Lära sig förstå gäddan! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lära sig förstå gäddan!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan sägas om grundare Vänervikar med denna sommar ! väldigt väldigt varmt vatten och därmed ändrade betingelser skulle jag nog vilja tro

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
      Man kan som bekant inte kompensera fel riktning med ökad hastighet och därför hjälper det inte att lägga mycket tid om man är helt fel ute, right
      När du uttrycker dig sådär så får jag uppfattningen att du fiskar ensidigt. Om så är fallet så hjälper ju inte mer tid om det ensidiga fisket är fel.

Men jag TROR du ska läsa Burkens ord som att man med mer tid kan prova mer varianter, fort, grunt, långsamt djupt, skyddat, öppet, stort, smått, vassar, grynnor, pelagiskt, tidigt, sent, soligt, molning, regn, rusk mm och alla varianter på det med varierande beten. DÅ kan mer fisketid kanske ge framgång.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det är ofta lockande att köra på den metod man lyckats med tidigare men om det är den absolut bästa är ju frågan?
        Kanske är bra att dela upp sina pass lite och då menar jag typ följande!
        Kanske köra två turer på säkra kort och den tredje en chansning för att på sikt kunna dra lite slutsatser denna process tar nog dock några säsonger innan den bär frukt men ändå

Ett kapitel för sig är väl också att få regelbunden kontakt med grövre fisk!
        Trägen vinner lr vad man brukar säga!
        Senast ändrad av Jonas"Blåsilver"Andersson; 2015-01-14, 21:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          När du uttrycker dig sådär så får jag uppfattningen att du fiskar ensidigt. Om så är fallet så hjälper ju inte mer tid om det ensidiga fisket är fel.

Men jag TROR du ska läsa Burkens ord som att man med mer tid kan prova mer varianter, fort, grunt, långsamt djupt, skyddat, öppet, stort, smått, vassar, grynnor, pelagiskt, tidigt, sent, soligt, molning, regn, rusk mm och alla varianter på det med varierande beten. DÅ kan mer fisketid kanske ge framgång.
          Massor med kloka ord där Exxet! Jag tar åt mig, lägger på minnet och förhoppningsvis kommer jag ihåg detta till nästa gång jag ska ut. Vilket blir till helgen om vädret håller sig och då ska jag fan prova något helt nytt!

Kommentera

Exxet har förstått alldeles rätt, med mycket fiskande så får man mycket rutin, och när själva fisket sker på "autopilot" så börjar man instinktivt analysera fiskeplatserna. Sedan skadar det inte att göra upp någon form av plan innan man åker ut, tex att börja fiska med svävande tailar i grunda vikar, och om det inte ger utdelning, prova shadar i djupb
            ranter eller sund. Huvudsaken är att man tror på det man gör och inte börjar flacka huvudlöst hit och dit och fram och tillbaka. Och ett hederligt gammaldags sjökort är eminent att studera hemma när man samtidigt tex smuttar på en god Tjeckisk pilsner. Och det är väl självklart att sjökortet är med i båten också.

Kommentera

Det finns ju en poäng med att försöka förstå sig på hur man kan fiska mer framgångsrikt, än att bara "fiska mycket och ofta". Det beror på att inte alla kan lägga lika mycket tid på sitt fiske, och vill ändå få uppleva goda fiskepass när man väl ger sig ut Men visst, tid, variation och erfarenhet är säkert den bästa metoden för att få bättre fiske. Det tänker jag inte argumentera mot.
              Min hemsida för Nettel-Laken!
              http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
              http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                Massor med kloka ord där Exxet! Jag tar åt mig, lägger på minnet och förhoppningsvis kommer jag ihåg detta till nästa gång jag ska ut. Vilket blir till helgen om vädret håller sig och då ska jag fan prova något helt nytt!
                Gör bara inte det klassiska misstaget. Man provar nått nytt och efter 20 min så ger man upp för att återfalla till det gamla dunkandet igen. Du bör prova nya detaljer tämligen systematiskt (och analyserat som burken sa) och om och om igen under dagen och från dag till dag. Du kan ju ha oturen att prova nya saker en dag eller tid då Gäddan bara inte hugger, med resultat att du drar fel slutsats. Sedan går ju året och en månad senare är det något helt annat som gäller igen.

Nu vet inte jag hur Gäddan är där hos dig men här kan det bli totalt stendött vid vissa väderväxlingar eller annalkande väderomslag. Och en sådan dag med lite nya tag ger bara dåliga erfarenheter, så det gäller att ha stenkoll på vädrets alla parametrar inklusive vattnets. Och inte bara den dagen du fiskar utom dom 3 dagarna innan är av högsta betydelse i vissa fall, men det är också tids och väderberoende.

Men visst, tid, variation och erfarenhet är säkert den bästa metoden för att få bättre fiske. Det tänker jag inte argumentera mot.
                Där hade jag tur som inte blev kapad vid fotknölarna
                Senast ändrad av Exxet; 2015-01-14, 22:40.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Nettel Visa inlägg
                  Det finns ju en poäng med att försöka förstå sig på hur man kan fiska mer framgångsrikt, än att bara "fiska mycket och ofta". Det beror på att inte alla kan lägga lika mycket tid på sitt fiske, och vill ändå få uppleva goda fiskepass när man väl ger sig ut Men visst, tid, variation och erfarenhet är säkert den bästa metoden för att få bättre fiske. Det tänker jag inte argumentera mot.
                  Det är klart att man ska skaffa sig så mycket kunskap som möjligt, det är väl därför köper fisketidningar och hänger här på FS. Men man måste sätta teorierna i praktik, tänk till exempel på en hjärnkirurg som har läst allt som finns om hjärnoperationer men som aldrig har gjort någon, skulle du låta dig opereras av vederbörande ? Om man har stor rutin så förstår man mycket bättre hur man ska använda informationen man får.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Det är klart att man ska skaffa sig så mycket kunskap som möjligt, det är väl därför köper fisketidningar och hänger här på FS. Men man måste sätta teorierna i praktik, tänk till exempel på en hjärnkirurg som har läst allt som finns om hjärnoperationer men som aldrig har gjort någon, skulle du låta dig opereras av vederbörande ? Om man har stor rutin så förstår man mycket bättre hur man ska använda informationen man får.
                    Haha bra jämförelse - och nej jag hade definitivt inte låtit mig opereras av denna! Ja jag är med på hur du menar, att tiden på vattnet hänger ihop med att bygga upp förståelsen och utveckla sitt fiske i praktiken. Det jag vill sätta fingret på är att trådskaparens fråga är högst intressant och att jag anser att svar som ger mer information om just den frågan vore mer intressant än att enbart få höra att man som fiskare ska skaffa sig mer erfarenhet och rutin (utan att peka på någon, men i syfte att styra den fortsatta diskussionen).
                    Min hemsida för Nettel-Laken!
                    http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
                    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Att vara på sjön med beten i vattnet är naturligtvis det som fångar fisken åt dig!
                      Men vad gör man för produktivt i sitt fiske nu i Januari då isen inte bär och inget öppet vatten i sikte?

Hur mycket du än fiskar hinner du inte testa allt så det kan aldrig skada att vara lite nyfiken och höra lite med andra för att vidga sina vyer!
                      Senast ändrad av Jonas"Blåsilver"Andersson; 2015-01-15, 07:14.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                      11 svar
                      506 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg byggarn
                      av byggarn