Lära sig förstå gäddan! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lära sig förstå gäddan!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I väntan på att Herr Engström skall upplysa oss mer kan jag bjuda på en sammanställning (se nedan) jag gjorde till mig själv för ett tag sedan när jag undrade samma sak. All info kopierad från http://www.fiskbasen.se

Sedan har jag en egen fråga för att "förstå gäddan bättre". Även om det kan ändra sig fort så verkar det bli en isfattig eller t.o.m. isfri vinter i södra Sverige. Jag har själv inga som helst problem med det, men min fråga är hur detta påverkar gäddans lek? Om det inte blir någon is och det är 3-4 grader i vattnet redan nu, vad är det då som triggar gäddans lek?

Är det fortfarande temperaturen som triggar och kan leken komma igång redan i t.ex. februari om temperaturen bara är rätt? Eller är det dagsljuset som styr, d.v.s. längden på dagarna (som för så många andra djur) eller finns det andra faktorer? Jag undrar detta inte för att i första hand fiska på lekmogen fisk utan för att förstå vart jag skall söka fisken just nu.

Nors
    Norsen lever pelagiskt i sjöarnas djuppartier utan att söka upp bottnarna. Under sensommar och höst uppehåller den sig i höga vattenlager och kan även besöka grunda vatten. Norsen lever mestadels i stim. Vid vårens islossning vandrar den i väldiga stim till sjöarnas grunda vatten för lek. Från kusthaven flyttar de där levande norsarna av samma orsak till älvmynningarna.

Vid 1-2 års ålder och 8-10 cm längd blir sjönorsarna könsmogna; kustnorsarna först vid 3-4 år resp 15-18 cm. Arten leker under några dygn på våren under och efter islossningen över sjöarnas långgrunda sten- och grusstränder samt växtbevuxna sandbottnar eller i mynningen av rinnande vatten. Många norsar dör efter leken

Mört
    Mörten simmar i stim och synes dra omkring i skilda delar av en sjö. Om vintern går den ned på djupen, där den förblir aktiv. Ungefär samma uppförande som vid leken kan ibland enorma stim av mörtar demonstrera också om hösten och förvintern, men någon fortplantning sker då förmodligen icke. I en del sjöar visar mörten stora populationsväxlingar. Vid näringsintagandet simmar och betar mörten ofta med långsamma rörelser.

Under varma dagar i april - juni, när vattnet är minst 10°, brukar mörtarna skrida till lek, varvid hanarna bildar revir, gärna med ett bevuxet bottenparti som centrum, längs stränderna i sjöar, älvar och bäckar på ett djup av 15-40 cm. Bräckvattnens mörtar vandrar för lek upp i åar och strömmar, varvid hanarna flyttar några dygn före honorna.

Brax
    I grunda, varma sjöar och skärgårdsvikar drar braxen sommartid mellan betesplatser i strändernas vegetationszon och vilplatser i det fria vattnet längre ut. Den vistas också i långsamt rinnande åar. Braxen uppehåller sig över växtrika dybottnar, där den under näringssöket står nära nog rätt upp och ned, ibland med stjärtfenan viftande ovan ytan.

Braxen når könsmognad vid 3-6 års ålder, för småvuxna bestånd betydligt senare, upp till 10 år och vid en längd av ca 20 cm. Leken förrättas nattetid i maj-juli under olika omgångar med några dygn i taget och med en veckas uppehåll. Hanarna, som denna tid är försedda med vita hudvårtor på huvudet och ibland på ryggen, samlas i individuella lekområden, ca 10 m långa och lika breda, ungefär 3-5 m utanför stranden och ovanför gräsbevuxna bottnar på djup av 0,5-1,5 m. Dessa lekplatser ligger i rad, den ena bredvid den andra.

Siklöja
    Artens svenska utbredning är otillfredsställande känd p g a att den så ofta förväxlas med småvuxna sikar. Allmänt ligger utbredningen under högsta marina gränsen, vilket innebär att siklöjor har sämre förmåga att spridas uppströms än vad*sikarna har.

Siklöjan är vanlig i Ivosjön i Skåne samt i Viskans, Ätrans, Nissans, Fylleåns och Lagans vattensystem. I Småland finns den litet varstans och i Västergötland bebor den 37 sjöar, i Dalsland ca 35. Den finns i Vänern. I nordligare landskap förekommer den i växlande omfattning men är sällsynt i Södermanlands och Upplands insjöar (utom Mälaren). I landskapet Norrbottens inland förekommer arten i Gunnars-djupträsk, Kusträsk, Hovlössjön, Sandträsket, Svanisträsket och Miekojärvi. I Lappland finns den blott i det lägre skogslandet, t ex Arvträsket och Örträsket i Lycksele sn, Järvträsk i Malåträsk sn samt Pjesker, Gråträsk, Lauker, Auktsjaur, Östra Kikkejaur och Suddesjaur i Arvidsjaurs sn. Längs kusten finns siklöjan från södra Västerbotten upp till östra Norrbotten. I sistnämndas skärgård är den allmän. Den förekommer sällsynt utefter Medelpad och sannolikt också längs Ångermanland.

