Rödingsfiske i Vättern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rödingsfiske i Vättern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rödingsfiske i Vättern

Tjena alla fiske vänner!
    Jag har planer på att sticka ut på Vättern och jaga lite röding inom snar framtid och skulle verkligen behöva få lite fingervisning på vart i den stora sjön man ska fiska efter dom ?

Jag fiskar väldigt mkt i Mälaren samt i älvar efter lax och havsöring så mitt fiske består oftast av vertikal fiske efter gös men även både flugfiske och spinnflugfiske efter lax och Hö.

Jag har sökt efter info angående guider men har inte lyckats hitta någon som har tid eller som inte har avvecklat sin verksamhet .

Så kom gärna in med förslag på guider eller där jag kan antigen hyra båt i närheten av hyfsat bra fiske .

Har annars tänkt att ta med egen båt men känns tråkigt att behöva köra så pass långt trailer och båt ( sämre skick på bilen ) så det är bidragande roll om jag slipper så är det bara skönt att lämna båten här i Stockholm.

Men skulle verkligen uppskatta tips på följande:

* Guider
    * båt ramper
    * båt uthyrning
    * platser
    * boende

Tillägger att vi kommer enbart fiska med verikal grejerna så trolling är inte aktuellt .

Tackar på förhand

Mvh Johan Nilsson

Hej!

Kolla in sidan Vattern.org och länsstyrelsen i Jönköping för bra info angående regler, fredningsområden, ramper mm

Ramper: http://www.vattern.org/Sv/fiska-i-va...ges/index.aspx och http://www.sveramp.se/ramp_list.php

Använda någon karttjänst där du kan få bilder så ser du hur ramperna ser ut innan du kommer dit om det är möjligt eller ring turistinformationen.

Har själv använt ramp i Vadstena, Gränna och Huskvarna. I Vadstena finns ytterligare en ramp längre ut än vad som beskrivs på Vattern.org som inte går ner i slottskanalen utan går ut mot sjön, använd den om er båt inte är för stor så slipper ni broöppningstider. (Edit: Såg att rampen ner i slottskanalen inte skulle användas under 2016 pga att bron var skadad och inte går att öppna så då är den rampen ändå inget alternativ)
    Grännas ramp är bra men tänk på att Gränna hamn är ett turistmål på sommaren och det kan bli lite trångt vid parkeringen där rampen är.
    Huskvarna har två ramper, en bred och en något smalare med en rejäl brygga mellan och gott om parkeringsplatser.

Vadstena: https://www.google.se/maps/@58.44678...2!8i6656?hl=sv

Huskvarna: https://www.google.se/maps/@57.79746...2!8i6656?hl=sv

Kan inte tipsa om guider, båtuthyrare eller boende men platser att leta efter röding på är djup mellan 25-35 meter under den varmare delen av året men när vatten blir kallare så rör den troligen mer på sig, har själv för lite erfarenhet för att tipsa mer än så. Kolla in Youtube och alla fiskekanaler som finns där, finns massor med filmer om vertikalfiske efter röding i Vättern och du kan få många råd förutom exakta platser att fiska vid.

Vid Vadstena åkte vi ut utanför Motalaviken, vid Gränna är det bra fiske mellan Visingsö och fastlandet och vid Huskvarna har vi fiskat vid Sandbankarna men sjön är stor och det finns massor med platser, håll bara koll på fredningsområden och fredningstider samt övriga regler gällande allmänt och enskilt vatten mm.

Skitfiske och se till att använda flytväst och varma kläder, sjön är stor och vattnet kan vara kyligt.
    Senast ändrad av nychswe; 2016-09-03, 07:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av Johan.N Visa inlägg
      Tjena alla fiske vänner!
      Jag har planer på att sticka ut på Vättern och jaga lite röding inom snar framtid och skulle verkligen behöva få lite fingervisning på vart i den stora sjön man ska fiska efter dom ?

Jag fiskar väldigt mkt i Mälaren samt i älvar efter lax och havsöring så mitt fiske består oftast av vertikal fiske efter gös men även både flugfiske och spinnflugfiske efter lax och Hö.

Jag har sökt efter info angående guider men har inte lyckats hitta någon som har tid eller som inte har avvecklat sin verksamhet .

Så kom gärna in med förslag på guider eller där jag kan antigen hyra båt i närheten av hyfsat bra fiske .

Har annars tänkt att ta med egen båt men känns tråkigt att behöva köra så pass långt trailer och båt ( sämre skick på bilen ) så det är bidragande roll om jag slipper så är det bara skönt att lämna båten här i Stockholm.

* Guider
      * båt ramper
      * båt uthyrning
      * platser
      * boende

Tillägger att vi kommer enbart fiska med verikal grejerna så trolling är inte aktuellt .

Tackar på förhand

Mvh Johan Nilsson
      Robban Anden eller Berra Mårdh guidar på Vättern.

Kommentera

Tjena alla fiske vänner!

* Guider
        * båt ramper
        * båt uthyrning
        * platser
        * boende

Tackar på förhand

Mvh Johan Nilsson
        Hej Johan;

Mitt bästa tips på fiskeguide i Vättern är Torbjörn "Tolle" Fredriksson, Motala.. Du ser honom på bild här med några stora Laxar från Vättern .. http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm ..

Old Firehand

Kommentera

Tackar och bockar för all hjälp .
          Mottages gärna mer tips och har faktiskt mailat till alla guider som ni rekommenderat men har ej fått någon respons ännu .

OF jag tror att Torbjörn Tolle kör mest trolling ?

Hittade tyvärr ingen info hur jag skulle kunna få kontakt med honom .

Men som sagt , ett stort tack !

Mvh Johan

Kommentera

Mottages gärna mer tips och har faktiskt mailat till alla guider som ni rekommenderat men har ej fått någon respons ännu .

Mvh Johan
            Hej Johan;

Även om Torbjörn "Tolle" Fredriksson gjort sig mest känd som vinnare i trollingtävlingar bör han nog samtidigt ha listat ut var Lax, Röding och Öring finns för att hans team skulle vinna de stora tävlingarna...

Det finns nog inget svenskt fisketeam som kommer i närheten av "Team Fredriksson" när det gäller att ha vunnit stora trollingtävlingar efter laxartad fisk...

Försök att få tag på honom eller brorsan Rickard Fredriksson. Får du med Tolle i båten kan han lära dig mycket om Vättern och dess Laxfiskar....

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-09-03, 15:51.

Kommentera

Mvh Johan
              Johan, den som söker den finner... Tolle tillverkade egna Lax- och Rödingbeten och hade en genomströmningstank där han testade och trimmade fram gången hos sina mest fångstgivande beten...

Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2016-09-03, 15:35.

Kommentera

Du har även Ören mellan Gränna-Tranås men hur rödingbeståndet är där vet jag inte. Den är ju inte likastor o svårfiskad som Vättern är mellan varven.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Jag har nu skickat Mail och sms till flertal guider men ingen verkar vara ledig eller guida just verikalfiske.

Är det någon här inne som kan ge en fingervisning om det är norra vättern eller södra som är att rekommendera ?

Kommentera

Kolla Rapala PRO Guiden Björn Carlsson aka Carlo. Han guidar i vertikalfiske på Vättern.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
                    Skitfiske då!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                    5 svar
                    424 visningar
                    0 gillar