Varnar fiskar övriga där du fiskar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varnar fiskar övriga där du fiskar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan tillägga en sak jag lärde mig i norge.

Vid sejfiske på pelagiskt jagande fisk från storbåt så ska man inte släppa pilken till botten, då jagar stimmet den ner till botten och splittrar sig när man kommit ner, stannar man var femte/10e meter så händer det inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
      När man släpper tillbaka stimfisk som exempelvis abborre så finns risken att de drar med sig resten av stimmet och det slutar nappa. Engelska specimenmetaren kör ofta keepnet på borre och även flera duktiga tävlingspimplare vid träning lägger fisken på isen och återsätter fisken när de byter hål pågrund av detta. Själv ser jag till fiskens välbefinnande i första hand och återsätter de oftast omgående och tycker det inte påverkar fisket nämnvärt. Att lägga fisken på isen förstår de flesta inte är särskilt skonsamt men att hålla djupt fångade abborrar i en sump vilket förhindrar att de kan återvända och tryckutjämna är kanske inte lika självklart. Men ligger helt klart nått i detta.
      Vid mina positiva erfarenheter med abborrmete har det faktiskt inte varit C&R. Ökat nappintesse ju fler som hugger men de gångerna (många år sedan) hamnade de flesta borrarna flådda på stekplåten i min ugn.
      C&R var inget man sysslade med på den tiden liksom, synd att man inte visste bättre då....
      En stor sump kunde ju vara en god ide....

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
        Sluta göra narr av killen, en väldigt relevant fråga. Fåglar, små som stora varnar varandra så varför ska inte abborren eller andra stimfiskar kunna göra det?

Ett exempel är när jag fiskar abborre kan det nappa väldigt frekvent en stund och ofta när det dör ut så brukar det kliva på en gädda efter ett tag. Så antar att när borrarna skapar ett jaktbeteende så drar det till sig andra rovfiskar som vill ta del av bytet eller kanske lyckas få tag i en fin borre som mättar längre. Så nog kan de signalera varandra om en fara uppstått men om de exakt kan kommunicera att det är ett fejkbete eller en fiskare som luras är den stora frågan.
        Exakt det känner jag igen också.
        När jag metat abborre och kollat ner i vattnet så kan ett helt stim härja där och kasta sig över varandra efter masken och det är som att dom inte märker att man drar upp dom en efter en. Sedan säger det bara poff och så är alla borta. Då kastar man ut ett gäddbete och så får man ofta en gädda.

Det där old firehand skrev stämmer, dom kan varna varandra och gädda är ett vanligt hot som dom känner igen och varnar varandra för direkt.
        Men dom är kanske sämre ibland på att varna varandra mot andra hot som en krokad mask som krokar dom en åt gången.

Det om dom kan överföra beteende till varandra, tex att en fisk undviker krokar kanske stämmer. Om en fisk eller några fiskar i stimmet undviker krokar så kanske den där feeding frenzyn aldrig startar riktigt och färre fiskar i stimmet går på betet och blir krokade. För när dom sätter igång och härjar så hugger dom på nästan vad som helst bara för att hinna före dom andra.

[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
        11 svar
        504 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg byggarn