Siklöjan når könsmognad efter 2 till 3 år. Leken infaller vanligtvis i okt-dec och försiggår i både rinnande och stillastående vatten över sand- och grusbottnar på varierande djup från några m ned till (i Vättern) 100 m.
    Senast ändrad av Lejestrand; 2015-01-14, 13:53.

Kommentera

Vill du få något vettigt svar från en metare av mört, sarv osv så är nog inte din "överskrift" helt optimal...

Old Firehands gäddtips på Trumman.com har du såklart inte missat.
      Även Luis Rasmussons blogg är riktigt jäkla bra, dock mest metetips men det kan du säkert applicera i ditt eget fiske på lämpligt sätt.

Generella tips kan säkert någon ge dig men det är väldigt stora variationer beroende på hur, var och när du fiskar.

Mitt hemmavatten var otroligt bra hela våren men den var exakt stendöd hela sommaren och höst. Mycket märkligt då hösten brukar kunna ge bra fiske generellt men det var helt dött (i princip)

Mvh. HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Mitt hemmavatten var otroligt bra hela våren men den var exakt stendöd hela sommaren och höst. Mycket märkligt då hösten brukar kunna ge bra fiske generellt men det var helt dött (i princip)

Mvh. HenkeW
        Men det där är ju ändå grymt intressant! Har du någon (om än egen) teori om varför det var så?

Kommentera

Extremt varmt i vattnet misstänker jag.
          Det är en näringsrik liten pöl som är väldigt grund.

När det väl lossnade på våren med fisket så fick vi 60st gäddor på 3 turer.
          Minst 20st av dem vägde över 5kg med en topp på drygt 8.

Första fisken som nappade där förra våren sumpade min kamrat en +120cm vid relingen.
          Vårens största fisk var 117cm lång och vägde 10,17. Utlekt mao !
          Efter det blev det bara sämre och sämre sen fes det av helt.

Kommentera

Jag skulle säga att den största chansen att få en stor fisk är på våren för att gäddan är mer lättåkomlig då när den går in i grundare vatten för att leka. Honorna har rom också som gör att dem väger betydligt mer än vad dem gör efter leken. Angående om betesfisk så är ett ekolod ett bra hjälpmedel. Den hjälper att se vart betesfiskarna håller till och det är där oftast predatorerna håller till såsom gösen och gäddan. De följer efter vart betesfiskarna simmar någonstans. Och sedan när det är sommar så är det svårare att fånga ett större exemplar, gäddan är djupare i vattnet för att de har inga ögonlock så de blir skygga av solstrålarna och värmen. Jag tror att det är därför det är vanligare att få snipor på sommaren.
            Där jag brukar fiska från land så fick jag nu i november en hyfsad gädda på 5 kg och den stod väldigt grunt (0-5-1 meter) bland näckros och vas. Och jag vet att om det var sommar så hade jag aldrig fått den såpass grunt för sjöns maxdjup är på 5-6 meter.
            Det spelar också roll om hur syrerikt vattnet är och hur mycket föda det finns för att gäddan ska trivas bra och växa till sig relativt snabbt. Hoppas jag hjälpte till lite grann av den rätt lilla erfarenhet jag har // Mvh Maurits

Kommentera

Fantastiskt bra fråga av Lejerstrand tycker jag!

Kommentera

OF i all ära men jag ser gärna att även herr Fränstam lägger sig i diskussionen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  OF i all ära men jag ser gärna att även herr Fränstam lägger sig i diskussionen.
                  Yessss! Jag kan bara hålla med väldigt mycket!

Kommentera

Tänk inte så mycket, fiska mycket i stället. Lite anpassat efter den eminenta låten Rawhide(eller ska man döpa om den till RawPIKE ?), ungefär så här: "Don't try to understand 'em, just throw and hook and reel them, Soon we'll be fishin' high and wide. Boy my brain's calculatin' My 10-club diplom will be waitin', be waiting at the end of my pass".
                    Senast ändrad av Jester Burk II; 2015-01-14, 18:03.

Kommentera

Kan hålla med till viss del, men eftersom jag redan fiskar mycket så vill jag också ha bättre utdelning på insatt kapital så att säga. Därför försöker jag lista ut hur det ska gå till. Man kan som bekant inte kompensera fel riktning med ökad hastighet och därför hjälper det inte att lägga mycket tid om man är helt fel ute, right

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                      11 svar
                      508 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg byggarn
                      av byggarn