om året. Men om jag inte visste skulle jag lätt kunna tro annat p g a deras förmåga att aldrig synas.
                    Skit fiske!
                    Gösta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    508 visningar
                    0 gillar